Auteur Topic: Blind de luistergrot in.  (gelezen 13011 keer)

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Blind de luistergrot in.
« Reactie #30 Gepost op: 01 augustus 2022, 20:24:48 »
Het was een gure vrijdagmiddag ergens in het midden van Nederland langs de A12.
Rond een uur of twee ben ik vanuit Ede, met de zwarte bolide, vertrokken en ben na enig oponthoud en een alternatieve route toch met niet al te veel vertraging op het juiste adres te Veenendaal aangekomen.
De deurbel hoefde niet bedient te worden.
Hififreak verwelkomde me al aan aan de voordeur.  Even later werd ik nog een keer welkom geheten door de hondjes van Hififreak en zijn beste helft.
Na aangenaam verpozen met Hififreak mevrouw Hififreak en de hondjes was het tijd om naar de luistergrot te verplaatsen.
Boven aangekomen werd me gevraagd of ik mee wilde doen met een blinde luistersessie.
Dat wilde ik zeker een keer ervaren en het antwoord was een zeer zeker, Ja!
Hififreak heeft me zijn luisterruimte in geholpen, want met een blinddoek op werd het zelf richting en afstand bepalen wat lastiger.
Eenmaal op de luisterstoel zittende kon de sessie beginnen.
Ik heb werkelijk geen idee wat er muziek gaat maken.
Er is bij mij geen enkel benul waar ik naar ga luisteren.

De muziek start op set 1.  Ik heb diverse stukken muziek van diverse soorten beluisterd.
Wat me opviel als eerste is dat je ineens wel heel erg intensief muziek binnen krijgt als je niets ziet.
Ik heb me dus volledig kunnen concentreren op de muziek.
Vervolgens werd ik gedraaid naar set 2.
Daar heb ik dezelfde muziekstukken beluisterd en mijn eerste indruk was.  Ik heb geen idee wat me nu overkomt.
Set 2 was eigenlijk hetzelfde aan het doen als set 1.
Maar na nog een keer draaien en een stuk muziek luisteren wat ik zelf had meegenomen en goed ken van het luisteren met mijn eigen headsets merkte ik toch dat er wel een verschil te bespeuren was.
Maar..................wat was het nou? 
Na een snelle doorloop van nog meer muziek had ik twee dingen in mijn hoofd zitten.
Set 1 lijkt wat makkelijker muziek weer te geven dan set 2.  Set 2 lijkt ook iets luider te spelen.
Even heb ik gedacht dat ik luisterde naar twee dezelfde sets.  Hififreak gaf aan dat dit wel eens interessant kon worden.
Na enig denk en giswerk van mijn kant was het idee wel blijven hangen dat set 1 de set was die meer liet horen en het luisterdeel van mijn hersenen het gemakkelijker maakte.
Maar verschillen waren echt microscopisch. Beide sets klinken fantastisch en nemen je mee in de muziek.

De blinddoek mocht af.  En ik zag als eerste set 2. 
Dat was een set Elac kleintjes, Hififreak kom er maar in want ik ben slecht in typenummers en namen onthouden.
Toch, hoe is het mogelijk,  een beetje verbaasd dat die kleintjes zo groots speelden.  Vooroordeel, kom er maar in.
Daarna zag ik set 1.  De grote Adam Audio set.  Ze stonden me zeer indrukwekkend aan te gapen. 
Wat zijn dat een stel geweldige luidsprekers.
Maar.................. de Elac set is eigenlijk net zo goed, want ik gaf al aan dat de verschillen microscopisch waren.

Waren de verschillen er wel geweest als ik mijn ogen mee had laten luisteren?  Ja dan was het duidelijk geweest en had ik zo aan kunnen geven welke verschillen er zijn en hoe groot die verschillen zijn.
Echter ze zijn er niet echt.
Vooroordeel is dan gevormd door hetgeen je ziet.  Je hebt meteen een idee dat de kleintjes kleiner spelen en dat de grote meer muziek maken.
Voor mij bevestigde dit absoluut dat vooroordeel heel veel met je doet, met je beleving doet.
Uiteraard kregen de kleintjes wat ondersteuning van de plaatsing welke wat dichter bij de achterwand was dan van de Adam set.
De Adam set heeft geen ondersteuning nodig.
Dat is ook de reden dat de Adam makkelijker een steviger plaatje meer zet, zeker als er meer volume gevraagd wordt.
Maar blind en beide sets laten spelen binnen hetgeen de Elac set kan is het verschil niet of nauwelijks te duiden.
Luister je kort na elkaar dezelfde muziekstukken dan krijg je een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Met verschillende muziek ga je blind geen verschil vinden. Onmogelijk.

Na het luisteren nog nagepraat aan de keukentafel. 
veel over het onderwerp van de sessie gesproken en over veel andere belangrijke en minder belangrijke dingen welke een mens bezig kunnen houden.

Het was een erg fijne middag.  Daarvoor veel dank mevrouw Hififreak en meneer Hififreak.

Marcel

Hallo Marcel Dali.

Een top verslag heb je daar geschreven, ik heb het met veel plezier gelezen. Hier kan ik voorlopig weer mee vooruit.

Groeten eip.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Blind de luistergrot in.
« Reactie #31 Gepost op: 02 augustus 2022, 08:55:45 »
@Eip. Ook Elac luisteraar zie ik. Leuk!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Eip

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 202
Re: Blind de luistergrot in.
« Reactie #32 Gepost op: 02 augustus 2022, 15:46:46 »
@Eip. Ook Elac luisteraar zie ik. Leuk!

@Frits. Die heb ik al 17 jaar, en ze doen het nog steeds goed. Voorlopig mogen ze nog blijven.

  Groeten.
Marantz SR5023
Elac BS203.2
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT167