Auteur Topic: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's  (gelezen 11240 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Gepost op: 04 mei 2022, 12:22:53 »
Elacjes in de mancave. Een gezellige middag met Frits, hij leert meer over buizenversterkers ik meer van Elac luidsprekers. De jet tweeters zijn zeker mooi. We hebben twee type monitoren van Elac beluisteren.
We zijn begonnen met mijn set die aangesloten was 300B met Reference 3a.
Daarna de BS 244.3 op zowel de Prima Luna en daarna de 300B. Het viel ons op dat het hoog bij de Prima Luna wat meer schel was en dat het plaatje beter werd neergezet door de 300B (Heart Beat) mono blokjes.
Hierna de Elac BS 403. Door de kleinere woofer wat meer bescheiden geluid. In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar de goedkopere BS 244.3 maar kan me voorstellen dat deze ook wat meer vermoeid kunnen worden als je langer luistert. Ook hier viel de 300B beter in de smaak. Dat de Prima Luna schel kan klinken heb ik met meerdere van mijn eigen luidsprekers ook al ervaren. De BS 403 ook op mijn Classic aangesloten om een beetje idee te krijgen tussen zandbak vs glasbak.
Als laatste mijn Magnepans aangesloten om Frits daar ook kennis mee te laten maken.

We hebben natuurlijk wel zitten schuiven met de luidsprekers, maar we hadden niet de tijd om dat heel uitgebreid te kunnen doen. Als ik zelf nieuwe luidsprekers in mijn cave uitprobeer moet ik ook altijd even zoeken hoe deze moeten staan. Het kan dan soms wel een paar luisteravonden duren voordat je weet, daar moeten ze staan. Met het laag merkten we wel dat bij de BS 244.3 een klein stukje naar achteren al wel laag scheelde (+/- 20 cm).
Verder hebben we alles met onze oren beoordeeld, er zijn geen metingen uitgevoerd hoe de impedantie is van de Elac’s. Dus naar een verklaring van het verschil kunnen we alleen gissen.
De BS 403 had ik weer naar voren geschoven omdat het beeld na mijn mening dan prettiger was.
Ook hebben we de 4 ohm en de 8 ohm aansluiting geprobeerd (Elac’s geeft 4 ohm nominaal aan). Ik had niet het gevoel dat daarmee ineens het hoog beter werd.
Toch denk ik met de juist buizenversterker dat de Elac’s best een leuk huwelijk kunt sluiten.
Bijvoorbeeld de Cayin A88T versterker die ik ooit voor een ander forum lid heb afgesteld zou best een goede match kunnen zijn (over deze heb ik het dan)

Ik vond die Elac’s niet kansloos wanneer aangestuurd door buizen (zoals mijn Klipsch KG5.2 ).
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2022, 12:25:31 door mmuetst »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2022, 12:33:59 »
En dan mijn deel hier ook maar even geplaatst:

Inmiddels weer terug op het honk. Het was zeker een leuke en leerzame middag. Maar ik begin met Michael te bedanken voor de gastvrijheid en de verzorging van de inwendige mens en mijn oren. Want de ervaringen met het laatste was zeker de moeite waard! Hele mooie spullen daar in zijn cave!

Inderdaad een beter beeld gekregen van buizen versterkers en dat het wel even "different koek" is. Mijn ukkies gedragen zich op buizen wel even anders dan op mijn Denon's, zoals Michael al beschreef. Minder laag en meer hoog even kort door de bocht.

Ook de "Maggies" vond ik erg mooi klinken. Mooi dat je daarvoor de ruimte hebt, Michael.

Ik heb een hele fijne en leerzame middag gehad. Nogmaals dank, Michael!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2022, 20:38:44 »
De Elac BS 244.3 kostten destijds € 799,00 per stuk en de Elac BS 403 kostten in 2019 € 859,00 per stuk, dus dat is niet eens zo'n enorm verschil in prijs. De Elac BS 403 is inmiddels opgevolgd door de Elac Vela BS 403 die wel flink duurder zijn.

Frits wat vond je qua weergave het verschil met de weergave bij jouw thuis ? Begrijp ik het goed dat de Elacs anders reageerden op de buizenversterkers dan op jouw Denon versterkers ?

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2022, 21:16:22 »
Frits wat vond je qua weergave het verschil met de weergave bij jouw thuis ? Begrijp ik het goed dat de Elacs anders reageerden op de buizenversterkers dan op jouw Denon versterkers ?

Mijn luisterruimte is kleiner en ik heb scheve (dak) wanden achter de speakers en mijn luisterpositie. Verder was het opvallend dat de bas een stuk minder was op de buizen. Op de transistor versterker van Michel beter. Ik heb ook het idee dat mijn Denon's er meer uithalen qua bas, zeker in mijn luisterruimte. Maar ook in de set beneden, daar staan ze ook meer in de hoek (noodgedwongen). Dan is een sub alleen voor films een noodzaak, voor muziek niet.

Het hoog met de Primaluna was niet fijn, aan de scherpe kant. Daarentegen op Michael zijn buizen monoblokken een stuk minder scherp. Dat klonk weer heel fijn. Om de Elac's goed tot leven te laten komen heb je een flinke versterker nodig, tenminste dat heb ik in de meeste reviews gelezen. Dat zal met buizen dan ook het geval moeten zijn, denk ik. Dus voorlopig hou ik het nog maar mooi op de Denon's.

Het was een erg leuke en leerzame ervaring voor mij.
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2022, 21:18:31 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2022, 21:55:50 »
Tijdens de luistersessie had ik wel af en toe het gevoel dat de opstelling van de luidsprekers nog wel wat winst te halen is in het laag. Maar dat kost meer tijd, en dat hadden we niet. Het onprettige hoog bij de Prima Luna hoorden we eigenlijk allebei direct (vooral bij het nummer van Sting:  A thousand years als Sting zelf gaat zingen hoor je duidelijk een scherp randje aan zijn stem en “S” klanken. Ergens door de combi met uitganstransformator en die Elac’s gaat er iets vervormen. Op mijn Magnepans, die zich zeer ohms gedragen hoor ik dat randje scherpheid niet.
Ik merkte aan Frits dat hij wel gecharmeerd was van het mid en hoog van de Heart Beat monoblokjes. Maar hier moet je toch wat in het laag inleveren. Dus bij akoestische muziek met weinig bas kunnen deze versterkers heel mooi uitblinken. Wie weet gaat hij nog eens met een set Elac’s naar René om daar te luisteren wat zijn buizenversterkers er van maken (echter zijn die niet te koop ben ik bang).
Bij mijn eigen luidsprekers weet ik precies waar ze moeten staan om een goed laag neer te zetten (ik gebruik daar altijd mijn vertrouwde Ikea kleedje voor, de positie t.o.v. het kleedje bepaald de positie   ;D ).


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2022, 22:11:15 »
Nog een mooie blunder tijdens de luistersessie, de Magnepans waren eerst uit fase aangesloten (of wel per ongeluk de plus en min bij één speaker omgedraaid) Daag
Maar gelukkig hoorde Frits dat gelijk (ik zat aan de zijkant van het midden en dan hoor je niet goed wat de panelen produceren (ook als ze wel in fase staan).
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2022, 22:26:48 door mmuetst »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2022, 22:46:51 »
Ik vond ze wel heeel erg ruimtelijk klinken. Maar goed ik had ze nog nooit gehoord. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2022, 09:24:08 »
Frits wat vond je qua weergave het verschil met de weergave bij jouw thuis ? Begrijp ik het goed dat de Elacs anders reageerden op de buizenversterkers dan op jouw Denon versterkers ?

Mijn luisterruimte is kleiner en ik heb scheve (dak) wanden achter de speakers en mijn luisterpositie. Verder was het opvallend dat de bas een stuk minder was op de buizen. Op de transistor versterker van Michel beter. Ik heb ook het idee dat mijn Denon's er meer uithalen qua bas, zeker in mijn luisterruimte. Maar ook in de set beneden, daar staan ze ook meer in de hoek (noodgedwongen). Dan is een sub alleen voor films een noodzaak, voor muziek niet.

Het hoog met de Primaluna was niet fijn, aan de scherpe kant. Daarentegen op Michael zijn buizen monoblokken een stuk minder scherp. Dat klonk weer heel fijn. Om de Elac's goed tot leven te laten komen heb je een flinke versterker nodig, tenminste dat heb ik in de meeste reviews gelezen. Dat zal met buizen dan ook het geval moeten zijn, denk ik. Dus voorlopig hou ik het nog maar mooi op de Denon's.

Het was een erg leuke en leerzame ervaring voor mij.

Om echt iets zinnigs over de buizenversterker te zeggen icm het laag in jouw ruimte zal je toch de buizenbak in jouw ruimte moeten zetten.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2022, 09:48:53 »
Klopt Hans.

Ik denk dat mijn Denon naast diverse buizenversterkers bij een goede hifi zaak een eerste stap zou kunnen zijn om te horen welke wel en welke niet bij de Denon in de buurt komt of eigenlijk juist beter is. En dan in mijn stekkie gaan luisteren.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2022, 10:14:29 »
Met je eigenste speakers ? Dan bij de hifizaak bedoel ik.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2022, 11:01:15 »
Het onprettige hoog bij de Prima Luna hoorden we eigenlijk allebei direct (vooral bij het nummer van Sting:  A thousand years als Sting zelf gaat zingen hoor je duidelijk een scherp randje aan zijn stem en “S” klanken.

Ik merkte aan Frits dat hij wel gecharmeerd was van het mid en hoog van de Heart Beat monoblokjes. Maar hier moet je toch wat in het laag inleveren.

Even prikkelend: Beide ervaringen zouden bij mij leiden tot het in de verkoop gooien van die apparaten.  Het is al moeilijk genoeg om een speaker te kiezen in de ruimte waar ze staan, waarmee je oud zou kunnen worden.  Versterkers die dat gedrag vertonen komen m.i. niet in aanmerking om het hoge doel na te streven.   ;)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2022, 11:17:42 »
Met je eigenste speakers ? Dan bij de hifizaak bedoel ik.

Gr. Hans

Ja. Met de BS-en is dat geen probleem.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2022, 11:37:08 »
De ervaring die ik heb met het combineren van luidsprekers en buizenversterkers heeft mij wel geleerd dat het snel duidelijk is of een type luidspreker geschikt is voor buizen of niet.
De Elac's van Frits zijn zeker niet kansloos om te combineren met buizen. Het laag was minder, maar niet wollig of slecht.
Een voorbeeld: de TSM Padua die ik heb gehad klonken wel heel wollig op buizen. Dit was zowel bij de Prima Luna en de Heart Beat het geval. Maar op mijn Classic transitor eindversterker geen probleem.


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #13 Gepost op: 05 mei 2022, 11:47:02 »
Met je eigenste speakers ? Dan bij de hifizaak bedoel ik.

Gr. Hans

Ja. Met de BS-en is dat geen probleem.

Het is natuurlijk sowieso altijd verstandig om eventuele aan te schaffen apparatuur eerst in je eigen luisterruimte uit te proberen.

Een mooi voorbeeld van jaren terug liet blijken/horen hoe het niet moet. (Ik heb het voorbeeld al eens eerder aangehaald)

Er was een kennis die meende (zonder iets van te voren uit te proberen) de goede klinkende set van zijn vriend te kunnen kopieëren. Hij schafte de set zonder enig voorbehoud aan en dit bleek een enorme miskleun te zijn, want in zijn luisterruimte klonk de set bij lange na niet zo goed als de dezelfde set van zijn vriend in diens luisterruimte.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Frits op bezoek in de mancave, iets met buizen en Elac's
« Reactie #14 Gepost op: 05 mei 2022, 11:52:15 »
Al doende en luisterend leert men.
Bezoeken zijn leuk.
I love vintage.