Auteur Topic: Hi-end system versus percussion band  (gelezen 12314 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2022, 12:53:33 »
Die woorden slaan uiteraard op wat ik ervan vind in mijn luisterruimte. Ik kan mijn setup niet zomaar naar een andere locatie brengen, dan zou ook weer alles afgeregeld moeten worden en mogelijk doet de akoestiek dan niet mee. Dat zit er dus niet meer in.

Kijk, nuance is altijd goed. De audiohobbywereld zit namelijk vol met mensen die vinden dat hun set etc. En dat je je set niet zomaar even meeneemt...de smiley was ws niet voldoende om aan te geven dat het een grapje van me was. Sorry.

Ik vind op zicht de afstand niet te ver, het is meer dat ik het er voor deze hobby niet meer voor over heb. Voor bv wielrennen rij ik zo naar Limburg en dat is dan ook een takke-end.

Gr. Hans

Ook ik ben niet meer zo in de mood om voor de audiohobby hele afstanden te rijden, alhoewel 159 kilometer nog wel meevalt. Ik zou het wel kunnen combineren met een bezoek aan het Kruisveld, alwaar ik nog een foto van een graf wil nemen i.v.m. een genealogisch onderzoek.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2022, 13:28:20 »
Ik ben er al een keer geweest en de afstand?, niet echt opgevallen. Vanuit het noorden valt de afstand altijd mee, net alsof het van hier dichter bij is als naar hier toe.
De set van Bloom maakte toen veel indruk, dat was nog zonder de nieuwe subs. 't Is net of je erbij zit. De ruimte is dan ook ingericht om naar muziek te luisteren, als je binnenstapt stap je de muziek in. Wat Bloom zegt over dat percussiestuk, dat hij dat kan reproduceren dat kan ik wel beamen.
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #17 Gepost op: 16 januari 2022, 10:06:35 »
Sommige luidsprekers komen vrij dicht bij het echte werk.

Toch klinkt de meeste opgenomen muziek niet precies zoals de instrumenten in het echt klinken. Van de posities van de microfoons tot de software- en hardware-oplossingen, die zijn gekozen door de technicus achter de opname, gebeurt er veel. Ook zal de kamer een zeer grote invloed hebben op de waarneming van het geluid.

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_lmXi1y1fzs&sid=3D0WH0

Neem het voorbeeld hierboven. Het gereproduceerde geluid is bijna hetzelfde. Er is bijna geen verschil tussen de live band en het audiosysteem. Maar elk van die instrumenten verspreidt het geluid in verschillende richtingen en niet alleen naar voren.

De luidsprekers projecteren het geluid naar voren, dus het geluid dat uit beide bronnen naar je oren komt, zal verschillen. Er zijn veel geluidsreflecties in de kamer waarin de band speelt, maar de luidsprekers doen dat niet. Het zal dus altijd net even anders zijn.

Desalniettemin komen een aantal high-end luidsprekers heel dicht in de buurt van het origineel.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2022, 10:10:42 door Audiofreak »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2022, 11:31:40 »
Ah, maar daarom moet je dus open baffle gebruiken. Dan heb je dat "naar voren lanceren" van geluid niet meer.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.920
    • ARJANKU.IT service
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2022, 13:07:09 »
Dat houdt niet meteen in dat het geluidsbeeld de originele door de microfoons opgepikte golffronten adequater gereproduceerd worden. Het is altijd een trade off, grote vliezen zijn super in orkestreproducties omdat die live ook een grote mate van diffusiteit in het geluidsbeeld kennen. Soloartiesten of -instrumenten klinken vaak weer aan de grote kant in mijn optiek.
Als ik de ruimte had zou ik overigens wél voor een systeem á la Bloom gaan.
An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2022, 14:38:39 »
Welke ruimte denk je nodig te hebben? Mijn woonkamer is ook maar 5x4 meter groot he.

Jansen!

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.435
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2022, 17:04:20 »
Dat lukt natuurlijk nooit. Ik ben ooit vlak voor de kerstdagen op Dublin Airport verrast door (een deel van) een symfonieorkest dat in de ontvangsthal stond te spelen.
Klonk fantastisch!
Het lijkt me sterk dat, welk high end en high price dan ook, een stereoset dit kan benaderen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2022, 17:06:39 »
Een goede 5 kanaals opstelling zou heel dichtbij moeten kunnen komen.

Groet,
Jacco

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2022, 18:31:22 »
Een goede 5 kanaals opstelling zou heel dichtbij moeten kunnen komen.

Groet,
Jacco
`
Daar zeg je het precies "heel dichtbij".

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2022, 19:30:41 »
Een goede 5 kanaals opstelling zou heel dichtbij moeten kunnen komen.

Groet,
Jacco
`
Daar zeg je het precies "heel dichtbij".
En misschien wel dichtbij genoeg. Uiteindelijk hoef je de asymptoot niet te halen, slechts de benadering die kort erop genoeg is, volstaat.

Anyway, ik zou met een tijdmachine terug in de tijd willen en Harry James - The King James Version opnieuw willen laten opnemen. Maar dan in zuiver 5 kanaals.

Groet,
Jacco

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2022, 20:41:14 »
Heel dichtbij, denken we allemaal te zitten! ;D ;)

Ik speel zelf sax, en dat klinkt hier in de kamer toch wel anders dan een sax via speakers.
Of dat nou een live opname is of een rec opname.

In real klinkt de sax toch wat droger, saaier, minder uitdagend.
Dat is nou eenmaal de klank van een sax.

Op het topic terugkomend, hoe dat met percussion is, hoor ik graag van iemand die percussion speelt.
The music sounds better, when you know who's playing it

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #26 Gepost op: 17 januari 2022, 06:39:03 »
Ik heb diverse keren drum sets van zeer dichtbij mogen beluisteren, bespeeld door zeer goede drummers.


De luidheid en de klank kan door een set erg goed weergegeven worden.
Maar de inpact op je lijf en de belevenis van er bij zijn toch een stuk minder.

Overigens gaat het vergelijk in het filmpje gewoon mank omdat je beide via een set luidsrekers in je eigen akoestiek beluisterd.
Dus de inpact van een drumset echt  horen , beleven,  heb je ook hier niet.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.934
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2022, 08:46:27 »
Bij mij was het een live concertvleugel die ik eerst probeerde te benaderen. Ik heb zelf bijna 8 jaar piano gespeeld als tiener, en ben ook regelmatig naar concerten gegaan. Ik weet dus hoe zo'n concertvleugel "live" moet klinken. En ik heb nooit luidsprekers gevonden die dat op realistisch volume zonder vervorming konden tot ik bij Audiostatic elektrostaten terecht kwam. Maar die hadden dan weer problemen met de impact van percussie en met name basnoten. Ze gaven al die noten perfect weer, maar zonder de bijhorende druk en autoriteit. Met mijn huidige opstelling met die wooferkorven lukt die druk en autoriteit wél.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2022, 09:38:36 »
Er zullen ongetwijfeld systemen zijn die dicht bij het livegevoel komen, zoals je krijgt met het bijwonen van een concert, maar 100% door luidsprekers dat betwijfel ik.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: Hi-end system versus percussion band
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2022, 10:24:12 »
Toch...........de set van Bloom met de vorige sub was al gevaarlijk goed.
Als hij met de nieuwe subs nog een tandje er bij heeft kunnen zetten dan ben ik toch wel een beetje bang dat deze set er heul errug dicht bij gaat komen.
Het echte intrument is altijd geheel onversneden genieten en via een set heb je met diverse stukken techniek te maken die toch , hoe klein ook, hun eigen deel toevoegen of weg laten.
En met onversneden genieten bedoel ik het instrument zonder zaalversterking of iets dergelijks.
1 op 1 het bespeelde instrument beleven.
Percussie is dan wel heel erg mooi.  Complexe klank en heel erg veel volume en vooral de snelheid van niks naar maximaal volume is heel erg bijzonder om mee te maken.

Uiteraard ga ik zsm in op de uitnodiging van Bloom om te gaan luisteren en beleven.
Die kilometers heb ik er graag voor over om weer eens te genieten in Belgie.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000