Kan me nog herinneren dat Marcel over de weergave van mijn set ook erg te spreken was als het ging om de drumsolo welke ik toen liet horen. Wel een compleet andere situatie: Set beneden in de woonkamer, vier losse woofers door de kamer heen, dsp en knallen maar.
Misschien is Marcel wel snel tevreden. 
Gr. Hans
Ja dat ging ook erg lekker. Luid duidelijk en een goede beleving. Erg mooi ook. Ik zou er inderdaad goed mee kunnen leven.
Maar een drumset in het echt is toch echt nog een intensere belevenis.
Een slag op een drum heeft zo verschrikkelijk snel een verandering in geluidsdruk. Die snelheid haal je , denk ik , met heel erg weinig luidsprekers.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de snelheid te benaderen. Je hebt dan wel nog een snelle (sub)woofer nodig die de nodige druk geeft om die druk ook nog te voelen.
Het geheel moet erg goed op elkaar zijn afgestemd.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de complexe klank van een drum vervormingsvrij weer te geven.
Mijn Beyer is in staat om de snelheid en de luidheid erg goed weer te geven. De complexe klank wordt ook erg goed weergegeven. Mits goed opgenomen.
Maar de intense beleving op je lichaam is er totaal niet.
Ik denk dat het horen van het intrument altijd het mooiste is om te beleven.
Overigens doet dan ook de akoestiek een verhaal mee vertellen.
Dit heb ik al eens eerder verteld , denk ik.
Enige jaren terug stond iemand , hij speelde heel er goed en mooi, net in de ingang van de U-Bahn te Berlijn op een viool te spelen.
De akoestiek van de gang zorgde er voor dat de klank van de viool een prachtige extra dimensie kreeg. Je moest wel buiten bij de ingang staan.
Kippenvel trekkend mooi.
Was hij buiten op een grasveld gaan staan was het anders geweest. Was hij tegen een muur gaan staan, nog een keer anders.
Twee of drie jaar terug heb ik een orkest buiten horen spelen. Ze zaten en stonden helemaal vrij.
Zo mooi schoon en eerlijk heb je nog nooit muziek tot je horen komen.
Met een opname heb je met zoveel factoren te maken die de klank en samenklank beinvloeden.
Ruimte waarin gespeeld wordt. Microfoonplaatsing.
Dan nog de invloed van de opnametechnicus en daarna nog de definitieve mix.
Daarna nog in je eigen luisterruimte met nog een keer akoestiek, kwaliteit luidsprekers en wat je zelf nog doet met dsp.
Marcel