Auteur Topic: Hi-end system versus percussion band  (gelezen 12181 keer)

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2022, 10:28:33 »
Veel plezier daar.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #31 Gepost op: 17 januari 2022, 10:29:50 »
Dank  :D

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #32 Gepost op: 17 januari 2022, 11:41:22 »
Kan me nog herinneren dat Marcel over de weergave van mijn set ook erg te spreken was als het ging om de drumsolo welke ik toen liet horen. Wel een compleet andere situatie: Set beneden in de woonkamer, vier losse woofers door de kamer heen, dsp en knallen maar.

Misschien is Marcel wel snel tevreden.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #33 Gepost op: 17 januari 2022, 12:04:40 »
Toch...........de set van Bloom met de vorige sub was al gevaarlijk goed.
Als hij met de nieuwe subs nog een tandje er bij heeft kunnen zetten dan ben ik toch wel een beetje bang dat deze set er heul errug dicht bij gaat komen.
Ik noem die nieuwe geen subs, juist omdat ze veel hoger kunnen dan een sub. Dus noem ik ze consequent wooferkorven.
Uiteraard ga ik zsm in op de uitnodiging van Bloom om te gaan luisteren en beleven.
Die kilometers heb ik er graag voor over om weer eens te genieten in Belgie.
Je bent van harte welkom!

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #34 Gepost op: 18 januari 2022, 06:56:56 »
Kan me nog herinneren dat Marcel over de weergave van mijn set ook erg te spreken was als het ging om de drumsolo welke ik toen liet horen. Wel een compleet andere situatie: Set beneden in de woonkamer, vier losse woofers door de kamer heen, dsp en knallen maar.

Misschien is Marcel wel snel tevreden.  ;D

Gr. Hans

Ja dat ging ook erg lekker.  Luid duidelijk en een goede beleving.  Erg mooi ook.  Ik zou er inderdaad goed mee kunnen leven.
Maar een drumset in het echt is toch echt nog een intensere belevenis.
Een slag op een drum heeft zo verschrikkelijk snel een verandering in geluidsdruk.  Die snelheid haal je , denk ik , met heel erg weinig luidsprekers.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de snelheid te benaderen. Je hebt dan wel nog een snelle (sub)woofer nodig die de nodige druk geeft om die druk ook nog te voelen.
Het geheel moet erg goed op elkaar zijn afgestemd.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de complexe klank van een drum vervormingsvrij weer te geven.

Mijn Beyer is in staat om de snelheid en de luidheid erg goed weer te geven.  De complexe klank wordt ook erg goed weergegeven.  Mits goed opgenomen.
Maar de intense beleving op je lichaam is er totaal niet.

Ik denk dat het horen van het  intrument altijd het mooiste is om te beleven. 
Overigens doet dan ook de akoestiek een verhaal mee vertellen. 
Dit heb ik al eens eerder verteld , denk ik.
Enige jaren terug stond iemand , hij speelde heel er goed en mooi, net in de ingang van de U-Bahn te Berlijn op een viool te spelen.
De akoestiek van de gang zorgde er voor dat de klank van de viool een prachtige extra dimensie kreeg.  Je moest wel buiten bij de ingang staan.
Kippenvel trekkend mooi.
Was hij buiten op een grasveld gaan staan was het anders geweest. Was hij tegen een muur gaan staan, nog een keer anders.
Twee of drie jaar terug heb ik een orkest buiten horen spelen.  Ze zaten en stonden helemaal vrij.
Zo mooi schoon en eerlijk heb je nog nooit muziek tot je horen komen. 

Met een opname heb je met zoveel factoren te maken die de klank en samenklank beinvloeden.
Ruimte waarin gespeeld wordt. Microfoonplaatsing.
Dan nog de invloed van de opnametechnicus en daarna nog de definitieve mix.
Daarna nog in je eigen luisterruimte met nog een keer akoestiek, kwaliteit luidsprekers en wat je zelf nog doet met dsp.

Marcel





Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #35 Gepost op: 18 januari 2022, 07:01:45 »
Toch...........de set van Bloom met de vorige sub was al gevaarlijk goed.
Als hij met de nieuwe subs nog een tandje er bij heeft kunnen zetten dan ben ik toch wel een beetje bang dat deze set er heul errug dicht bij gaat komen.
Ik noem die nieuwe geen subs, juist omdat ze veel hoger kunnen dan een sub. Dus noem ik ze consequent wooferkorven.
Uiteraard ga ik zsm in op de uitnodiging van Bloom om te gaan luisteren en beleven.
Die kilometers heb ik er graag voor over om weer eens te genieten in Belgie.
Je bent van harte welkom!

We gaan zeker afspreken Bloom.   
Ik kan me van de vorige keer nog herinneren dat het geluid zo schoon en eerlijk was. 
Anders gezegd, je was al erg snel aan het vergeten dat je naar een audioset aan het luisteren bent.
Ik ben meer dan nieuwsgierig hoe het nu is.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #36 Gepost op: 18 januari 2022, 10:37:11 »
Volgens mij is er nog een oude afspraak dat jij, Frits Denon en ik naar België gaan om Bloom te bezoeken. Moeten we maar doen als de Coronatoestand dat toelaat, vooral het reizen bij elkaar in de auto is nu nog een probleem.
Ben wel benieuwd naar hoe het nu klinkt, de eerste keer was heel mooi en speciaal. Het was net of je in de muziek stond.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #37 Gepost op: 18 januari 2022, 12:48:37 »
Volgens mij is er nog een oude afspraak dat jij, Frits Denon en ik naar België gaan om Bloom te bezoeken. Moeten we maar doen als de Coronatoestand dat toelaat, vooral het reizen bij elkaar in de auto is nu nog een probleem.
Ben wel benieuwd naar hoe het nu klinkt, de eerste keer was heel mooi en speciaal. Het was net of je in de muziek stond.

Zo kan een goede set inderdaad klinken.

Ik heb ooit de weergave van een set Beveridge elektrostaten met de bijbehorende sub-woofers mogen beluisteren in een gunstige akoestische ruimte en idem dito de Infinity Reference Standard V luidsprekers  bij de toenmalige importeur Bert Bazuin van het inmiddels alweer geruime tijd geleden failliet gegane importeur Audiac.

Ook was de weergave destijds bij Jerry thuis buitengewoon schoon en ruimtelijk.

Zo zijn er nog tal van legendarische luidsprekers die ik door de jaren heen mocht beluisteren en sommigen hadden een weergave van een ongekend niveau.

Maar...........geen van deze systemen heb ik ondanks hun verbluffende weergave een natuurlijke weergave horen bereiken, al kwamen ze wel akelig dicht in de buurt.



Beveridge  2SW



Infinity IRS V
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 13:17:01 door Audiofreak »

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #38 Gepost op: 18 januari 2022, 14:22:38 »
Deze heeft de eigenaar van Bullshit Audio (PS) ook. Ziet er indrukwekkend uit.
Feiten geven niets om gevoelens.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #39 Gepost op: 18 januari 2022, 15:17:46 »
En.....dat zijn ze ook ! ;)

Infinity IRS V: 1988:

Afmetingen bas-unit: 228 cm x 52 cm x 73 cm
      "           midden/hoog unit: 228 cm x 119 cm x 43 cm
Basspeakers: 6 x 30 cm
Midden tonen: 12 x EMIM
Tweeters: 36 x EMIT (12 op de achterzijde)
Aanbevolen versterkers van: 100-300 Watts per midden/hoog kanaal (de bas-units hebben hun eigen versterker met 2000 watt vermogen)
Frequentiebereik: 15 Hz - 45 kHz
Crossover frequenties: 70 Hz (variabel), 4500 Hz
Speciaal: Servo control unit voor de basspeakers

De ontwerper Arnie Nudell (1937-2017) is na zijn Infinity periode verder gegaan met de firma Genesis Advanced Technologies. De overeenkomsten met Infinity zijn overduidelijk te herkennen.



Genesis 1.2
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2022, 17:02:45 door Audiofreak »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #40 Gepost op: 18 januari 2022, 15:38:07 »
Een slag op een drum heeft zo verschrikkelijk snel een verandering in geluidsdruk.  Die snelheid haal je , denk ik , met heel erg weinig luidsprekers.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de snelheid te benaderen. Je hebt dan wel nog een snelle (sub)woofer nodig die de nodige druk geeft om die druk ook nog te voelen.
Het geheel moet erg goed op elkaar zijn afgestemd.
Ik denk dat een elektrostaat beter in staat is om de complexe klank van een drum vervormingsvrij weer te geven.
Ja, dat is zo en vind ik dus ook. Een elektrostaat laat alle noten correct horen, maar ontbeert de autoriteit en druk die nodig is voor basnoten. Die open baffle - eigenlijk baffleless - wooferkorven van mij halen zeer hoge snelheden omdat ze dus niet in een box opgesloten zitten die elke conusbeweging hindert. En het samenspel met de elektrostaten lukt heel erg goed. Dus nu kan ik de druk en autoriteit wél weergeven. Zelfs pulsbassen lukken nu perfect.