Auteur Topic: LP’s reinigen  (gelezen 6203 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: LP’s reinigen
« Reactie #15 Gepost op: 20 mei 2022, 20:39:05 »
Vinyl is voor mij een onderdeel van de hobby en vraagt regulier onderhoud voor het  beste resultaat.

Dat geldt voor mij ook. Hoe maak jij ze schoon?
Met een Knosti,  gedistilleerd water paar druppels jonge jenever en een drup afwasmiddel.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: LP’s reinigen
« Reactie #16 Gepost op: 20 mei 2022, 21:42:53 »
Voor het reinigen van vinylplaten en nat afspelen worden allerlei vloeistoffen aangeboden die meestal niet goedkoop zijn en vaak allerlei residu achterlaten in de groeven van je plaat.
Mijn aanbeveling is wat ik zelf jarenlang gebruikt heb toen ik nog vinyl draaide.
Je hebt twee dingen nodig:
(1) isopropanol
(2) gedistilleerd water
Gedistilleerd water kun je in een doethetzelfzaak kopen. Isopropanol heb ik in de jaren '90 voor bijna geen geld (5 eurocent per liter of zoiets) bij de lokale apotheek gekocht, maar ik weet niet of die dat nu nog verkopen. Drogisterijen wellicht. Ik zie dat je een fles 99,99% pure isopropanol bij bol.com kunt kopen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cee-bee-isopropanol-isopropyl-ipa-99-9-alcohol-1000-ml/9300000007651512/

Meng 1 deel isopropanol met 4 delen gedistilleerd water en gebruik dat om de platen nat af te spelen of om ze te reinigen. Dit laat geen residu achter. De isopropanol is een alcolholtype en vervliegt bij contact met de lucht: het ontsmet en ontdoet de plaat van vet en allerlei organisch materiaal wat de naald kan hinderen.

Wat is nu het verschil tussen gedemineraliseerd en gedistilleerd water? Demineralisatie werkt via een filter om alle mineralen uit het water te halen.  Maar organische residuen blijven hiermee in het water en die wil je eigenlijk niet op je vinylplaat hebben. Gebruik dus geen gedemineraliseerd water voor je vinylplaten en eigenlijk ook niet voor je stoomstrijkijzer.
Gedistilleerd water is wat je moet hebben. Hierbij wordt het water gekookt totdat het verdampt en de waterdamp wordt opgevangen en weer afgekoeld (condensatie). Zo hou je puur water over, zonder mineralen en zonder organische residuen omdat die niet kunnen verdampen bij 100 °C. En dat is wat je moet hebben voor zowel je platen als je stoomstrijkijzer.

Er zijn producten waarbij afwasmiddel of iets dat daarop lijkt wordt toegevoegd aan de reinigingsvloeistof. Dat moet ik echter sterk ontraden. Het afwasmiddel is effectief goed in het verwijderen van organische residuen en vetten van de plaat, maar laat zelf residuen achter als het opdroogt. Daarom moet ik dat dus ontraden.
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2022, 22:34:28 »
Ik gebruik 1 deel isopropanol op 4 delen gedestilleerd water met een paar druppels glansspoelmiddel op 5 liter totaal.
Feiten geven niets om gevoelens.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: LP’s reinigen
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2022, 03:00:51 »
Dat glansspoelmiddel zou ik weglaten, dat gaat een residu achter laten bij het opdrogen. En een paar druppels op een totaal van 5 liter gaan niets toevoegen aan het eigenlijke doel van reinigen maar wel aan opdrogen zonder iets achter te laten. De isopropanol is een alcoholsoort (niet drinkbaar!) en die heeft zelf een reinigend effect omdat die alle organische moleculen waaronder vetten oplost.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2022, 09:12:55 »
Glansmiddel is niet om te reinigen, maar om de oppervlaktespanning te breken zodat de vloeistof zich beter verdeeld, en dieper in de groeven komt. Bovendien laat dit geen residu achter. Het bewijs hiervoor zijn de schone streeploze en residu loze glazen uit de vaatwasser.
Feiten geven niets om gevoelens.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: LP’s reinigen
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2022, 09:46:07 »
Glansspoelmiddel bevat citroenzuur (organisch!), etylalcohol (geen probleem) en vetalcohol (wordt gemaakt van dierlijk vet en was en dus organisch): dat laatste zorgt voor het breken van de oppervlakte spanning. Maar een vinylplaat is geen glas en dus heb je dat niet nodig. 5 druppels op 5 liter is effectief niet veel, maar heeft ook geen werkzaamheid. Dus kun je het evengoed weglaten.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2022, 10:24:36 »
Nou het maakt een groot verschil. Als je de vloeistof zo op de plaat sprenkelt blijft het liggen als bolletjes, en met het glansmiddel vloeit het uit. Ook als je de plaat met glansmiddel wast is het net of hij geen groeven meer heeft, zo egaal nat is hij. Zonder glansmiddel zie je “droge” stukken als je hem uit de knosti haalt en even vasthoud. Of het invloed op het reinigen heeft? Je zou zeggen dat de vloeistof beter in de groeven dringt waardoor het vuil beter oplost of loslaat. Op internet vindt de meerderheid in ieder geval dat het beter reinigt. Baat het niet, dan schaadt het niet. En het ziet mooi uit tijdens het reinigen.  Kwijl
Feiten geven niets om gevoelens.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: LP’s reinigen
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2022, 10:33:25 »
Ik gebruikte de oplossing die ik opgaf eigenlijk uitsluitend om platen nat af te spelen. Zo had je geen elektrostatische ladingen meer en dus geen vervelende tikjes.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2022, 10:48:58 »
Dat doe ik ook, werkt prima. Plus je platen blijven mooi schoon.
Feiten geven niets om gevoelens.