Auteur Topic: Demping buizenversterkers  (gelezen 5455 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #15 Gepost op: 23 januari 2022, 10:37:49 »
Ja, de uitgangstrafo is allesbepalend. De rest zijn componenten die van zichzelf "recht" zijn.

Bovendien krijg je standaard het gegeven dat je dempingsfactor laag is en ligt het voor de hand om tegen te koppelen, zoals hierboven ook gedaan.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #16 Gepost op: 23 januari 2022, 10:38:12 »
Terugkomen op dat schema wat je geplaatst hebt Jacco. Als je R16 en C12 zou verwijderen en of aanpassen dat beïnvloed je dus ook de dempingsfactor?
Laat maar, denk dat ik het nu snap omdat ik je eerste uitleg nog eens goed gelezen heb.
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2022, 11:27:00 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #17 Gepost op: 23 januari 2022, 15:11:40 »
@Jacco, wat is jou oordeel over dat teveel terugkoppeling de muzikaliteit dood maakt in een versterker?
Ik heb een leuke discussie op HTforum waar sommige weer terug zijn gegaan van een perfect metende klasse D versterker naar een minder goed metende klasse A/B.
Ik bedoel kan het ook te steriel worden. Over veel vervorming zijn we eens, dat is slecht. Maar heel weinig vervorming door bijvoorbeeld heel veel terugkoppeling in een versterker. Technisch is de versterker welke minder vervorming heeft op papier beter, maar vinden wij mensen misschien een vleugje vervorming misschien juist aangenaam?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #18 Gepost op: 23 januari 2022, 15:43:32 »
Nee, dat maken wij onzelf wijs. Omdat er altijd sprake is van wetende luistertesten zegt een dergelijke mening dus iets over de luisteraar en niet over hetgeen men hoort in fysische zin. Je moet echt behoorlijke bakken met niet-lineaire vervorming toevoegen wil het hoorbaar gaan worden. Lineaire vervorming is een equalizer of toonregeling en die willen mensen wel heel graag.

Men blijkt blind namelijk tot helemaal niets in staat te zijn.

Er is dus maar 1 versterker: eentje zonder vervorming. En dat haal je alleen maar met hele bakken vol met tegenkoppeling. Lokaal en overall.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #19 Gepost op: 23 januari 2022, 16:12:05 »
Deze week een aantal maal deze test gedaan: https://www.klippel.de/listeningtest/
Op mijn laptop speakers (had toen met het het muziekje van T. Chapman een score van -33dB). Later die avond met een andere DAC en koptelefoon kwam ik één keer iets hoger.
Die -33dB was denk ik een Lucy Guess. Bij tonen kun je de vervorming sneller horen dan met muziek.
Ik snap je antwoord als techneut. Ik ben toch nieuwsgierig naar de menselijke factor en wil dat verder onderzoeken wat ik zelf ervaar. Neem nu andere zintuigen, onze ogen. De scherpste TV bij een Mediamarkt wil niet voor mij betekenen dat het ook het mooiste beeld is.
;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #20 Gepost op: 23 januari 2022, 16:30:32 »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2022, 16:48:45 »
Misschien is dit een mooi uitgangspunt?

Groet,
Jacco
:rofl: Moet eerst nog een examen VMware NSX-T doen en daarna een examen Palo Alto PCSNE dus….als er tijd over is zal ik me beramen   ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2022, 20:30:13 »
Vanavond maar eens een test gedaan. Eerst mijn transistor einversterker aangesloten en een toon afgeteld op 1Khz +/- 85 dB op mijn meter op mijn iPad (hij gaf 86 dB aan als ik met mijn hand in de buurt van de iPad kwam, dus zo gevoelig). Toen het nummer Liberty van Anette Askvik opgezet


Hierna de 300B aangesloten ook op 85 dB afgesteld en het zelfde nummer gedraaid. Enige verschil die uit mijn geheugen kon nagaan was na mijn mening het laag wat beter met de transistor. Dit is dus puur op gehoor gedaan en dus een 100% subjectieve test.

Conclusie, met een lekker biertje en mooie muziek ziet de buizenversterker er mooier uit  ;D

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #23 Gepost op: 23 januari 2022, 20:55:34 »
Dat het laag wat beter klinkt ivm een hogere dempingsfactor is herkenbaar. Een lekker biertje erbij werkt altijd goed. Toppie!
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2022, 09:01:05 »
Aan luidsprekerzijde zou je die verschillen ook kunnen aanpakken door de impedantiecurve glad te strijken. Je belastingsweerstand  is dan gelijk aan de buisweerstand ( gedeeld door de wikkelverhouding in het kwadraat) en je vermogensoverdracht optimaal. Fabrikanten zoeken/ zochten het uiteraard en logischerwijs liever in het minder kieskeurig maken van versterkers.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Demping buizenversterkers
« Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2022, 12:19:31 »
Ja, dat is wel makkelijker overall en minder ohmse verliezen in de filtering. Door de varierende ingangsimpedantie van de luidspreker wordt de aangeboden spanning ook gekleurd, die varieert in dezelfde vorm mee met de impedantiecurve.

Groet,
Jacco