Auteur Topic: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?  (gelezen 6751 keer)

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2021, 17:44:55 »


Een drupje glansmiddel schijnt ook goed te werken.
Feiten geven niets om gevoelens.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2021, 19:18:58 »
Ik maakte mijn LP's schoon met Glassex, in de groeven borstelen met een zachte platenborstel en dan goed naspoelen met water. Daar gebruikte ik water voor uit de wasdroger. 
Eens buizen altijd buizen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #17 Gepost op: 23 augustus 2023, 22:02:09 »
Voor het reinigen van vinylplaten en nat afspelen worden allerlei vloeistoffen aangeboden die meestal niet goedkoop zijn en vaak allerlei residu achterlaten in de groeven van je plaat.
Mijn aanbeveling is wat ik zelf jarenlang gebruikt heb toen ik nog vinyl draaide.
Je hebt twee dingen nodig:
(1) isopropanol
(2) gedistilleerd water
[...]

Meng 1 deel isopropanol met 4 delen gedistilleerd water en gebruik dat om de platen nat af te spelen of om ze te reinigen. Dit laat geen residu achter. De isopropanol is een alcolholtype en vervliegt bij contact met de lucht: het ontsmet en ontdoet de plaat van vet en allerlei organisch materiaal wat de naald kan hinderen.

[...]
Ter info, hier heeft men het over een mengverhouding van 1 deel isopropanol en 3 delen gedestilleerd water.

En naaldreinigingsvloeistof is 95 - 100% isopropanol heb ik begrepen uit een safety data sheet.

Groet,
Jacco