Auteur Topic: Radio doet er m.i. nog steeds toe.  (gelezen 6717 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Gepost op: 06 mei 2022, 16:27:03 »
Radio heeft me vanaf mijn jongste jaren altijd geboeid.  Op jonge leeftijd kreeg ik een radiootje van het merk TEN cadeau.  Radio Luxemburg was leuk, later AFN en BFBS.  Natuurlijk luisterde ik ook naar Radio Noordzee, maar Veronica was favoriet.  De zeezenders verdwenen en na verloop van tijd kwamen de commerciëlen.  Alles werd op alles gezet om onderscheidend te zijn en hoge luistercijfers te scoren.  Overigens is het huidige formaat niet zo origineel en onderscheidend.  De kiem werd gelegd door de man achter het radiostation Radio Vrij Rhenen dat na verloop van tijd omgedoopt werd in Grebbestad.  De gelijkenis naar het hedendaagse is nog steeds te duiden. Ik heb het voorrecht gehad in de tachtiger jaren in de prachtige oude studio van Grebbestad producties te maken. 

Terug naar het huidige radioland.  Er is vandaag de dag een programma dat zich ten doel heeft gesteld geen ambitie te hebben.  Het is niets en dat moet vooral zo blijven en ik waardeer dat zeer.  Luisteraars bevestigen dat ook want die geven aan geboeid te blijven luisteren omdat het niets voorstelt.  Echter deze week werd daar m.i. een gat in geschoten.  Het ging ineens ergens over.  ;)

Klik de onderstaande afbeelding aan en luister vanaf 13 minuten om na het telefoongesprek door te skippen naar 30 minuten. 
Helemaal beluisteren is natuurlijk ook prima.



Wat hebben jullie met radio en wat beluisteren jullie?
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2022, 16:34:43 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #1 Gepost op: 06 mei 2022, 17:12:15 »
Ik was in mijn jeugd een fan van Radio Luxemburg en Radio London (Big L).

Ik heb zelf een compilatie van Radio Luxemburg uit de periode 1963-1965 gemaakt en ik heb alle oude jingles daarin verwerkt.
Het voordeel van de compilatie is dat de muziek nu zonder het moduleren van de zender beluisterd kan worden. In de compilatie zit ook de opname van een live uitzending uit mei 1963.


renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #2 Gepost op: 06 mei 2022, 17:24:59 »
Hee, een bekende op de radio. Toppie!
Op mijn 11e kreeg ik een transistorradio van mijn oma, een kleine Telefunken. Daarmee werd de kiem gelegd om muziek te ontdekken. Er was meer dan de Zuiderzeeballade, Heintje, Wilma en de Zelvera's kwam ik achter. Radio Noordzee ( favoriet, omdat iedereen Veronica het beste vond), radio Veronica en soms radio Caroline. In de avond Luxemburg voor de Amerikaanse muziek, hadden last van het wegvallen en weer terug komen, een golfbeweging. @ lees net dat dat een naam heeft, moduleren.
Later kwam Hilversum 3 op FM en daarmee de cassetterecorders want de geluidskwaliteit ging met sprongen omhoog. Opnemen ging via een tafelradio en een DIN-kabel, was daar hele middagen mee bezig.
Jaar of 5 later was kameraad Frens al bezig met het bouwen van geheime zenders voor de middengolf en wat later voor op FM. Op die manier had ik tijdens vakantiewerk in de avond bij bakkerij Hendriks mijn eigen muziek op de radio. Nam bandjes op en die werden dan gedraaid.
Radio heeft voor mij nog steeds wat, keek verbaast op dat de uitzendingen van de Wereldradio ineens niet meer te vinden waren, uit de ether. Heb nu zo'n DABradio, moet er nog aan wennen, in het buitenland ( D, DK en N) weinig zenders te vinden en geen Tour de France.
De tuners vind ik mooie apparaten, een Kenwood KT1100 was mijn wenstuner maar hoeft niet meer,  het analoge gaat toch helemaal weg?, erg jammer.
In de taxibus, wens van de passagiers, Radio 100%NL. Zonder de kinderen erin Radio 1, 2 en radio Veronica. In de avond regelmatig deze op de laptop https://grollooradio.nl/grolloo-radio-player/ , jawel Johan Derksen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2022, 23:07:28 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #3 Gepost op: 06 mei 2022, 18:55:31 »
BFBS roept wel herinneringen op. Was jaar of 14/15. Reggae op de donderdagavond bij een voetbalmaatje. Fles rum erbij (moeder bakte graag cake maar was er nooit op de donderdag). En dan maar BFBS luisteren.

Inmiddels luister ik alleen in de auto nog radio. En met de top2000 staat de stream aan.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2022, 19:05:14 »
Hier ook radio via middengolf destijds overdag Veronica, Noordzee en in de avond (inderdaad modulerende) Luxemburg. Daarna op FM Frits Spits en Joost den Draaier etc. Toen de commerciëlen kwamen ben ik afgehaakt.

Alleen tijdesn de vakanties in Frankrijk de Wereldomroep, maardat is ook weg.

Tegenwoordig regelmatig Radio Noord (Regionaal), Radio 2 en Sublime FM via FM boven en beneden via internetradio.

Dat was het wel zo'n beetje. Als FM verdwijnt kan ik op de tuner boven ook met internet verder. Is een DNP 720ae, net als beneden. DAB begin ik niet aan, zolang internetradio er nog is. Al met al kun je wel stellen dat het nu wel verarming begint te worden van wat eens een heel erg mooi muziek medium was.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2022, 19:34:06 »
Ik vond vroeger de geheime zenders mooi en nu nog. De muziek is gedoe maar de mensen die de zenders bedienden geweldig. Ze zijn er bijna niet meer want een bekeuring kan oplopen tot €4500 en alle apparaten weg. Er is nu wel  een levendige handel in die oude piratenplaten, € 250 voor een single komt regelmatig voor.
Er zijn nog wel geheime zenders maar de meeste doen het via het www. Een neefje van mij had met kameraden een zender in schaftkeet die regelmatig op een andere plaats werd gereden. Vlak bij de grens zetten ze de zender weleens in Duitsland neer, grenzen zijn er toch niet meer. In Schoonebeek grenzen de tuinen van sommige mensen aan Duitsland, stap je over het prikkeldraad ben je in het buitenland.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2022, 19:50:24 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.431
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2022, 20:06:14 »
Alfred Lagarde met "Beton" op Hilversum 3...

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2022, 20:31:35 »
Ah, Rick van V. Een van mijn favoriete dj's, waarom weet ik niet eigenlijk. Vroeger kon ik hem al waarderen met de mixen in zijn uitzendingen, de Rick's mix.

Verder altijd erg onder de indruk geweest van de lokale piraten en dan met name de live uitzendingen waar er sterke cohesie was met de luisteraar. Die sfeer is bijna magisch te noemen en brengt mij terug naar een tijd die steevast tussen Kerstmis en oud en nieuw ligt, qua sfeer toch al anders. Ik was zo rond mijn 20's. Er was destijds sterke concurrentie tussen de piraat van Vlissingen en die van Middelburg. En ik kende via via en indirect van beide stations mensen. En met sommigen onderhield ik via de 3 m FM band contacten, ja ik had ook zo'n zender. Niet zoveel vermogen, maar toch leuk. Babbelen over koetjes en kalfjes 's avonds op de radio, beide zonden dan elkaars signaal uit via de mixer zodat de gesprekken ook te volgen waren voor de mensen thuis. Normaliter had je een Pioneer koptelefoon op die dicht genoeg was dus rondzingen was er niet bij. En ik had alles zelf gemaakt: mixer, compressor, stereocoder, oscillator en versterker.

Maar reguliere radio werd ook geluisterd, veel Belgisch georienteerd. Daar heb ik Stef Bos voor het eerst gehoord met Is dit nu later. Via de Breakfast club Portishead leren kennen. En natuurlijk Tros Dancetrax. "Het is donderdagavond, het is half negen..."

Later stage gelopen bij een radio omroepbedrijf (Omroep Zeeland).

De playlist die ik toen draaide (openingsnummer om 19:00 altijd Tool, Sober) heb ik aangevuld met voortschrijdend inzicht en is momenteel de muziek die ik nu aan het luisteren ben. Als ik wil kan ik zo weer het ruime sop kiezen en gaan. De zendantenne heb ik nog.

Daar ik geen tv kijk heb ik twee opties: ik luister radio of ik stream. Dus ja: voor mij doet radio er nog steeds toe.

Groet,
Jacco

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2022, 22:49:41 »
Lang lang geleden nam ik de draagbare transistor radio van mijn ouders mee naar mijn kamer.
Daar luisterde ik mee naar radio Veronica  AFN en BFBS.
Het was altijd uit school thuis komen en eerst de radio aan.
Mijn ouders waren het een beetje beu dat ik steeds de radio "jatte" en ik kreeg een eigen stereo apparaat met daarin gelukkig een fatsoenlijke radio en een cassettedeck.
Ik nam de muziek die ik leuk vond op van de top 40.
Wachten tot de DJ stopte met praten en dan de opname starten en op tijd weer stoppen.

Later toen ik stage liep bij Philips in Nijmegen luisterden we meestal op de afdeling naar Keizerstad, als ze niet weer eens uit de lucht geplukt waren.

Wij hebben nu geen radio meer in huis waarmee we "gewone" radio kunnen ontvangen.
Wel luisteren we via internet naar diverse zenders.
Meestal is het ter ondersteuning van de werkzaamheden.
In de auto wordt wel weer gebruik gemaakt van het "ouderwetse" FM signaal.
Helaas is DAB+ uitgevallen in de auto en Renault heeft er nog geen oplossing voor gevonden.

Maar radio was zeer van belang voor me als kind en jong schoolblaag.

Marcel


« Laatst bewerkt op: 06 mei 2022, 22:53:34 door Marcel Dali »
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #9 Gepost op: 07 mei 2022, 18:46:52 »
Ah, Rick van V. Een van mijn favoriete dj's, waarom weet ik niet eigenlijk. Vroeger kon ik hem al waarderen met de mixen in zijn uitzendingen, de Rick's mix.
Die man kan een programma zonder inhoud maken, de top 40 presenteren, heeft een verhaal, breed georiënteerd, adrem en laat zich omringen door side-kicks (Erik-Jan van Rosendahl, Koert Walraven, om er maar twee te noemen) die het wellicht nog aantrekkelijker maken om te luisteren vanwege hun bijdragen.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #10 Gepost op: 07 mei 2022, 18:59:04 »
Ah, Rick van V. Een van mijn favoriete dj's, waarom weet ik niet eigenlijk. Vroeger kon ik hem al waarderen met de mixen in zijn uitzendingen, de Rick's mix.
Die man kan een programma zonder inhoud maken, de top 40 presenteren, heeft een verhaal, breed georiënteerd, adrem en laat zich omringen door side-kicks (Erik-Jan van Rosendahl, Koert Walraven, om er maar twee te noemen) die het wellicht nog aantrekkelijker maken om te luisteren vanwege hun bijdragen.   8)
En met uiteenlopende onderwerpen, zelfs audio komt wel eens aan bod. (en dit forum is op de kaart gezet)

Bovendien komen de geweldige prestaties van Bose uitgebreid aan bod door de inbreng van beller, zie bijlage. Voor de echte audiofiel natuurlijk onmisbaar!

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #11 Gepost op: 07 mei 2022, 19:48:13 »
Natuurlijk destijds op de middengolf de piratenzenders en de kortegolf, muziek en verweg radio wat nu veelal via het internet te beluisteren is.

Soms nog wel eens een draai aan de knop.



Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #12 Gepost op: 07 mei 2022, 20:02:44 »
Ik heb nog twee FM tuners:



Arena F 211 uit 1969 (Hede Nielsen, Horsens, Denemarken)



Quad FM 4 (charcoal colour) 1990, Huntingdon, UK
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2022, 20:14:00 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #13 Gepost op: 07 mei 2022, 20:19:06 »
En natuurlijk het gemak van Dab+, digitale radio met perfecte ontvangst.




Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Radio doet er m.i. nog steeds toe.
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei 2022, 21:45:40 »
Ah, Rick van V. Een van mijn favoriete dj's, waarom weet ik niet eigenlijk. Vroeger kon ik hem al waarderen met de mixen in zijn uitzendingen, de Rick's mix.
Die man kan een programma zonder inhoud maken, de top 40 presenteren, heeft een verhaal, breed georiënteerd, adrem en laat zich omringen door side-kicks (Erik-Jan van Rosendahl, Koert Walraven, om er maar twee te noemen) die het wellicht nog aantrekkelijker maken om te luisteren vanwege hun bijdragen.   8)
En met uiteenlopende onderwerpen, zelfs audio komt wel eens aan bod. (en dit forum is op de kaart gezet)

Bovendien komen de geweldige prestaties van Bose uitgebreid aan bod door de inbreng van beller, zie bijlage. Voor de echte audiofiel natuurlijk onmisbaar!

Groet,
Jacco
https://www.hififreaks.nl/index.php?action=dlattach;topic=3475.0;attach=11925.  Geweldige reactie!   Headbanging


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.