Auteur Topic: Volume erg hoog zetten bij lp  (gelezen 3102 keer)

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Volume erg hoog zetten bij lp
« Gepost op: 22 mei 2022, 20:31:33 »
Mijn versterker, NAD c368, levert volgens de fabrikant 80 watt bij 8 en 4 ohm. Mijn luidsprekers zijn 4 ohm met een rendement van 90 dB/1W/1m. Het volume van de versterker gaat tot max +12 db. Nu moet ik tijdens het spelen van een lp het volume fors opendraaien vind ik. Voor een redelijk stevig volume van ca 83db gemiddeld moet ik de volumeknop tot -5 - 0 db en dat terwijl de phono pre op een gain van + 4db staat. Digitaal is rond de -14db al hetzelfde. Is dit normaal? Het geluid is gewoon goed, zonder enige vervorming.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2022, 20:37:24 door Ener »
Feiten geven niets om gevoelens.

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2022, 22:44:45 »
Hallo,

Hoeveel ruimte omhoog heb je nog op de phonopre?
De spanningsafgifte van een platenspeler haalt het gewoon niet bij dat van de meeste andere bronnen in ieder geval.

Weet je de versterkingsfactor van de phonopre (en welk element gebruik je)?

Vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #2 Gepost op: 23 mei 2022, 12:51:18 »
MC / MM schakeling?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2022, 12:11:35 »
Het is een Piezo YM 308 MM element met een output van 4,5 mV. Ik kan de phono pre nog 6db opschroeven, maar dan gaat het clipping waarschuwingslampje wel erg vaak branden, een beetje schijnt niet erg te zijn. Het Maximum Output Level is + 6 dBu (1.4 Vrms)
Feiten geven niets om gevoelens.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2022, 14:09:20 »
Moet dat wel op een mm of mc.
Probeer het eens op de aux of op een line in van je versterker.
Als dat niet gaat dan vervormd het geluid.
I love vintage.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2022, 15:02:11 »
Hij zit op een line in. Het is een externe pre. Met de interne pre hetzelfde “probleem”, alleen zit hier geen gain op zodat het volume nog een stukje verder open moet.
Feiten geven niets om gevoelens.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2022, 15:29:23 »
1,4Vrms is niet zo erg veel, kan veel verklaren. Welke voorvoorversterker is het precies?

Groet,
Jacco

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #7 Gepost op: 24 mei 2022, 15:47:21 »
ART DJ PRE II
Feiten geven niets om gevoelens.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2022, 20:52:42 »
Die heeft dan blijkbaar een lage headroom. Als je nog 6 dB omhoog kan, zit je dus op een spanningsversterking van 39 dB. Met jouw element kom je dan op 401 mVrms uit en is tov een digitale bron 14 dB zachter. Een element kiezen met een hogere spanningsafgifte heeft geen zin, dat gaat eerder clippen en draai je de gain knop lager. Om op hetzelfde uit te komen.

Proberen er mee te leven zou ik zeggen.

Groet,
Jacco

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2022, 12:09:20 »
Ok. Er valt prima mee te leven hoor, ik vind het alleen vreemd. Hetzelfde geldt voor de interne Phono pre in de versterker. Hoever kun je het volume max opendraaien zonder problemen te veroorzaken?
Feiten geven niets om gevoelens.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2022, 12:36:56 »
Onbeperkt zolang de boel niet gaat vervormen ( eigenlijk zolang de versterker en/of luidsprekers niet overbelast qua max. vermogen/ belasting) ... en je oren uiteraard.
An inability to grasp science is no argument against it....

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2022, 12:49:14 »
Ok, dus je kan het volume 100% opendraaien zonder je versterker te overbelasten? Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je versterker dan kan clippen, en dat dit schadelijk kan zijn?
Feiten geven niets om gevoelens.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2022, 13:08:08 »
Ok, dus je kan het volume 100% opendraaien zonder je versterker te overbelasten? Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat je versterker dan kan clippen, en dat dit schadelijk kan zijn?

Absoluut! Met een clippende versterker is de kans op een kapotte luidspreker bijna 100%. Met een 5 Watts versterkertje krijg je alles kapot wat je lief is qua speakers.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2022, 19:02:52 »
Wanneer het ingangssignaal erg klein is kan het zijn dat je versterker nooit gaat clippen, ook al staat het volume voluit. Met een signaal van een CD speler is de kans al veel groter maar dat heeft dus niet sec te maken met de stand van de volumepotmeter maar met het vermogen dat wordt geleverd bij een bepaald ingangssignaal en stand van de volumepotmeter.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Volume erg hoog zetten bij lp
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2022, 20:00:41 »
Het signaal van een cd-speler mag dan relatief hoog zijn, het is ook vrij voorspelbaar. De meesten zijn 2 Vrms bronnen en hebben hun pieken dus op 2,83 Vpiek Een lp is wel even iets anders, zeker als er tikken of kraken in zitten. Maar het kan ook met muziek. Met het element en voorvoorversterker op maximaal zit je op 800 mVrms en ik reken op een headroom bij vinyl van maar liefst 19dB. Zit je op pieken van 7,13 Vpiek. Dat gaat behoorlijk tekeer zullen we maar zeggen. (dan zou een buizen ingang wel eens heul fijn kunnen zijn)

Groet,
Jacco