Auteur Topic: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??  (gelezen 7386 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #15 Gepost op: 19 september 2022, 16:54:49 »
Een goede reden om dan iets te organiseren met uitleg hoe je dit denkt te gaan doen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #16 Gepost op: 19 september 2022, 17:48:52 »
Hebben mensen hier wel eens een blinde test gedaan met “high end” netkabels?  Zo ja.. wat waren de bevindingen?
Of blijft men (ook) steken bij ‘dat het eigenlijk geen invloed kan hebben en laat het testen maar voor wat het is.
Geen ABX test maar wel aanwezig geweest bij deze demo van Shunyata power kabels . In het verslag staat helaas niet dat één deelnemer al verschil hoorde zonder dat er maar één speciale kabel was aangesloten. De verkoper kom de man snel corrigeren (ik deed het toen al bijna in mijn broek van de binnenpret  ;) ).
Ik hoorde met alle beste wil geen verschil. Ik was in de groep volgende schaapjes, het zwarte schaap  :rofl:


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.150
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #17 Gepost op: 19 september 2022, 18:55:59 »
Je had liever anders gelezen ?
Nee hoor;-)  Het sluit wel aan met wat ik ervan denk.   

Het is alleen jammer dat er zoveel discussie om is. 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dan ben je hier bij het juiste forum, discussie over kabels is er hier niet.

Mag wel hoor, maar het is niet verplicht.  ;-)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #18 Gepost op: 09 november 2022, 21:54:59 »
Had nog een mooie discussie over HF in de luidspreker kabel en dat deze dan via de feedback van de versterker versterkt wordt.
Zie volgende document als argument dat het zo is:

http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf  pagina 3

speakers or headphones. There is always feedback around that output stage, so RF present at the output will follow the feedback network to the input of a gain stage, where it will be detected and amplified. This problem is made much worse when parallel wire cable (zip cord) is used to feed the loudspeakers or headphones, and can usually be solved simply by replacing the zip cord with a twisted pair of POC (plain ordinary copper). [Pseudo-scientific advertising hype for exotic cables notwithstanding, it was shown nearly 30 years ago that #12 copper twisted pair (or #10 for very long runs) is a nearly ideal loudspeaker cable.] [R. A. Greiner, "Amplifier Loudspeaker Interfacing,” JAES Vol 28 Nr 5, May 1980] As we will discuss later, the twisting of a pair greatly reduces the level of RF that the wiring couples to circuitry.

Nu staat er in dit document echt wel interessant spul, maar als je serieus HF problemen hebt via je feedback dan denk ik dat je eerder een hele slechte versterker hebt gekocht. Maar ik hoor graag van meer ervaren techneuten wat ze vinden van dit stuk.



Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2022, 15:54:05 »
Had nog een mooie discussie over HF in de luidspreker kabel en dat deze dan via de feedback van de versterker versterkt wordt.
Zie volgende document als argument dat het zo is:

http://www.audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf  pagina 3

speakers or headphones. There is always feedback around that output stage, so RF present at the output will follow the feedback network to the input of a gain stage, where it will be detected and amplified. This problem is made much worse when parallel wire cable (zip cord) is used to feed the loudspeakers or headphones, and can usually be solved simply by replacing the zip cord with a twisted pair of POC (plain ordinary copper). [Pseudo-scientific advertising hype for exotic cables notwithstanding, it was shown nearly 30 years ago that #12 copper twisted pair (or #10 for very long runs) is a nearly ideal loudspeaker cable.] [R. A. Greiner, "Amplifier Loudspeaker Interfacing,” JAES Vol 28 Nr 5, May 1980] As we will discuss later, the twisting of a pair greatly reduces the level of RF that the wiring couples to circuitry.

Nu staat er in dit document echt wel interessant spul, maar als je serieus HF problemen hebt via je feedback dan denk ik dat je eerder een hele slechte versterker hebt gekocht. Maar ik hoor graag van meer ervaren techneuten wat ze vinden van dit stuk.
Ja deze pass ik dan ook ff door naar de elektrotechnische mensen;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2022, 17:18:33 »
Iets meer laag meende ik te horen met gevlochten kabels custom made die ik van iemand kreeg.
De gebruikte materialen zullen er toe doen denk ik, de ene kabel is de andere niet.
Op een Highendig forum hoort men meer verschillen.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2022, 17:32:36 »
Iets meer laag meende ik te horen met gevlochten kabels custom made die ik van iemand kreeg.
De gebruikte materialen zullen er toe doen denk ik, de ene kabel is de andere niet.
Op een Highendig forum hoort men meer verschillen.

Tja Peter, maar daar hebben ze ook "high-endige" oren (sic) ! ;)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2022, 17:38:12 »
 ;D ;)
I love vintage.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2022, 17:44:38 »
Een kabel met een ongewenst hoge ohmse weerstand kan opslingering van het laag geven rond de resonantiefrequentie van de woofer hetgeen klinkt als meer laag maar niet zoals de fabrikant het bedacht heeft.
An inability to grasp science is no argument against it....

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #24 Gepost op: 10 november 2022, 18:08:02 »
Iets meer laag meende ik te horen met gevlochten kabels custom made die ik van iemand kreeg.
De gebruikte materialen zullen er toe doen denk ik, de ene kabel is de andere niet.
Op een Highendig forum hoort men meer verschillen.
En dan gaat het om een netkabel? Of speakerkabel?

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #25 Gepost op: 10 november 2022, 19:27:45 »
Luidsprekerkabel.
I love vintage.

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #26 Gepost op: 10 november 2022, 20:55:27 »
Een kabel met een ongewenst hoge ohmse weerstand kan opslingering van het laag geven rond de resonantiefrequentie van de woofer hetgeen klinkt als meer laag maar niet zoals de fabrikant het bedacht heeft.
Die ‘ongewenste hoge Ohmse weerstand,.. kan dit door het vlechten komen dan?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #27 Gepost op: 10 november 2022, 21:00:35 »
Nee, door te weinig koperoppervlakte te gebruiken. Of je vlecht of niet, maakt geen biet uit. Al maak je het met kleerhangers of prikkeldraad.

Groet,
Jacco

Focal

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 496
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #28 Gepost op: 10 november 2022, 21:05:29 »
Nee, door te weinig koperoppervlakte te gebruiken. Of je vlecht of niet, maakt geen biet uit. Al maak je het met kleerhangers of prikkeldraad.

Groet,
Jacco
Prikkeldraad! . Dát zou toch een goeie zijn met een blinde test. Vindt men het fantastisch klinken!… zien ze de speakerkabels van prikkeldraad haha.

Heb tijdje geleden Magnepan’s gehad (Fantastisch!!) maar hun aansluit-terminals e.d achterop de speaker gewoon van simpel schrootijzer.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Gevlochten kabels. Wat kan het doen.??
« Reactie #29 Gepost op: 10 november 2022, 21:09:57 »
In een blinde test gaat dat er niet uit komen, dat garandeer ik je. Dat zijn niet de verschillen die er toe doen of zelfs daar maar in de buurt komen.

Groet,
Jacco