Auteur Topic: Versterker of receiver  (gelezen 4971 keer)

harkie15

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
Versterker of receiver
« Gepost op: 14 mei 2022, 00:24:24 »
Ik heb een keten met een Arcam AVR350 receiver, een Arcam CD73 speler en 2 Canton 809 DC speakers, dat nu zo'n 15 jaar oud is. De speakers zijn nog ok, maar de versterker 'blaast' meestal, allicht een ventilator die een hoop vaak storend lawaai maakt. Ik betwijfel of het nog de moeite loont om de receiver te laten herstellen en overweeg dus een nieuw systeem. Waarvoor moet het dienen: afspelen van cd's op hetzelfde muzikale niveau als nu, gebruik van de versterker/receiver om het geluid van de 4K-tv op te peppen en af en toe een nieuwbulletin of een andere show van op de radio, eventueel ook streaming. Geen 5.1, alleen twee speakers. Een cd-speler heb ik altijd nodig, maar dan ? Een versterker zoals de Arcam AV10, of toch eerder een receiver zoals de Arcam AVR5 of de AVR 10 ? En heb ik een aparte streamer nodig of volstaat bijvoorbeeld een polyvalente player als de Arcam CDS50 ? Een ander merk kan natuurlijk ook. De winkels kunnen/willen mij niet helpen, die willen alleen zo vlug mogelijk iets verkopen. Misschien weet hier iemand raad ?

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Versterker of receiver
« Reactie #1 Gepost op: 14 mei 2022, 08:32:04 »
Yamaha heeft een hele mooie lijn receivers waar je ook mee kan streamen, dab+ aan boord hebben etc. Ik zou daar eens naar kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Versterker of receiver
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2022, 18:32:09 »
Ik heb deze Yamaha: laag geprijsd, maar er is niet bezuinigd op geluid. Alleen op bijvoorbeeld de luidsprekeraansluitingen, de achterste voetjes en de volumeknop.
In vergelijking met mijn oude Denon DRA-1000 klinkt deze even goed, zo niet beter.
En... DAB+ en Bluetooth aan boord.

https://www.whathifi.com/reviews/yamaha-r-s202d


Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Versterker of receiver
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2022, 22:05:18 »
Ik heb deze Yamaha: laag geprijsd, maar er is niet bezuinigd op geluid. Alleen op bijvoorbeeld de luidsprekeraansluitingen, de achterste voetjes en de volumeknop.
In vergelijking met mijn oude Denon DRA-1000 klinkt deze even goed, zo niet beter.
En... DAB+ en Bluetooth aan boord.

https://www.whathifi.com/reviews/yamaha-r-s202d


Erg mooi apparaat!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

harkie15

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
Re: Versterker of receiver
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2022, 22:44:34 »
Wel een andere prijscategorie dan Arcam, NAD of Cambridge, e.d. natuurlijk. Maar eigenlijk is de vraag: 'gewone' versterker met polyvalente speler, of receiver met 'gewone' speler, in acht genomen dat ook het TV-geluid ermee moet worden opgefleurd.


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Versterker of receiver
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2022, 09:26:09 »
Budget?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

harkie15

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
Re: Versterker of receiver
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2022, 13:25:38 »
Budget?
Zo laag mogelijk uiteraard, maar een paar duizend moet desnoods wel kunnen.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Versterker of receiver
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2022, 14:07:13 »
NAD c368 of c388 met BluOS module. Ik heb zelf de c368 en deze is fantastisch, vind ik. Volgens mij, ik weet het niet helemaal zeker, kun je deze ook instellen dat hij automatisch aan gaat als je de tv aanzet.
Feiten geven niets om gevoelens.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Versterker of receiver
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2022, 17:30:10 »
Wel een andere prijscategorie dan Arcam, NAD of Cambridge, e.d. natuurlijk.

En toch... klinkt deze Yamaha (volgens mijn, toch redelijk geoefende oren) niet slechter/beter dan mijn NAD C 316BEE die ik gebruik om de tv te versterken.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Versterker of receiver
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2022, 17:50:02 »
Een Denon pma 1600NE zou ook een optie kunnen zijn? Of moet het sowieso een stereo receiver worden met een tuner aan boord?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Versterker of receiver
« Reactie #11 Gepost op: 15 mei 2022, 20:04:48 »
Ik zeg: blind testen...  ;D

harkie15

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
Re: Versterker of receiver
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2022, 00:07:09 »
Een Denon pma 1600NE zou ook een optie kunnen zijn? Of moet het sowieso een stereo receiver worden met een tuner aan boord?
Ik wil in de eerste plaats gewoon cd's afspelen, af en toe een radioprogramma meepikken (internetradio of streaming) en de klank van mijn 4K-tv deftig versterken. Met twee luidsprekers, geen 5-1 toestanden.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Versterker of receiver
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2022, 06:11:53 »
Radio kan ook via een streamer.
Feiten geven niets om gevoelens.

harkie15

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 8
Re: Versterker of receiver
« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2022, 13:57:58 »
Radio kan ook via een streamer.
Uiteraard, maar heb ik daarvoor dan én een streamer én een cd-speler nodig, plus een versterker of een receiver ? Of zijn er goede combi-toestellen ?