Auteur Topic: Langs bij... Wilco!  (gelezen 9143 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Langs bij... Wilco!
« Gepost op: 15 oktober 2022, 17:59:54 »
Vandaag stond er een meeting op de planning die in meerdere opzichten voor mij interessant waren. Allereerst een forumlid met een serieuze sacd speler en een serieus mooie Alfa. Dat de rest eigenlijk ook meer dan pico bello in orde is, zou spoedig blijken.

En dan met name relatief grote Focal vloerstaanders met twee laagdrivers en een baspoort aan de voorkant die met voldoende afstand van de muur geplaatst zijn. Dat laatste is vaak een probleem in het geluid, maar daar is hier geen sprake van. Het laag staat, en blijft staan. Loopt niet dicht en gaat niet dreunen zoals vaak het geval is. Een fijne laag laag wat net dat extra geeft.

De rest van de octaven gaan ook goed, regelmatig zit ik met kippenvel te luisteren. Als speakers voldoende vrij kunnen ademen is het vaak ook een vooruitgang voor het mid en hoog, dat dan een mooie plaatsing en een gevoel van "echt" geeft. Zo ook hier.

Ik had 1 sacd meegenomen en dat is de inmiddels bekende Volodos plays Listz, track 1: Vallee dÓbermann.

En dat speelde overtuigend, voor mij hoeft er niet veel anders. Zeker niet in een min of meer doorsnee huiskamer waar de vrouw des huizes ook in meeleeft.

En een tweede fragment wil ik niet onbenoemd laten, dat is een track die door Hififreak is meegenomen. Dat is van de cd Jeff Jenkins Organization - The Arrival, maar ik weet zo 1-2-3 niet welke track precies. Dit was heel verrassend te noemen en een voorbeeld van hoe close miking tot iets moois kan leiden. Over deze opname is nagedacht en komt heel mooi tot recht in deze set.


De rest, er is nog meer te vertellen, laat ik aan Hififreak. Het was een gezellige middag en de bronnen cd, sacd, BluRay en youtube zijn voorbij gekomen. Alleen de minidisk hebben we niet gehad  ;)

Wilco, bedankt voor de gastvrijheid en je was op zoek naar feedback over je set. Nou, ik zou er niet teveel meer aan doen en zo laten. Pico bello set.

Groet,
Jacco

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #1 Gepost op: 15 oktober 2022, 19:18:18 »
Dank Jacco!
Was leuk, en idd serieuze feedback was welkom.
Ik denk met de ruimte in ogenschouw genomen, ik er het maximale heb uit gehaald.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #2 Gepost op: 15 oktober 2022, 19:21:06 »
Leuk verslag, een welbeste middag.  Toppie!

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #3 Gepost op: 16 oktober 2022, 10:54:05 »
Eindelijk was het gisteren zover om een bezoek aan Wilco te brengen.  De uitnodiging liet Wilco uitgaan op 15 maart 2022.  Even terugkijkend was dat de dag dat er nog nagedacht werd in Den Haag welke maatregelen er genomen moesten worden om Corona een halt toe te roepen.

Op deze 15 oktober start de reis om kwart voor negen en pik ik even na tienen dekkersj op, om vervolgens samen nog een kleine twintig minuten door te karren naar de plek waar het bed staat van Wilco, dat hij deelt met een huistijger en betere helft.  De laatste heeft vandaag andere bezigheden, zodat het een mannenmeeting is waarin de set centraal staat en vooral veel muziek gedraaid wordt.

Na een vriendelijke verwelkoming nemen we plaats in het voorste gedeelte van de L-vormige woonkamer.  In dat deel staat in de breedte de set opgesteld, met achter de set, hangend aan de muur, een LG flatscreen.  Dit is het voorste gedeelte van de huiskamer, met zowel links als recht zitplaatsen.  Pal tegenover de set staat een fauteuil die dient als centrale luisterplek.  Op de houten vloer ligt tussen set en alle zetels een kleed.  Op diverse plekken staan ronde tafeltjes, die voorkomen dat je niet weet wat te doen met je lege kopje. Hierdoor is de o zo bekende salontafel, die doorgaans een barrière vormt tussen luisterzetel en set overbodig en deze ontbreekt dan ook. De speakers staan opgesteld op stenen platen die dezelfde vorm hebben als de voeten van de speakers, alleen zijn ze iets ruimer van afmeting.  Tussen de speakers staat de set opgesteld in een Lovan rack, waarin alle componenten staan, zonder dat er gestapeld wordt. Wilco is netjes op zijn spullen.



De set bestaat uit de volgende componenten:

Versterker: Musical Fidelity Trivista 300, met separate voeding.
CD-speler: Esoteric XO-3
Luidsprekers: Focal Profile 928
DAC: Wadia DI 322 DSD
Minidisk: Sony JA333ES
Blu-ray ultra HD 4k speler: Reaven UBR-X100.
Flatscreen: LG OLED
Bekabeling:

Stuk voor stuk mooie componenten met een aantal merken van naam en faam.  Wilco heeft al jaren dezelfde versterker, die overigens ook ingezet is tijdens het spraakmakende monitorenvergelijk. De Esoteric was lang een droom en toen die te verwezenlijken viel, heeft hij gepeinsd maar uiteindelijk toegeslagen.  De vorige speakers van Wilco waren eveneens van Focal, echter een maatje kleiner.

Wilco voorziet ons van koffie, waarna we van start gaan met muziek.
En er passeert veel muziek.  Tussentijds zorgt Wilco dat we noch van honger of dorst omkomen.  Natuurlijk nemen we tussendoor een paar keer afstand van de set om een frisse neus te halen en ons audiobrein de kans te geven al deze informatie te ordenen, ter voorbereiding op de volgende luister-episode.


Naast de stukken muziek die Jacco al genoemd heeft draaien we tracks van o.a. Bernard Allison, Orgelwerke van Saint Sains (sa-cd), Ben Webster, Special EFX en HarmOrgan.







De set van Wilco klinkt erg aangenaam en staat als een huis.  In het verleden had ik al eens uitgebreid kennis gemaakt met monitoren uit dezelfde serie, die ondersteund werden door twee subs.  Dat klonk eveneens goed, maar als ik zou moeten kiezen, geef ik aan deze setting de voorkeur.  Een opstelling waar je je alleen maar in hoeft te spannen twee speakers juist op te stellen en je niet in hoeft te spannen om de juiste instelling en plaatsing van twee extra subs te vinden.  Deze huiskameropstelling is mede door de aankleding van de ruimte in mijn optiek erg goed gelukt.

Als ik omkijk naar de huiskamer sets die ik eerder beluisterd heb, was het resultaat doorgaans van teleurstellend tot aan een min of meer een aanvaardbaar compromis voor de eigenaar van de set.  In veel gevallen wat mij betreft jammer om dan zoveel geld uit te geven aan een set, die nooit tot zijn recht komt.  In het hier en nu is dat anders.  Gezien de diverse genres die voorbij kwamen, krijg je een goed beeld van het geheel.  Er is veel detail te horen, maar o zo gemakkelijk laat het systeem het grommende Klais orgel horen of het subtiele en dan weer gierende geluid van een Hammond.  Helemaal top. 

Naast cd, dvd, blu ray, minidisk, kan er ook gestreamd worden.  Dat hebben we bewaard ter afsluiting. Leuke kers op de taart waren de stukken van Beth Hart, die we binnenhaalden van YouTube.  Kwalitatief en klankmatig helemaal niets mis mee.  We hebben ook nog wat beluisterd van Billy Idol en Tom Jones.  Die laatste was ook erg mooi. Wat een kerel en mooi dat zijn stem tot op hoge leeftijd zo “heel” gebleven is.  De hekkensluiter was Leonard Cohen.  Darker dan dark klonk zijn stem.  Sommigen zullen het verafschuwen, maar het latere werk van Leonard bewonder ik zeer en staat dan ook in mijn cd-voorraad. 



Dan is het tijd om afscheid te nemen.  We bewonderen nog even de fraai belijnde Alfa en begeven ons dan huiswaarts. 

Wilco, bedankt voor het inkijkje in de hobby die zo boeiend is en ons samenbindt.  Op termijn kom je met dekkersj maar eens op de koffie.  De terugreis verliep voorspoedig en deed ik even na vier uur de plek aan waar mijn bed staat en mijn lief verblijft. Het was een enerverend dagje en de avond had nog verrassingen in petto. Nogmaals dank en tot de volgende keer.  Waarvan akte!
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2022, 12:57:22 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #4 Gepost op: 16 oktober 2022, 11:37:50 »
Al lezende kom ik tot de conclusie dat dit weer een voorbeeld was van een zeer geslaagde audiodag  Toppie!
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #5 Gepost op: 16 oktober 2022, 11:39:00 »
Dat was het zeker, en het gezelschap was ook top  Toppie!

Groet,
Jacco

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2022, 11:44:43 »
Het was zeker een geslaagde audio dag!
Dank voor de mooie proza, Freak, zoals alleen jij dat kan.
Ik was alleen vergeten een demo te geven van de altsaxofoon. Die houden jullie tegoed.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #7 Gepost op: 16 oktober 2022, 13:00:10 »
En een tweede fragment wil ik niet onbenoemd laten, dat is een track die door Hififreak is meegenomen. Dat is van de cd Jeff Jenkins Organization - The Arrival, maar ik weet zo 1-2-3 niet welke track precies. Dit was heel verrassend te noemen en een voorbeeld van hoe close miking tot iets moois kan leiden. Over deze opname is nagedacht en komt heel mooi tot recht in deze set.





Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #8 Gepost op: 16 oktober 2022, 14:27:49 »
De opstelling is al 💯 % mooie racks is over nagedacht.


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #9 Gepost op: 16 oktober 2022, 14:43:03 »
Dit lijkt mij een set waar je nog jaren van kunt genieten !  Toppie!

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2022, 16:44:36 »
Prachtige set, die zo te lezen heel muzikaal klinkt.
Mooi rack ook.
I love vintage.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #11 Gepost op: 16 oktober 2022, 17:33:39 »
Leuk, weer eens een bezoek!

Mooie luidsprekers om te zien in ieder geval!

Groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #12 Gepost op: 16 oktober 2022, 19:32:12 »
In de opsomming van de gebruikte hardware ontbrak de invulling van het kopje bekabeling.
We hebben het daar ook niet verder over gehad.
Voor de compleetheid zal ik dat even aanvullen.

Bekabeling:

Interlinks Van den hul, the jubilee 2x, the gold hybrid 2x.

Digitale coax, Van den hul digicoupler 2x, en 1 optische optocoupler ook van den hul.

Luidsprekerkabel,  Van den hul/Tannoy tlc 500.

Stroomkabels, Powerlab, Van den hul Mainstream, 3x furutech met bijbehorende stekkers.

6 voudig stekkerdoos, Furutech Rodium  met Furutech kabel naar stopcontact met rodium stekkers.

Misschien dat ik nog wat vergeten ben, maar dit is het in grote lijnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

The music sounds better, when you know who's playing it

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2022, 21:48:14 »
Mooi verslag heren. Altijd leuk om te lezen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Langs bij... Wilco!
« Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2022, 08:32:55 »
Zeker altijd leuk om dit soort verslagen te lezen.
Mooi spul en een fijn en goed verslag.

Geniet met volle teugen van je set Wilco.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000