Auteur Topic: Luisteren bij Audiofreak  (gelezen 16414 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Luisteren bij Audiofreak
« Gepost op: 15 mei 2022, 11:26:30 »
De nieuwe spullen in de luistergrot van Audiofreak maakte me erg nieuwsgierig zeker nadat er ook een subwoofer bij de kleine maar fijne Elacjes was geplaatst.
Het avontuur in mijn luisterruimte met een sub is geen succes geweest.
Een afspraak zat al langer in de lucht om weer eens te komen luisteren en vrijdag de 13e mei was het zover.
Ede Veenendaal stelt met de bolide helemaal niets voor en al heel erg snel stond ik voor de deur bij Audiofreak en mevrouw Audiofreak.
Zoals altijd was het weerzien erg hartelijk en warm.
Na wat bijpraten over  wat ons allen de afgelopen tijd is overkomen naar boven geklommen, ja geklommen voor een flatbewoner is het altijd weer een uitdaging om een trap op te klimmen.   Conditie is goed genoeg, maar er is weinig binnenhuis trapklim ervaring.

Na plaats genomen te hebben op de luisterstoel van Audiofreak kon de muziek starten.

De volgende nummers zijn voorbij gekomen.
The Song has ended - Margie Gibson - The Sheffield Jazz Experience
Wishing well - Michael Ruff - The Sheffield Jazz Experience
Amuseum - James Newton Howard  - The Sheffield Jazz Experiense

She - James Newton Howard & Friends -Sheffield Lab
Slippin' away - James Newton Howard & Friends  - Sheffield Lab

Fever - Valerie Joyce - Audiophile vocal recordings
Ain't no sunshine  - Christy Baron - Audiophile vocal recordings
Round midnight -  Kenny Rankin - Audiophile vocal recordings

L.Daddy - James Newton Howard & Friends  - Car & Hifi
Silent night - Blues Company - Car & Hifi
Drum solo - Billy Cobham - Car & Hifi

Five folks Song - Earth Chants - Sheffield Lab

Toccata & Füge - J.S.Bach - Baroque Festival
Jesu bleibet meine Freude - J.S.Bach - Baroque Festival

Allemaal muziek met flink dynamiek en ook veel mooi en stevig bas-werk.

Op de foto is te zien in welke situatie en naar wat voor spul er geluisterd is.

Ik ken iemand , ook actief hier op het forum, die zou zeggen: "Klinkt goed niks meer aan doen".
Klopt.
De sub is zichtbaar maar niet te lokaliseren op het gehoor.  Dat is alvast dik in orde.
De sub kan in de luisterruimte van Audiofreak ook behoorlijk dicht bij de luidsprekers geplaatst worden wat naar mijn mening de timing te goede komt.
Je wil toch dat hetgeen de luidsprekers op de stands en wat de sub de ruimte in sturen op dezelfde tijd bij je oren aankomt.
Ook dat is dik in orde.
Die timing is ook op andere manieren goed te krijgen. Even terzijde.
De sub staat op het juiste volume ingesteld, er wordt geen verzonnen laag bij de rest van de muziek gemaakt of is het laag luider dan hetgeen over de luidsprekers ter ore komt.
Er is geluisterd naar diverse muzieksoorten zoals de lijst laat zien.
De grote pijpen van het orgel bij de Toccata van Bach waren duidelijk maar keurig gedoceerd te horen.
Niet alleen de brom maar ook de kleur van de brom was te horen.
Drums geven een natuurlijk klap en het vel en de klank van het drumvel zijn goed en duidelijk en mooi te horen.
Elektrische basgitaar en er is vast ook wel contrabas voorbij gekomen staan stevig maar niet opdringerig in de ruimte.

Wat heel erg opviel is dat de timing inderdaad erg goed is.
Er is niets te merken van uitsmeren van geluid.
Een slag op een drum hoor je helemaal correct weergegeven.  De stok op het vel en meteen ook de klank van de drum en de weergave van die klank door het vel.  Snaredrum is ook erg mooi om te horen op deze set.
Er is ook geen compressie te horen.  Er wordt niets samengedrukt door een beperkte mogelijkheid om snelheid en volume weer te geven.
De muziek is ook erg goed te volgen, je kunt je op een instrument concentreren en die blijf je dan ook goed volgen.
Er is  geen, wat je bij matige sets en goeie sets in een matige ruimte nog al eens hebt dat instrumenten komen en weer verdwijnen achter de sluier van matige techniek of matige ruimte.
In dit geval is de ruimte goed en de set ook goed.
Er staat ook machtig spul  om de weergevers aan te sturen.

De set maakt muziek en stelt je zeer goed in staat om de set los te laten en je alleen met muziek bezig te houden.
Compliment aan Audiofreak die , volgens mij , een goede instelling heeft gevonden voor deze setup.

Tevens komt nu toch de vraag om nog een keer te mogen luisteren naar eigen meegenomen muziek, muziek welke ik goed ken van het luisteren op mijn Beyer.
De set deed me denken aan mijn Beyer als het om juiste timing, dynamiek, en schone weergave van klankleuren gaat.
In dit geval wel met een podium, hetgeen je bijna altijd mist met een hoofdtelefoon.

Dank mevrouw Audiofreak en Audiofreak voor een aangename middag.
Dank Audiofreak voor een aangename tijd muziek genieten.

Marcel Dali


 





Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2022, 11:36:58 »
Leuk verslag. Het is altijd leuk om bij iemand anders te luisteren, vind ik. Mooie set om te zien ook. Het oog wil ook wat tenslotte.
Feiten geven niets om gevoelens.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2022, 11:45:51 »
Marcel hartelijk dank voor de uitgebreide en positieve recensie. Neem de volgende keer gerust materiaal van jezelf mee !

De subwoofer instellen was wel even een dingetje, maar inmiddels is mij wel duidelijk hoe e.e.a. werkt.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2022, 12:17:13 »
Binnenkort ga ik de subwoofer ook eens met de Elac BS 204.2 monitoren uitproberen !

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.572
  • Liever een Adam!
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2022, 13:13:15 »
Mooi verslag Marcel en wat je over het geluid vertelde, had ik ook niet anders verwacht bij Jan!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2022, 17:59:54 »
Jan heeft veel aandacht besteed aan het goed instellen van de Elac ESP 2040 sub. En dat is goed gelukt zo te lezen. Mooi dat Marcel het als aangenaam heeft ervaren.

Leuk mannen!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2022, 18:12:54 »
Jan heeft veel aandacht besteed aan het goed instellen van de Elac ESP 2040 sub. En dat is goed gelukt zo te lezen. Mooi dat Marcel het als aangenaam heeft ervaren.

Leuk mannen!

Door de jaren heen is Marcel al meerdere malen bij mij wezen luisteren. We wonen maar zo'n 10 kilometer van elkaar.

Deze keer was ik benieuwd hoe of hij de nieuwe set up zou ervaren. De combinatie  Elac monitoren en sub-woofer is buitengewoon geslaagd en geeft in mijn luisterruimte een opvallend goed resultaat.

Marcel heeft gedetailleerd en juist omschreven hoe realistisch de weergave van de nieuwe combinatie is. Ik denk dat ik met mijn spulletjes daar ben waar ik wilde wezen !





« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 22:02:28 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2022, 19:12:40 »
Dat is mooi Jan.
@ Marcel, mooi verslag.
I love vintage.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2022, 19:44:53 »
Mooi verslag en mooi spul op de zolder van Jan.
Eens buizen altijd buizen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2022, 20:48:14 »
Hoe vond je de presentatie van de Elac monitoren, ik vond de Elac’s van Frits in mijn mancave nogal forward klinken. Daar is niks mis mee, maar is wel een Sound waar je van moet houden.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2022, 22:07:50 »
Hoe vond je de presentatie van de Elac monitoren, ik vond de Elac’s van Frits in mijn mancave nogal forward klinken. Daar is niks mis mee, maar is wel een Sound waar je van moet houden.

Dat heeft waarschijnlijk te maken met de akoestiek in jouw ruimte, want ik heb daar totaal geen last van. Bij mij in de ruimte is het zelfs een pluspunt dat de Elac speakers deze kwaliteiten hebben en ook bij Hififreak matchen de Elac BS 310 Jet speakers zelfs heel goed met zijn toch wel grote ruimte.
Het kan ook zijn dat jouw buizenversterkers niet zo goed combineerden met de Elac's.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 22:28:33 door Audiofreak »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2022, 22:27:25 »
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de akoestiek in jouw ruimte, want ik heb daar totaal geen last van. Bij mij in de ruimte is het zelfs een pluspunt dat de Elac speakers deze kwaliteiten hebben en ook bij Hififreak matchen de Elac S 310 Jet speakers zelfs heel goed met zijn toch wel grote ruimte.
Het kan ook zijn dat jouw buizenversterkers niet zo goed combineerden met de Elac's.
Ik had er ook geen last van, ik bemerkte dat als een eigenschap van deze luidsprekers. Frits kon dat wel bevestigen. Dat gezegd, kan dit juist een eigenschap zijn die je als luisteraar heel goed bevalt. Ik heb ooit met een vriend bij Hobo hifi in Amersfoort de Elac’s beluisterd met Jet tweeter en de goedkopere versie met dome tweeter (weet niet meet welke types) maar we waren het eens dat de Jet won van de dome. Helaas was het budget van die vriend te laag en is hij toch voor de dome gegaan (die hij nog dagelijks met plezier gebruikt).

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #12 Gepost op: 15 mei 2022, 22:38:22 »
Ik denk dat Marcel heel precies heeft omschreven welke luisterervaring hij heeft gehad tijdens de sessie van de afgelopen vrijdag. Uit zijn beschrijving valt heel goed op te maken hoe hij de weergave heeft beleefd en het woord "forward" heb ik niet horen noemen.

Het zijn zeker geen luidsprekers met een "laid back" geluid en met een goede versterking/akoestiek klinken ze buitengewoon dynamisch.



« Laatst bewerkt op: 16 mei 2022, 20:10:02 door Audiofreak »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #13 Gepost op: 15 mei 2022, 23:25:52 »
Ik denk dat Marcel heel precies heeft omschreven welke luisterervaring hij heeft gehad tijdens de sessie van de afgelopen vrijdag Uit zijn beschrijving valt heel goed op te maken hoe hij de weergave heeft beleefd en het woord "forward" heb ik niet horen noemen.

Het zijn zeker geen luidsprekers met een "laid back" geluid, maar met een goede versterking/akoestiek klinken ze buitengewoon dynamisch.
Het verslag is duidelijk, positief, daar is geen speld tussen te krijgen.
Met de luistersessie met de luidsprekers van Frits hebben we de luidsprekers geplaatst waar we dachten, dit zou wel eens de juiste plek zijn. Maar ik weet maar al te goed dat het goed plaatsen van luidsprekers niet over één nacht ijs gaat. Dus dat had in mijn mancave nog een factor kunnen zijn om het nog beter te laten klinken.
Het beschrijven van het geluid van een luidspreker blijft altijd lastig. Wat iemand ervaart is niet de ervaring van een ander. Ik merk maar al te goed dat verschillende bezoekers van mijn mancave verschillende voorkeur hebben van luidsprekers.
Mijn eerste indruk van de Elac’s van Frits was dus ook, deze zijn niet “laid back".
Ik ben zelf altijd eerlijk als ik naar luidsprekers luister of het mijn smaak is of niet. Vond de Elac’s van Frits heerlijk om naar te luisteren, maar ze staan niet op mijn Bucket list.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Luisteren bij Audiofreak
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2022, 10:40:18 »
Ik denk dat je de Elacs gewoon niet onder de juiste omstandigheden beluisterd hebt en verder heeft natuurlijk een ieder zijn eigen voorkeuren ! ;)