Besten,
In mijn aandeel 'sets van leden' heb ik de Denon AVP A1 HD aanwinst genoemd. Toch maar in het topic 'kabeltjesland' breng ik graag mijn ervaring in van een 'upgrade' die ik pleegde in het domein van UTP-kabels ofwel ethernet kabels, in een niche, nl. de Denon-link. Die ik meemaakt als ethernetkabel vanaf 2nd gen, toen 3rd gen, tot slot de 4-th. Daarna veranderde Denon dit in een co-axiale kabeloverdracht en eindigde toen in Denonlink HD. Die laatste ben ik niet meer aan toegekomen - zie 'sets van leden', omdat ik me de gelukkige eigenaar mocht gaan noemen van de AVP A1 HD, de beauty...!
Ethernet / UTP-kabels: kwaliteitsverschil voor audio een game-changer?
Wie zich een beetje in UTP transmissie heeft verdiept weet dat er verschillende kwaliteiten zijn CAT 5, 6, 7…, U, S, F, unshielded, shielded, folie…
Denon verkocht destijds een ‘speciale’ denonlink kabel, eentje met een Denon-labeltje die gewoon een goede kwaliteit ethernet kabel was die je voor minder dan 20 euro bij de bouwmarkt kon kopen, maar bij Denon 500 euro moest kosten. Dat hebben ze geweten: grote hoon uit de wereld van audioliefhenbers. Ze hebben het bij Denon nooit meer recht kunnen praten.
Als je wat rondzoekt op internet over streaming, switches en voedingen van switches en ethernet bekabeling kan je daar genoeg vinden dat nieuwsgierig maakt - naast de nodige scepsis of een kabel invloed kan hebben op de kwaliteit van overdracht van digitale signalen - en wat uiteindelijk zou kunnen resulteren in winst voor de genoten muziek.
Ik ben er wel gevoelig voor - ik wil het gewoon ondervinden, los van alle theoretische concepten dat het wel of geen verschil zou maken.
Vanzelfsprekend zijn de kabelfabrikanten ook op de ethernetkabels gedoken. Naast gewoon goede kwaliteit bekabeling worden ook exclusieve - en ‘dus’ kostbare kabels aangeboden. Does it matter?
Een van de kabelproducenten geeft naast een breed assortiment interlinks, luidspreker kabels, netkabels ook ethernetkabels uit - ‘budget’ - tot zeer kostbaar. Ik zag in de catalogus een luidsprekerkabel set van 70.000 euro. Wie het breed heeft…
Toen ik jaren terug na Sonos de overstap maakte naar Bluesound met de Node 2i begon ik voor de verbindingen met utp netwerkkabels van de bouwmarkt. Daarna kocht ik een betere voeding en deed iets aan de bekabeling: de Audioquest (AQ) Cinnamon kwam tussen de switch en de Bluesound - een wat betere ethernetkabel, maar ook weer niet extreem duur. In de hele setup van streaming was zo een hoop te winnen - was mijn ervaring. De aanleiding waren de verhalen op
https://audio-creative.nl met een interessante luistertest. De nieuwsgierigheid was gewekt.
Toen ik de in Denon AVP A1 HD als nieuw platform gebruikte, heb ik de ethernet AQ Cinnamon gelijk als Denon-link ingezet. Zoals hierboven opgemerkt: veel heaven in hifi. Genieten met een grote G. Maar bij de verhalen over de meerwaarde van AQ topsegment ethernetkabels kriebelde opnieuw de nieuwsgierigheid: wat zou de boven de AQ Cinnamon gelegen AQ Vodka kunnen betekenen als ‘denon-link’. Dáárboven zit er nog eentje: de Diamond. Maar dan kost 0,75 meter het dubbele van de Vodka, die ik voor 449 euro in huis haalde.
Maar dan: de AQ Vodka als ‘Denon-link 4-th generation’. Positieve schrik: jawel, het is een belangrijke verschil. Die in audioliefhebbers welbekende ‘sluier’ gaat er echt af. Kort geleden kreeg ik de SACD ‘Babi Yar’, symfonie nr 13, van Sjostakovitch binnen van Pentatone.
Die hele serie van Pentatone met de symfonieën van Sjostakovitch is een groot succes - de prachtige opname kwaliteit is een weldaad van natuurlijkheid in klank en ruimte. De Vodka -what ‘s in the name in deze samenhang- onthuld een fractie meer details, geeft een nog scherper focus in de ruimte, waardoor elke stem in het orkest nog beter valt te localiseren, waarbij de klank en kracht van instrumenten (trombones!) nog indringender binnenkomt bij wat ik eerder al heb mogen ervaren. Dit is werkelijk fantastisch! Nergens wordt het scherp of hard of teveel, nergens opdringerig, het is vooral de ruimte die zich nog meer dan eerder opdringt en als perfecte maatvoering in kleding om je heenplooit met het grootste comfort. Wow! Het zelfde doet zich voor als ik de sensatie van het Concertgebouw in Amsterdam proef aan het slot van de 4-de symfonie van Gustav Mahler zoals die in 2006 klonk onder Bernard Haitink met sopraan Christine Schäfer…, eerst die stilte in na ‘das Englisches Leben’, dan dat applaus…, wow opnieuw, die zaal en daarin die mensenmassa…, hoe realistisch is dat!!?
De zelfde positieve ervaring bevangt mij als ik de sonates van Beethoven op klavier hoor zoals Ronald Brautigam die op het label BIS heeft vastgelegd…, de kernachtigheid van de door hem bespeelde pianofortes of kopieën daarvan…, wow, nog meer die enorme gelaagdheid in boventonen spectrum van deze instrumenten, de ademhaling, het zuchten, de ruimte waarin de registratie heeft plaatsgevonden…, wow opnieuw, een openbaring bij herhaling.
Het wordt natuurlijk een uitdaging - hoe gaat dit uitpakken met de AQ Diamond… Ik verwacht wel dat die er komt, dan mag de Vodka naar de streamer verhuizen - als de Diamond nog iets meer brengt dan de Vodka al heeft laten proeven. Ik verwacht dat het de Grand Reserva gaat worden van de Vodka. Maar proeven moet de doorslag geven of niet - of het werkelijk nog beter kan en of dat de prijs rechtvaardigt. Maar gezien de ervaringen tot heden en de ervaringen van anderen in de wereld van streaming, vrees ik dat ik voor de Denonlink alleen met het beste tevreden zal zijn…
groet met audiogenoegen, JP