Auteur Topic: Bekabeling sub  (gelezen 6770 keer)

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Bekabeling sub
« Gepost op: 02 januari 2022, 13:28:36 »
Even een vraagje:

Ik stuur mijn Elac ESP 2040 sub aan via de speaker uitgang van een versterker naar de speaker ingang van de Elac. Dit met dezelfde kwaliteit kabel als van mijn speakers. Het speaker signaal van de versterker wordt gebruikt om de sub aan te sturen. In hoeverre maakt de kwaliteit van de bedrading dan nog iets uit? Als het alleen een signaal is kan eigenlijk volstaan worden met een dun kabeltje denk ik dan.

Klopt mijn redenering?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Bekabeling sub
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2022, 13:34:33 »
Even een vraagje:

Ik stuur mijn Elac ESP 2040 sub aan via de speaker uitgang van een versterker naar de speaker ingang van de Elac. Dit met dezelfde kwaliteit kabel als van mijn speakers. Het speaker signaal van de versterker wordt gebruikt om de sub aan te sturen. In hoeverre maakt de kwaliteit van de bedrading dan nog iets uit? Als het alleen een signaal is kan eigenlijk volstaan worden met een dun kabeltje denk ik dan.

Klopt mijn redenering?
Ja klopt, de sub is heel hoogohmig dit om ook de impedantie van je hoofdluidsprekers niet te beïnvloeden. Je kunt dus dun draad gebruiken.

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Bekabeling sub
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2022, 13:36:32 »
Opvallend om te lezen dat er nog gebruikt gemaakt wordt van een subwoofer, dacht dat die tijd voorbij was.
Of ik loop achter, dat kan ook. :D
Voor bekabeling geldt volgens mij dezelfde zin en onzin als voor speaker bekabeling.
Of zijn er voor subs bijzondere kabels nodig?
The music sounds better, when you know who's playing it

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Bekabeling sub
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2022, 13:45:06 »
Opvallend om te lezen dat er nog gebruikt gemaakt wordt van een subwoofer, dacht dat die tijd voorbij was.
Of ik loop achter, dat kan ook. :D
Voor bekabeling geldt volgens mij dezelfde zin en onzin als voor speaker bekabeling.
Of zijn er voor subs bijzondere kabels nodig?
Van de versterker naar de hoofdluidsprekers ziet de versterker een andere impedantie. Je wilt de weerstand tussen de versterker en de luidsprekers zo laag mogelijk houden. En inderdaad daar heb je geen dikke startkabels voor nodig van 6mm2 als het maar om een paar meter gaat. De sub aansluitingen zijn hoogohmig en er zal dus weinig stroom gaan lopen van de versterker naar de sub. Daarom kun je met 0.35 mm2 al uit de voeten.
Gebruik zelf ook twee subs, maar die stuur ik op line niveau aan. Ook als ik met grote luidsprekers draai. Vind het laatste stukje laag wat ze toevoegen wel lekker dus ook bij grote luidsprekers staan mijn subs te grommen.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: Bekabeling sub
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2022, 14:02:23 »
Opvallend om te lezen dat er nog gebruikt gemaakt wordt van een subwoofer, dacht dat die tijd voorbij was.
Of ik loop achter, dat kan ook. :D
Voor bekabeling geldt volgens mij dezelfde zin en onzin als voor speaker bekabeling.
Of zijn er voor subs bijzondere kabels nodig?

Ik gebruik ook een sub. Vult perfect het stuk onder de 40 hz van mijn monitors aan, voor het echte diepe laag.
Feiten geven niets om gevoelens.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Bekabeling sub
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2022, 14:38:44 »
Opvallend om te lezen dat er nog gebruikt gemaakt wordt van een subwoofer, dacht dat die tijd voorbij was.
Sorry dat ik het zeg: Maar dit is een beetje een Bram opmerking.  ;D

Maar even serieus, hoezo zou die tijd voorbij zijn ? Ik zeg: meerdere subs, strategisch neergezet en wat u krijgt is een strak laag met een heerlijke output.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Bekabeling sub
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2022, 15:00:33 »
oops, gevoelige snaartjes geraakt van sub users.
 Sorry hoor, niet mijn bedoeling, en dit heeft verder ook niks met bram te maken.
Geniet van de sub zou ik zeggen. ;)
The music sounds better, when you know who's playing it

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Bekabeling sub
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2022, 15:01:47 »
Een sub kan, mits goed afgesteld, mooi laag toevoegen. Ook aan vloerstaanders. Erg afhankelijk waar je de sub laat bijkomen.

En dank Michael, voor het antwoord op mijn vraag. De bekabeling die er nu aan zit is dus ruim voldoende, maar ik had nog liggen. ;D
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Bekabeling sub
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2022, 15:10:28 »
oops, gevoelige snaartjes geraakt van sub users.
 Sorry hoor, niet mijn bedoeling, en dit heeft verder ook niks met bram te maken.
Geniet van de sub zou ik zeggen. ;)

Ja enorm gevoelig. Maar daar ga ik wel uitkomen. Geen zorgen.

Hoezo denk je dat het de tijd voorbij is ?

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Bekabeling sub
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2022, 15:38:17 »
Als het niet zo gevoelig ligt volgens jou, dan hoeven we er verder niet over door te miepen.
Ik heb sorry gezegd voor mijn evt verkeerde opmerking.  Klaar.
Een verdere uitdieping over subs heb ik geen interesse in.
The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Bekabeling sub
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2022, 15:44:58 »
Oke. Dan beter niets meer zeggen in topics waar je dan uiteindelijk toch niets te zeggen hebt.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: Bekabeling sub
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2022, 16:00:52 »
In welk topic ik reageer, is natuurlijk aan mij zelf. Niet aan jou.

The music sounds better, when you know who's playing it

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Bekabeling sub
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2022, 16:03:46 »
Pfffff...ietwat vermoeiend hoor. Je schrijft iets, ik vraag naar wat je wilt zeggen en vervolgens vaagheid, gekheid etc. Prima maar doe niet zo moeilijk.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Bekabeling sub
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2022, 16:10:11 »
Of zijn er voor subs bijzondere kabels nodig?

Om nog even op deze vraag terug te komen. Veel subs worden door een tulp stekker kabel (RCA) Low Level aangestuurd. De Rel High Level met een neutronic kabel op de speakeruitgangen van de versterker en de Elac in mijn geval, ook high level via speakerkabels van bv de B-uitgang van de versterker. Maar de Rel en de Elac hebben ook Low Level ingangen. Ja, er is verschil en het is wel handig om te weten als je een sub wilt kopen en deze sub alleen maar een tulp ingang aansluiting heeft en je versterker heeft geen sub (tulp) uitgang.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2022, 16:12:36 door Frits Denon »
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Bekabeling sub
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2022, 16:33:26 »
Ooit ook een sub gehad