Auteur Topic: DJ Pre 2 phono voorversterker brom  (gelezen 6148 keer)

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Feiten geven niets om gevoelens.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #16 Gepost op: 06 januari 2022, 18:50:50 »
Bij een phono kabel voor een MM-element is capaciteit per meter belangrijk. Hoe lager hoe beter.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #17 Gepost op: 06 januari 2022, 19:06:13 »
Andere interlink geprobeerd ?
Wat volume betreft element heeft een lage output mc-mm.

Die heb ik dus niet. Zijn ook lastig te krijgen voor een normale prijs. Ali heeft wel mooie maar dat duurt weer een paar weken.
Wat betreft het element, is 4 mv weinig dan?
Nee,dat is normaal.
I love vintage.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #18 Gepost op: 06 januari 2022, 19:54:46 »
Ik zie dat beide werken met een power adapter. Koppel eens de power adapter van de platenspeler los (ja ik weet dat je dan niet kunt draaien) het klinkt als een aardlus dus zonder voeding aan de kant van de platenspeler kan er ook geen stroom lopen.

Ik heb inderdaad zo’n gebakje. Werd op ASR best goed getest, vandaar.
Als ik de voeding van de platenspeler eruit haal is weg.
Bedoel je dat de brom weg is?
Ik denk dat de ingang van de ingebouwde Phono trap niet wordt losgekoppeld ook al zet je de schakelaar van de platenspeler op extern. Hierdoor wordt de impedantie die het element ziet te zwaar belast. De enige oplossing is de platenspeler open maken en die interne versterker helemaal uit het signaal halen. Het is alleen de vraag, hoe zit het met je garantie?

Alle andere opties die genoemd worden hebben niet dit effect, capaciteit beïnvloed de frequentie responsie maar zal niet het signaal zo erg onderdrukken. Dus in de kabel moet je het niet zoeken. Mocht een ritje naar Utrecht een optie zijn dan wil ik je wel helpen met ombouwen.

« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 20:10:21 door mmuetst »

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #19 Gepost op: 06 januari 2022, 20:36:13 »
Als ik de speler op de phono ingang van de NAD zet is er geen brom.
Zal het morgen nog een doen, mogelijk dat de schakelaar nu niet goed werkt.
En een ritje naar Utrecht is zeker een optie, beda kt.
Feiten geven niets om gevoelens.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #20 Gepost op: 06 januari 2022, 20:45:47 »
Als ik de speler op de phono ingang van de NAD zet is er geen brom.
Zal het morgen nog een doen, mogelijk dat de schakelaar nu niet goed werkt.
En een ritje naar Utrecht is zeker een optie, beda kt.
Maar is de brom ook weg als je de power adapter van de platenspeler niet aansluit. Maar wel die DJ Pre 2 er tussen plaatst? Blijkbaar heb je geen aardlus met die NAD maar wel met die DJ Pre 2. Een aardlus ontstaat door de voeding van een apparaat. Je zou dan even voorzichtig met een oude plaat kunnen testen door deze voorzichtig met je hand rond te draaien.
Het zou mij niks verbazen dat als je de ingebouwde Phono versterker uit het signaal haalt het via de NAD ook ineens harder klinkt.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 20:48:39 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #21 Gepost op: 06 januari 2022, 20:53:49 »
Hier een duidelijk uitleg over aarde en aardlus:

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #22 Gepost op: 06 januari 2022, 21:52:55 »
Als ik de speler op de phono ingang van de NAD zet is er geen brom.
Zal het morgen nog een doen, mogelijk dat de schakelaar nu niet goed werkt.
En een ritje naar Utrecht is zeker een optie, beda kt.
Maar is de brom ook weg als je de power adapter van de platenspeler niet aansluit. Maar wel die DJ Pre 2 er tussen plaatst? Blijkbaar heb je geen aardlus met die NAD maar wel met die DJ Pre 2. Een aardlus ontstaat door de voeding van een apparaat. Je zou dan even voorzichtig met een oude plaat kunnen testen door deze voorzichtig met je hand rond te draaien.
Het zou mij niks verbazen dat als je de ingebouwde Phono versterker uit het signaal haalt het via de NAD ook ineens harder klinkt.
Is het erg moeilijk om te doen? Misschien als ik hem open maak en een foto stuurt en jij zegt hoe of wat?
Laat maar. Ik zag een filmpje op youtube en dat gaat mij boven mijn pet.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2022, 21:58:41 door Ener »
Feiten geven niets om gevoelens.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #23 Gepost op: 06 januari 2022, 22:36:49 »
Als ik de speler op de phono ingang van de NAD zet is er geen brom.
Zal het morgen nog een doen, mogelijk dat de schakelaar nu niet goed werkt.
En een ritje naar Utrecht is zeker een optie, beda kt.
Maar is de brom ook weg als je de power adapter van de platenspeler niet aansluit. Maar wel die DJ Pre 2 er tussen plaatst? Blijkbaar heb je geen aardlus met die NAD maar wel met die DJ Pre 2. Een aardlus ontstaat door de voeding van een apparaat. Je zou dan even voorzichtig met een oude plaat kunnen testen door deze voorzichtig met je hand rond te draaien.
Het zou mij niks verbazen dat als je de ingebouwde Phono versterker uit het signaal haalt het via de NAD ook ineens harder klinkt.
Is het erg moeilijk om te doen? Misschien als ik hem open maak en een foto stuurt en jij zegt hoe of wat?
Laat maar. Ik zag een filmpje op youtube en dat gaat mij boven mijn pet.
Misschien begrijp je mij niet goed. De platenspeler heeft toch gewoon een poweradapter met een snoer en een stekker die in de platenspeler gaat. Die stekker kun je toch loshalen? Teminste dat is wat ik zie op de plaatjes bij Audio Technica. Of zit dit bij jou anders?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #24 Gepost op: 08 januari 2022, 00:00:35 »
Ener was vanavond bij mij in de mancave en we hebben eens gekeken waar de brom vandaan kwam. Mijn draaitafel op zijn versterker ging zonder brom. Zijn draaitafel op zijn versterker gaf brom. Toen zijn draaitafel op mijn Pro-Ject ook brom. Dus probleem zit in de draaitafel. Ik heb de schakelaar er uit gesloopt en de draden van het element direct op de aansluitpluggen gesoldeerd. Hierna was de brom een stuk minder maar toch nog aardig aanwezig. Aarddraad los gehaald en jawel brom nagenoeg weg (moet niet gekker worden).
Wel verrast door de leuke Phono versterker die ook prima werkte met mijn MC element.
We vermoeden dat de bedrading in de arm niet optimaal is. Brom is wel een stuk minder dan daarvoor maar niet 100% brom vrij.

Uiteindelijk wat muziek gedraaid en zitten kletsen over alles en nog wat. Om 23:30 ging Ener naar huis (hij moest nog een uurtje kachelen).

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #25 Gepost op: 08 januari 2022, 08:11:38 »
Is het volume probleem ook opgelost?
De platenspeler rechtstreeks op de phono ingang van de NAD C368, gaat het nu luider spelen?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #26 Gepost op: 08 januari 2022, 09:11:39 »
Is het volume probleem ook opgelost?
De platenspeler rechtstreeks op de phono ingang van de NAD C368, gaat het nu luider spelen?
Mijn aanname dat de interne versterker parallel stond met de externe was niet juist. Maar ja, dat kun je pas zien als je het signaal op de printplaat gaat volgen. Op mijn buizen voorversterker en met zijn DJ Pre 2 was het volume prima in orde. En ook met mijn Pro-Ject was er niks mis. Vergelijkbaar dus. Hoe het zo gaat uitpakken op zijn NAD moeten we nog even afwachten.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #27 Gepost op: 08 januari 2022, 09:31:50 »
Mooi dat je het probleem grotendeels opgelost hebt.
I love vintage.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #28 Gepost op: 08 januari 2022, 10:36:44 »
Ja, erg blij mee. Helaas komt hier dan toch de mindere kwaliteit van de platenspeler boven drijven. Maar het heeft ook voordelen. Ik ga nu op jacht naar een mooie vintage Thorens platenspeler. Elk nadeel heb zijn voordeel, en daar had Cruijf helemaal gelijk in, in dit geval.
Feiten geven niets om gevoelens.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: DJ Pre 2 phono voorversterker brom
« Reactie #29 Gepost op: 09 januari 2022, 15:56:27 »
Misschien kunnen andere techneuten eens een oordeel geven.
Dit is een standaard schema hoe een element aangesloten zit:

Nu zat bij die Audio Technica de L- R- en de massa naar de arm allemaal op het printplaatje aan elkaar aangesloten. Dat zal wel verklaren dat een extra aarde draad juist een lus veroorzaakt. Maar waarom die extra brom? Zelfs als we de netadapter van de platenspeler los koppelde was de brom aanwezig.
Als ik het schema hier boven bekijk komt de aarde pas bij de Phono-Pre samengevoegd aan de L- en R-.