Auteur Topic: LP’s reinigen  (gelezen 6206 keer)

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
LP’s reinigen
« Gepost op: 20 mei 2022, 15:44:50 »
Ik heb een Knosti disco antistat, maar wat een goedkoop bagger ding is dat zeg. Hij doet volgens mij zijn werk wel, maar ze hadden het niet goedkoper kunnen maken. Hoe reinigen jullie je LP’s handmatig? Nu zie ik op joetoep dat er vaak een edge painter wordt gebruikt, aangezien dit goed in de groeven zou komen. Wat is jullie mening hierover en hebben jullie nog tips?
Feiten geven niets om gevoelens.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: LP’s reinigen
« Reactie #1 Gepost op: 20 mei 2022, 16:21:03 »
Ik doe het met Glassex en een oude platenborstel en spoel ze daarna goed af met water uit de wasdroger.
Eens buizen altijd buizen.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: LP’s reinigen
« Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2022, 16:27:06 »
Ik gebruik een Knosti, prima ding voor de hoeveelheid die ik was. Een Okki Nokki is een mooi apparaat maar ik vind ‘m te duur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2022, 16:30:21 »
Ik doe het met Glassex en een oude platenborstel en spoel ze daarna goed af met water uit de wasdroger.
Kom je dan naar jouw idee diep in de groeven? Ik heb lp’s dier er perfect uitzien en toch soms nog een tik of kraak hebben. Nu weet ik dat het nooit perfect zal zijn, en dat hoeft ook niet, maar ik zie wel eens filmpjes waar het vuil te zien is in de groeven. Nu wil ik als audio autist de lp zo schoon mogelijk hebben, zonder daar honderden euro’s voor uit te geven.
Feiten geven niets om gevoelens.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #4 Gepost op: 20 mei 2022, 16:33:22 »
Ik gebruik een Knosti, prima ding voor de hoeveelheid die ik was. Een Okki Nokki is een mooi apparaat maar ik vind ‘m te duur.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zou een machine zoals een Okki Nokki het veel beter doen? Ik vind het ook te duur. Je moet nog steeds handmatig met een borstel aan de slag en dan zou het stofzuigertje de magie doen?
Feiten geven niets om gevoelens.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: LP’s reinigen
« Reactie #5 Gepost op: 20 mei 2022, 16:39:29 »
Ik gebruik een Knosti, prima ding voor de hoeveelheid die ik was. Een Okki Nokki is een mooi apparaat maar ik vind ‘m te duur.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Zou een machine zoals een Okki Nokki het veel beter doen? Ik vind het ook te duur. Je moet nog steeds handmatig met een borstel aan de slag en dan zou het stofzuigertje de magie doen?

Er zijn kennelijk ook lieden die houtlijm gebruiken om hun platen te reinigen


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: LP’s reinigen
« Reactie #6 Gepost op: 20 mei 2022, 16:52:52 »
Ik doe het met Glassex en een oude platenborstel en spoel ze daarna goed af met water uit de wasdroger.
Kom je dan naar jouw idee diep in de groeven? Ik heb lp’s dier er perfect uitzien en toch soms nog een tik of kraak hebben. Nu weet ik dat het nooit perfect zal zijn, en dat hoeft ook niet, maar ik zie wel eens filmpjes waar het vuil te zien is in de groeven. Nu wil ik als audio autist de lp zo schoon mogelijk hebben, zonder daar honderden euro’s voor uit te geven.
Voor mij schoon genoeg, ben niet echt een LP draaier. Als er luisterbezoek is dan wordt de Thorens aangeslingerd. Dan met meestal een LP erop van Andreas Vollenweider of Paul Simon en dat klinkt gewoon goed. Het grote gros van de LP's is meer dan 40 jaar oud en daar valt niet veel eer op te behalen.
Eens buizen altijd buizen.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: LP’s reinigen
« Reactie #7 Gepost op: 20 mei 2022, 16:54:42 »
Ik doe het met Glassex en een oude platenborstel en spoel ze daarna goed af met water uit de wasdroger.
Kom je dan naar jouw idee diep in de groeven? Ik heb lp’s dier er perfect uitzien en toch soms nog een tik of kraak hebben. Nu weet ik dat het nooit perfect zal zijn, en dat hoeft ook niet, maar ik zie wel eens filmpjes waar het vuil te zien is in de groeven. Nu wil ik als audio autist de lp zo schoon mogelijk hebben, zonder daar honderden euro’s voor uit te geven.
Voor mij schoon genoeg, ben niet echt een LP draaier. Als er luisterbezoek is dan wordt de Thorens aangeslingerd. Dan met meestal een LP erop van Andreas Vollenweider of Paul Simon en dat klinkt gewoon goed. Het grote gros van de LP's is meer dan 40 jaar oud en daar valt niet veel eer op te behalen.
Aan die lp’s is genoeg eer te behalen als ze niet te erg mishandeld zijn en fatsoenlijk gewassen. Alle lp’s die ik in mijn jeugd nieuw heb gekocht zijn nog uitermate goed draaibaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: LP’s reinigen
« Reactie #8 Gepost op: 20 mei 2022, 17:02:55 »
Ik was heel blij met de CD. Wat ik op LP had heb ik ook op CD hoef ze niet schoon te maken. Draai de LP en luister naar de CD ;D
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2022, 17:05:04 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: LP’s reinigen
« Reactie #9 Gepost op: 20 mei 2022, 17:34:01 »
Vinyl is voor mij een onderdeel van de hobby en vraagt regulier onderhoud voor het  beste resultaat.

Wil je dat niet is een cd een mooi alternatief.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: LP’s reinigen
« Reactie #10 Gepost op: 20 mei 2022, 18:23:27 »
Ik luister ook liever naar een LP dan CD. Als ik een nieuwe album koop is het bij voorkeur een LP.
Ik maak mijn LP’s schoon met een Knosti. Heb hem al zolang ik de platenspeler heb (21 jaar).

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #11 Gepost op: 20 mei 2022, 19:51:05 »
Vinyl is voor mij een onderdeel van de hobby en vraagt regulier onderhoud voor het  beste resultaat.

Dat geldt voor mij ook. Hoe maak jij ze schoon?
Feiten geven niets om gevoelens.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: LP’s reinigen
« Reactie #12 Gepost op: 20 mei 2022, 19:53:48 »
Ik doe het met Glassex en een oude platenborstel en spoel ze daarna goed af met water uit de wasdroger.
Kom je dan naar jouw idee diep in de groeven? Ik heb lp’s dier er perfect uitzien en toch soms nog een tik of kraak hebben. Nu weet ik dat het nooit perfect zal zijn, en dat hoeft ook niet, maar ik zie wel eens filmpjes waar het vuil te zien is in de groeven. Nu wil ik als audio autist de lp zo schoon mogelijk hebben, zonder daar honderden euro’s voor uit te geven.
Voor mij schoon genoeg, ben niet echt een LP draaier. Als er luisterbezoek is dan wordt de Thorens aangeslingerd. Dan met meestal een LP erop van Andreas Vollenweider of Paul Simon en dat klinkt gewoon goed. Het grote gros van de LP's is meer dan 40 jaar oud en daar valt niet veel eer op te behalen.

Andreas Vollenweider, daar ben ik een groot fan van. Ooit ergens halverwege de jaren 90 naar een concert van hem geweest. Dat was geweldig.
Mijn smaak is vrij breed, ik ben ook fan van Slipknot…
Feiten geven niets om gevoelens.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: LP’s reinigen
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2022, 20:00:15 »
Ik heb al mijn LP's nog. Van Ekseption, Solution, Camel, Alan Parsons, Andreas Vollenweider, Saga, etc. Ik heb zelfs nog Lenco Clean, draai dus nat.

Blijft een genoegen om incidenteel naar te luisteren op de oude meuk PX4 van Sony.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: LP’s reinigen
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2022, 20:31:38 »
Een manier om LP’s schoon te maken: