Auteur Topic: Ruis uit de Quad 405  (gelezen 13990 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #75 Gepost op: 31 januari 2022, 12:27:43 »
Met de JM Lab monitoren en de Adams gaat het goed, heb al besloten dat de vloerstaanders de verkoop in gaan.
Voor de Klipschen al in overleg met een aspirant koper.

Succes met de verkoop ! ;)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #76 Gepost op: 31 januari 2022, 21:16:08 »
;D Nee, dat gaat je niet van de ruis afhelpen, misschien wat minder brom. Daarvoor moet de schakeling voor op de schop.

Groet,
Jacco

Ik vraag me af waar die ruis dan vandaan komt, [...]
Dat wordt hier uitgelegd via de link die er gegeven is. De input stage heeft by design een hoog ruisgetal en heeft met de topologie keuze te maken.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #77 Gepost op: 31 januari 2022, 22:05:26 »
;D Nee, dat gaat je niet van de ruis afhelpen, misschien wat minder brom. Daarvoor moet de schakeling voor op de schop.

Groet,
Jacco

Ik vraag me af waar die ruis dan vandaan komt, [...]
Dat wordt hier uitgelegd via de link die er gegeven is. De input stage heeft by design een hoog ruisgetal en heeft met de topologie keuze te maken.

Groet,
Jacco

Waarom heeft mijn Quad 44/405-II combi daar dan geen last van ? (even terzijde: in deze versterkers zijn preventief alle condensatoren vervangen gezien de leeftijd van de apparatuur). Ik heb het er nog even met Ruud13 over gehad en die zegt het volgende: "
 
"Het ruisniveau van de 405 t.o.v. het maximale uitgangsniveau - twee keer 100 watt in 4 ohm is zo'n dikke -100 dB en daarmee dus voldoende laag mits vanzelfsprekend de in-en uitgangs-impedanties en gevoeligheden goed zijn aangepast.

Als dat allemaal goed is moet je een bijna achterlijk gevoelige set luidsprekers hebben wil je uit de luidsprekers boven de weergegeven muziek hinderlijke ruis horen. Als je ruis wilt horen moet je dus zeg maar geweldig je best doen om dat goed hoorbaar uit je luidsprekers te krijgen.

Maar het kan vanzelfsprekend ook zijn - zoals al gezegd - dat de op de 405 aangesloten voorversterker een overmatige hoeveelheid ruis produceert als je je niet houdt aan bepaalde regels. Het spreekt voor zich dat bijvoorbeeld de gevoeligheden van voor-en eindversterker netjes volgens de regelen der kust op elkaar moeten zijn aangepast om minimale ruis te kunnen garanderen".
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2022, 22:22:26 door Audiofreak »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #78 Gepost op: 31 januari 2022, 22:15:57 »
Jouw Quad heeft daar ook last van, heeft immers dezelfde ingangstrap. Of jij er last van hebt, weet ik natuurlijk niet.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #79 Gepost op: 31 januari 2022, 22:25:26 »
Jouw Quad heeft daar ook last van, heeft immers dezelfde ingangstrap. Of jij er last van hebt, weet ik natuurlijk niet.

Groet,
Jacco

Nee, ik heb daar inderdaad totaal geen last van ! ;D

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #80 Gepost op: 01 februari 2022, 09:06:34 »
In welk frequentiegebied zit deze ruis over het algemeen ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #81 Gepost op: 03 februari 2022, 10:07:39 »
In welk frequentiegebied zit deze ruis over het algemeen ?

Gr. Hans
Meerdere frquenties: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruis_(signaal) hangt ook van het type ruis af:

Verder wordt ruis onderscheiden op grond van de verdeling van het ruisvermogen over het spectrum:

witte ruis is breedbandige ruis: de gemiddelde amplitude is voor alle frequenties gelijk;
roze ruis is ruis waarbij voor hogere frequenties de gemiddelde amplitude afneemt;
blauwe ruis is ruis waarbij voor hogere frequenties de gemiddelde amplitude toeneemt.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #82 Gepost op: 25 februari 2022, 21:20:52 »
De 405-2 heeft een nieuw tehuis gevonden en we gaan met onderstaande verder, één uit de laatste 303 productie.




Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk


Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #83 Gepost op: 19 juni 2022, 19:23:11 »
Blijft een toppertje t.o.v. de 405-2.