Auteur Topic: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's  (gelezen 11383 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #30 Gepost op: 06 mei 2022, 21:03:07 »
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, waarom maakt men luidsprekers waar je tonnen vermogen in moet stoppen?  Is het dan een slechte versterker of juist een slecht ontworpen luidspreker?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #31 Gepost op: 06 mei 2022, 21:07:54 »
Het gaat niet om het vermogen, het is de uitgangsweerstand.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #32 Gepost op: 06 mei 2022, 22:09:16 »
De Adam's hebben hier niets te klagen met hun 2 x 300 watt gastheer, dat blijft maar gaan! Het kan natuurlijk altijd gekker.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2022, 00:00:50 »
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, waarom maakt men luidsprekers waar je tonnen vermogen in moet stoppen?  Is het dan een slechte versterker of juist een slecht ontworpen luidspreker?

Zulke speakers en dito versterkers, beiden "slecht", zou je gewoon uit de weg moeten gaan.
De keuze is immers reuze om het beter te doen.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2022, 06:57:37 door Hififreak »


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2022, 09:59:21 »
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, waarom maakt men luidsprekers waar je tonnen vermogen in moet stoppen?  Is het dan een slechte versterker of juist een slecht ontworpen luidspreker?

Zulke speakers en dito versterkers, beiden "slecht", zou je gewoon uit de weg moeten gaan.
De keuze is immers reuze om het beter te doen.

Is een buizen voorversterker met een goede eindversterker dan een betere optie , dan een geïntegreerde buizen voor- en eindversterker?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2022, 10:36:52 »
 Good Posting

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #36 Gepost op: 07 mei 2022, 10:52:58 »
Dat heb ik nu, noodgedwongen dat wel. Mooi geluid, geen klagen, ik mag er graag naar luisteren. Blijkt ook wel want de beide buizen die gerepareerd moeten worden staan nog steeds hier en niet bij kameraad Frens.
Ik had een Rotel 980 set toen ik buizen kreeg wat me opviel was dat ik minder gauw luistermoe werd van buizen. Dat gaf wel de doorslag in mijn voorkeur voor buizen, rust. Maar ook het mooie midden en hoog met voor mij voldoende bas en een goede plaatsing. Plaatsing zal zeer zeker ook met de ruimte te maken hebben.
Muziekkeuze speelt denk ik een rol, ik luister veel naar blues, americana, Van Morrison en Pink Floyd. Dat hoeft niet hard, dak gaat er niet af en bas waarbij je broekspijpen gaan wapperen is niet nodig. Zo'n 75 tot 90 dB is ruim voldoende, je hebt de buren dan niet constant aan de voordeur staan.
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2022, 17:29:49 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #37 Gepost op: 07 mei 2022, 10:56:47 »
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, waarom maakt men luidsprekers waar je tonnen vermogen in moet stoppen?  Is het dan een slechte versterker of juist een slecht ontworpen luidspreker?

Zulke speakers en dito versterkers, beiden "slecht", zou je gewoon uit de weg moeten gaan.
De keuze is immers reuze om het beter te doen.

Is een buizen voorversterker met een goede eindversterker dan een betere optie , dan een geïntegreerde buizen voor- en eindversterker?
 

De nadruk op goed kan in beide varianten gevonden worden.  Dus geïntegreerd en voor eind kunnen goed functioneren.

Al denk ik als je een buizenbak koopt die stabiel is en jouw speakers probleemloos kan aansturen, dat zoiets puur voor de looks is want ik voorspel dat je dan geen verschil hoort t.o.v. je Denon.    ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #38 Gepost op: 07 mei 2022, 14:03:10 »
Het omgekeerde is natuurlijk ook waar, waarom maakt men luidsprekers waar je tonnen vermogen in moet stoppen?  Is het dan een slechte versterker of juist een slecht ontworpen luidspreker?

Zulke speakers en dito versterkers, beiden "slecht", zou je gewoon uit de weg moeten gaan.
De keuze is immers reuze om het beter te doen.

Is een buizen voorversterker met een goede eindversterker dan een betere optie , dan een geïntegreerde buizen voor- en eindversterker?
 

De nadruk op goed kan in beide varianten gevonden worden.  Dus geïntegreerd en voor eind kunnen goed functioneren.

Al denk ik als je een buizenbak koopt die stabiel is en jouw speakers probleemloos kan aansturen, dat zoiets puur voor de looks is want ik voorspel dat je dan geen verschil hoort t.o.v. je Denon.    ;)

Ik heb het voorbeeld al eens aangehaald, maar bij deze dan nog eens. Een kennis van mij heeft een Perreaux "transistor" voor-en eindversterker uit het duurdere segment en hij wilde eens weten of een McIntosh MC 275 buizenversterker (€ 7.999,00) hem meer zou brengen.

Na dagen intensief geluisterd te hebben kwam hij tot de conclusie dat de McIntosh MC 275 geen enkele meerwaarde had t.o.v. zijn Perreaux "transistor" versterkers !  :sceptic:

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #39 Gepost op: 07 mei 2022, 14:35:24 »
Zoals wel vaker gelezen: Aan het eind van de audioketen brengt een grote investering nog maar weinig. Daarbij, ik ben geen 20 meer en mijn gehoor is al flink wat minder geworden. Daarom ben ik ook heel blij met mijn Denon's.

Maar een beetje pionieren blijft wel leuk! ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #40 Gepost op: 07 mei 2022, 15:14:43 »
Zoals wel vaker gelezen: Aan het eind van de audioketen brengt een grote investering nog maar weinig. Daarbij, ik ben geen 20 meer en mijn gehoor is al flink wat minder geworden. Daarom ben ik ook heel blij met mijn Denon's.

Maar een beetje pionieren blijft wel leuk! ;D

Ach, wat uitproberen is natuurlijk altijd leuk en het is mooi meegenomen als het ook nog eens een verbetering oplevert. Ik ben bijvoorbeeld bijzonder te spreken over mijn laatste aanvulling t.w. een Elac sub 2040 esp. Zonder sub-woofer vond ik de Elac monitoren overigens al fraai klinken, maar de sub-woofer zet net het puntje op de i  :)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #41 Gepost op: 07 mei 2022, 20:01:19 »
Zit geen i in Elac.  :rofl:

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #42 Gepost op: 07 mei 2022, 20:07:58 »
Zit geen i in Elac.  :rofl:

Jawel hoor, Elac komt uit Kiel ! :rofl:

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #43 Gepost op: 07 mei 2022, 20:45:52 »
Ach Frits, misschien loop je een keer tegen een Denon POA 1000B aan (dan wil ik die zeker een keer beluisteren)  ;)



Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #44 Gepost op: 07 mei 2022, 21:01:46 »
Ach Frits, misschien loop je een keer tegen een Denon POA 1000B aan (dan wil ik die zeker een keer beluisteren)  ;)




Mooi gebakje! ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.