Auteur Topic: Ruis uit de Quad 405  (gelezen 14181 keer)

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.803
  • Doet mij maar buisjes
Ruis uit de Quad 405
« Gepost op: 17 januari 2022, 15:24:38 »
Ben vandaag weer met de Quad eindversterkers aan de slag gegaan, dit in combinatie met de 44 voorversterker.
De 303 is muisstil maar de 405 geeft een lichte ruis over de luidsprekers.
Is dit normaal of een defect, geen brom of andere dingen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2022, 15:56:23 »
Ben vandaag weer met de Quad eindversterkers aan de slag gegaan, dit in combinatie met de 44 voorversterker.
De 303 is muisstil maar de 405 geeft een lichte ruis over de luidsprekers.
Is dit normaal of een defect, geen brom of andere dingen.
Ik weet het niet Paul, maar mijn Quad 405/II is in ieder geval muisstil !

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2022, 18:09:31 »
Ben vandaag weer met de Quad eindversterkers aan de slag gegaan, dit in combinatie met de 44 voorversterker.
De 303 is muisstil maar de 405 geeft een lichte ruis over de luidsprekers.
Is dit normaal of een defect, geen brom of andere dingen.
Ik weet het niet Paul, maar mijn Quad 405/II is in ieder geval muisstil !
Lijkt me stug dat jouw Quad muisstil is. Een bron kiezen zonder signaal, dus geen muziek en de volumeknop van je voorversterker vol open, dan hoor je ruis zelfs op je luisterplek. Ik heb een hele quad verzameling gehad, die overigens door Ruud top onder handen waren genomen en die ruisten allemaal. De marantzen, mcintosh en zelfs de Yamaha's hier zijn inderdaad muisstil.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2022, 18:22:15 »
Ben vandaag weer met de Quad eindversterkers aan de slag gegaan, dit in combinatie met de 44 voorversterker.
De 303 is muisstil maar de 405 geeft een lichte ruis over de luidsprekers.
Is dit normaal of een defect, geen brom of andere dingen.
Ik weet het niet Paul, maar mijn Quad 405/II is in ieder geval muisstil !
Lijkt me stug dat jouw Quad muisstil is. Een bron kiezen zonder signaal, dus geen muziek en de volumeknop van je voorversterker vol open, dan hoor je ruis zelfs op je luisterplek. Ik heb een hele quad verzameling gehad, die overigens door Ruud top onder handen waren genomen en die ruisten allemaal. De marantzen, mcintosh en zelfs de Yamaha's hier zijn inderdaad muisstil.
Mijn Quad 44 en 405-II zijn ook door Ruud gerestaureerd en ja als ik het volume zonder signaal helemaal opendraai zal ik misschien wel wat ruis horen, maar het is mij tijdens het alledaagse gebruik in ieder geval nog nooit opgevallen.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 22:06:52 door Audiofreak »

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2022, 18:25:58 »
Dat is ook nogal afhankelijk van de gebruikte luidsprekers, lijkt mij.

Groeten...

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.803
  • Doet mij maar buisjes
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2022, 18:26:24 »
Nog wat luidspreker wissels gedaan, nu denk ik dat de gevoeligheid van de verschillende hier mee te maken kan hebben.

Maar iets wat er eerst niet was of opgevallen is.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.803
  • Doet mij maar buisjes
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2022, 18:42:49 »
Ben vandaag weer met de Quad eindversterkers aan de slag gegaan, dit in combinatie met de 44 voorversterker.
De 303 is muisstil maar de 405 geeft een lichte ruis over de luidsprekers.
Is dit normaal of een defect, geen brom of andere dingen.
Ik weet het niet Paul, maar mijn Quad 405/II is in ieder geval muisstil !
Lijkt me stug dat jouw Quad muisstil is. Een bron kiezen zonder signaal, dus geen muziek en de volumeknop van je voorversterker vol open, dan hoor je ruis zelfs op je luisterplek. Ik heb een hele quad verzameling gehad, die overigens door Ruud top onder handen waren genomen en die ruisten allemaal. De marantzen, mcintosh en zelfs de Yamaha's hier zijn inderdaad muisstil.
Mijn Quad 44 en 405-II zijn ook door Ruud gerestaureerd en ja als ik het volume zonder signaal helemaal opendraai zal ik misschien wel wat ruis horen, maar is het mij tijdens het alledaagse gebruik in ieder geval nog nooit opgevallen.

Ok duidelijk, maar waarom de 405 wel en de 303 en de Bryston niet?

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2022, 19:48:54 »
Oor tegen de tweeter, volumeknop open draaien, dan ruist die 303 ook.
Van de Bryston weet ik dat niet, de quads doen dat allemaal. Iets met de SN ratio van de versterker. Zeg maar noise to noise :think:

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2022, 20:08:51 »
Oor tegen de tweeter, volumeknop open draaien, dan ruist die 303 ook.
Van de Bryston weet ik dat niet, de quads doen dat allemaal. Iets met de SN ratio van de versterker. Zeg maar noise to noise :think:

Ik heb kennelijk een vreemd type Quad 44/405-II combinatie, want ik heb net de volumeknop opengedraaid en ik kon geen ruis waarnemen, maar ik heb mijn oor niet voor de tweeter gehouden ;D.

Idem dito met mijn Denon PRA-1500/Harman Kardon Citation 16a combinatie. Ook daar hoorde ik geen ruis bij een opengedraaide volumeregelaar.

Ik vond het idee al wat vreemd, want e.e.a. was mij nog nooit opgevallen. Als er al ruis was dan was deze van een dermate laag niveau dat het totaal niet opviel.

de Quad combinatie werd met de Elac 310 Crystal Edition luidsprekers gebruikt en de Denon/Harman Kardon Citation combinatie werd gebruikt met een set Elac BS 204.2 luidsprekers.


« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 20:16:32 door Audiofreak »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.331
  • Elac addict
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2022, 20:33:51 »
Hier op de Denon's ook nul ruis.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2022, 20:57:39 »
Wees gerust, alle versterker ruisen, de een wat meer dan de ander. Sterker mensen ruisen ook, zet maar eens een schelp aan je oor….Bij luidsprekers met een hoger rendement hoor je dat trouwens dan eerder dat een versterker ruist.
Niks om je druk over te maken zolang het niet zo hard is dat het op je luisterplek waarneembaar wordt.
Belangrijker is dat die Quad niet te veel vervormd.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2022, 21:05:51 »
Wees gerust, alle versterker ruisen, de een wat meer dan de ander. Sterker mensen ruisen ook, zet maar eens een schelp aan je oor….Bij luidsprekers met een hoger rendement hoor je dat trouwens dan eerder dat een versterker ruist.
Niks om je druk over te maken zolang het niet zo hard is dat het op je luisterplek waarneembaar wordt.
Belangrijker is dat die Quad niet te veel vervormd.

Dan mankeert er kennelijk iets aan mijn oren, want bij beide combinaties is met een open gedraaide volumeregelaar geen ruis waarneembaar. Bij mijn Arena F 210 versterker uit 1968 is dat wel het geval, alhoewel dat ook niet dramatisch is.
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2022, 22:07:49 door Audiofreak »

Leonard

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 188
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #12 Gepost op: 17 januari 2022, 21:27:51 »
@Audiofreak Vreemd, als je de volumeknop opendraait met bv de radioingang ingeschakeld, maar er is op die ingang geen apparaat aangesloten, dan zul je geen ruis horen, dat was bij mij ook zo. Met een ingang waar de cd speler of de mediaplayer was aangesloten was duidelijk ruis hoorbaar. Dit was bij elke quad versterker waar te nemen. Is dit bij jou niet het geval, dan vergeet maar wat ik hier heb neergekalkt zwaaizwaai


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.368
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2022, 21:43:03 »
Dan mankeert er kennelijk iets aan mijn oren, want bij beide combinaties is met een open gedraaide volumeregelaar geen ruis waarneembaar. Bij mijn Arena F 210 versterker uit 1968 is dat wel het geval, alhoewel dat ook niet dramatisch is.
Nee, beneden een bepaalde grens kun je het alleen nog maar meten maar niet meer horen. Zie hier de meting van een klasse D die héél stil is:
meting Purifi amp

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.225
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Ruis uit de Quad 405
« Reactie #14 Gepost op: 17 januari 2022, 21:50:10 »
Weet iemand wat die signaal-ruisafstand zou moeten zijn van een Quad 405? Dat is betrekkelijk eenvoudig na te meten namelijk.

.pdf]Zoiets als dit?

Groet,
Jacco