Auteur Topic: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?  (gelezen 6753 keer)

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Gepost op: 27 december 2021, 16:38:05 »
Is gedenatureerde alcohol schadelijk voor je platen? Ik heb gelezen dat er MEK in kan zitten. Toch lees je wel recepten met gedenatureerde alcohol. Wat is jullie ervaring/advies? Gedenatureerde alcohol of toch isopropyl alcohol? De reden dat ik dit vraag is dat gedenatureerde alcohol gewoon bij de Etos te koop is en isopropyl alcohol alleen via internet.
Feiten geven niets om gevoelens.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2021, 16:59:34 »
Ik gebruik IPA daarvoor (nee, niet het bier). De reden is inderdaad de MEK in de gedenatureerde ethylalcohol. Ik weet niet of het problemen zou geven, het aandeel is tenslotte erg klein maar ik gok er niet op. Daarnaast kan ik IPA van het werk meenemen. Ook best handig.

Groeten...

sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2021, 17:39:12 »
Gedenatureerde alcohol is ethanol, niet isopropanol.
Ik gebruik voor reiniging ook wel bio-ethanol van de Action. Fijner dan spiritus.
Dat is in wezen pure alcohol met een vies bitter bijsmaakje.
Je kunt zien of het residu achterlaat door wat druppels op een glasplaatje op te laten drogen.
Ook actief met tapedeckforum

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2021, 18:08:55 »
Voor het reinigen van vinylplaten en nat afspelen worden allerlei vloeistoffen aangeboden die meestal niet goedkoop zijn en vaak allerlei residu achterlaten in de groeven van je plaat.
Mijn aanbeveling is wat ik zelf jarenlang gebruikt heb toen ik nog vinyl draaide.
Je hebt twee dingen nodig:
(1) isopropanol
(2) gedistilleerd water
Gedistilleerd water kun je in een doethetzelfzaak kopen zoals de Gamma of de Brico. Isopropanol heb ik in de jaren '90 voor bijna geen geld (5 eurocent per liter of zoiets) bij de lokale apotheek gekocht, maar ik weet niet of die dat nu nog verkopen. Een drogist zou het ook moeten hebben. Ik zie dat je een fles 99,99% pure isopropanol bij bol.com kunt kopen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cee-bee-isopropanol-isopropyl-ipa-99-9-alcohol-1000-ml/9300000007651512/

Meng 1 deel isopropanol met 4 delen gedistilleerd water en gebruik dat om de platen nat af te spelen of om ze te reinigen. Dit laat geen residu achter. De isopropanol is een alcolholtype en vervliegt bij contact met de lucht: het ontsmet en ontdoet de plaat van vet en allerlei organisch materiaal wat de naald kan hinderen.

Wat is nu het verschil tussen gedemineraliseerd en gedistilleerd water? Demineralisatie werkt via een filter om alle mineralen uit het water te halen.  Maar organische residuen blijven hiermee in het water en die wil je eigenlijk niet op je vinylplaat hebben. Gebruik dus geen gedemineraliseerd water voor je vinylplaten en eigenlijk ook niet voor je stoomstrijkijzer.
Gedistilleerd water is wat je moet hebben. Hierbij wordt het water gekookt totdat het verdampt en de waterdamp wordt opgevangen en weer afgekoeld (condensatie). Zo hou je puur water over, zonder mineralen en zonder organische residuen omdat die niet kunnen verdampen bij 100 °C. En dat is wat je moet hebben voor zowel je platen als je stoomstrijkijzer.

Er zijn producten waarbij afwasmiddel of iets dat daarop lijkt (met detergenten) wordt toegevoegd aan de reinigingsvloeistof. Dat moet ik echter sterk ontraden. Het afwasmiddel is effectief goed in het verwijderen van organische residuen en vetten van de plaat, maar laat zelf residuen achter als het opdroogt. Daarom moet ik dat dus ontraden.
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.

Ener

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 411
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2021, 08:40:28 »
Bedankt, het wordt dus isopropyl alcohol.
Feiten geven niets om gevoelens.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2021, 09:04:35 »
Voor het reinigen van vinylplaten en nat afspelen worden allerlei vloeistoffen aangeboden die meestal niet goedkoop zijn en vaak allerlei residu achterlaten in de groeven van je plaat.
Mijn aanbeveling is wat ik zelf jarenlang gebruikt heb toen ik nog vinyl draaide.
Je hebt twee dingen nodig:
(1) isopropanol
(2) gedistilleerd water
Gedistilleerd water kun je in een doethetzelfzaak kopen zoals de Gamma of de Brico. Isopropanol heb ik in de jaren '90 voor bijna geen geld (5 eurocent per liter of zoiets) bij de lokale apotheek gekocht, maar ik weet niet of die dat nu nog verkopen. Een drogist zou het ook moeten hebben. Ik zie dat je een fles 99,99% pure isopropanol bij bol.com kunt kopen: https://www.bol.com/nl/nl/p/cee-bee-isopropanol-isopropyl-ipa-99-9-alcohol-1000-ml/9300000007651512/

Meng 1 deel isopropanol met 4 delen gedistilleerd water en gebruik dat om de platen nat af te spelen of om ze te reinigen. Dit laat geen residu achter. De isopropanol is een alcolholtype en vervliegt bij contact met de lucht: het ontsmet en ontdoet de plaat van vet en allerlei organisch materiaal wat de naald kan hinderen.

Wat is nu het verschil tussen gedemineraliseerd en gedistilleerd water? Demineralisatie werkt via een filter om alle mineralen uit het water te halen.  Maar organische residuen blijven hiermee in het water en die wil je eigenlijk niet op je vinylplaat hebben. Gebruik dus geen gedemineraliseerd water voor je vinylplaten en eigenlijk ook niet voor je stoomstrijkijzer.
Gedistilleerd water is wat je moet hebben. Hierbij wordt het water gekookt totdat het verdampt en de waterdamp wordt opgevangen en weer afgekoeld (condensatie). Zo hou je puur water over, zonder mineralen en zonder organische residuen omdat die niet kunnen verdampen bij 100 °C. En dat is wat je moet hebben voor zowel je platen als je stoomstrijkijzer.

Er zijn producten waarbij afwasmiddel of iets dat daarop lijkt (met detergenten) wordt toegevoegd aan de reinigingsvloeistof. Dat moet ik echter sterk ontraden. Het afwasmiddel is effectief goed in het verwijderen van organische residuen en vetten van de plaat, maar laat zelf residuen achter als het opdroogt. Daarom moet ik dat dus ontraden.
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.
De hoeveelheid afwasmiddel is dusdanig klein dat je daar waarschijnlijk geen last van hebt. Het wordt toegevoegd om de oppervlaktespanning te verlagen en daardoor betere bevochtiging van de elpee te krijgen. Maar het is optioneel.

Groeten...

sterremuur

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 244
  • Ja, ik ook hier!
    • Sterremuur!
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2021, 09:33:25 »
Citaat
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.

Het laat op zich geen residu achter, maar als je het op de plaat laat zitten blijft datgene dat je hebt opgelost natuurlijk wel op de plaat achter. Dus je moet na het poetsen de oplossing van je plaat afnemen.
Soms meerdere malen.
Ook actief met tapedeckforum

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2021, 10:24:45 »
Gaat dat goed Jan :rofl:
I love vintage.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2021, 10:57:25 »
Citaat
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.
Het laat op zich geen residu achter, maar als je het op de plaat laat zitten blijft datgene dat je hebt opgelost natuurlijk wel op de plaat achter. Dus je moet na het poetsen de oplossing van je plaat afnemen.
Soms meerdere malen.
Nee hoor. Als je de samenstelling die ik gaf gebruikt (gedistilleerd water en isopropanol) blijft er helemaal niets achter. Beide vloeistoffen verdampen volledig en er blijft niets achter. Als je wel iets ziet (witte aanslag bijvoorbeeld), dan heb je gedemineraliseerd water gebruikt en dat is een big no-no. En als je een detergent toevoegt zoals commerciële oplossingen vaak doen, dan blijft daar ook wat van achter dat je dan weer moet verwijderen. Alleen de samenstelling die ik gaf verdampt 100% en laat helemaal niets achter, dus niets aan toevoegen!

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #10 Gepost op: 28 december 2021, 11:09:13 »
Gaat dat goed Jan :rofl:

Dat schijnt inderdaad te kunnen Peter en ik had er wel eens eerder over gehoord. De verontreiniging in de groeven kleeft vast aan de houtlijm.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2021, 11:17:02 »
Citaat
Mijn oplossing, met alleen isopropanol en gedistilleerd water, laat niets achter bij het opdrogen.
Het laat op zich geen residu achter, maar als je het op de plaat laat zitten blijft datgene dat je hebt opgelost natuurlijk wel op de plaat achter. Dus je moet na het poetsen de oplossing van je plaat afnemen.
Soms meerdere malen.
Nee hoor. Als je de samenstelling die ik gaf gebruikt (gedistilleerd water en isopropanol) blijft er helemaal niets achter. Beide vloeistoffen verdampen volledig en er blijft niets achter. Als je wel iets ziet (witte aanslag bijvoorbeeld), dan heb je gedemineraliseerd water gebruikt en dat is een big no-no. En als je een detergent toevoegt zoals commerciële oplossingen vaak doen, dan blijft daar ook wat van achter dat je dan weer moet verwijderen. Alleen de samenstelling die ik gaf verdampt 100% en laat helemaal niets achter, dus niets aan toevoegen!
Je spreekt jezelf tegen.

<knip>
Wat is nu het verschil tussen gedemineraliseerd en gedistilleerd water? Demineralisatie werkt via een filter om alle mineralen uit het water te halen.  Maar organische residuen blijven hiermee in het water en die wil je eigenlijk niet op je vinylplaat hebben. Gebruik dus geen gedemineraliseerd water voor je vinylplaten en eigenlijk ook niet voor je stoomstrijkijzer.
Gedistilleerd water is wat je moet hebben. Hierbij wordt het water gekookt totdat het verdampt en de waterdamp wordt opgevangen en weer afgekoeld (condensatie). Zo hou je puur water over, zonder mineralen en zonder organische residuen omdat die niet kunnen verdampen bij 100 °C. En dat is wat je moet hebben voor zowel je platen als je stoomstrijkijzer.

<knip>

Die los je dus op bij het schoonmaken (bv vingervlekken) en als je dat niet wegspoelt of wegzuigt, blijven ze toch weer achter op de plaat na het verdampen van het water en alcohol.

Groeten...

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2021, 12:42:07 »
Die organische residuen zitten niet in gedistilleerd water maar in gedemineraliseerd water en dat is ook de reden waarom ik dat afraad. Ik spreek mezelf dus helemaal niet tegen, lees gewoon goed wat er staat.
Vingerafdrukken en dus organisch vet dat al op de plaat zit, wordt opgelost door de isopropanol, daar heb je geen detergent voor nodig. Opgelost wil zeggen dat de organische moleculen afgebroken worden en in losse koolstof, waterstof en zuurstof veranderen. De isopropanol kan de koolstof mee opnemen tijdens het verdampen.

Ik raad trouwens aan platen nat af te spelen met deze oplossing, omdat je dan ook het optreden van statische elektriciteit vermijdt. De wrijving van de naald in het vinyl creëert statische elektrische schokjes die hoorbaar zijn als tikken.

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #13 Gepost op: 28 december 2021, 12:53:37 »
Ah, daar gaat het fout. Oplossen is niet het afbreken van de moleculen. Oplossen is het opnemen van de moleculen in de vloeistof. Anders zou bijvoorbeeld suikerwater ook niet meer zoet smaken.

Groeten...

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: gedenatureerde alcohol of isopropyl alcohol voor vinyl reinigen?
« Reactie #14 Gepost op: 28 december 2021, 13:19:28 »
Ik verwacht natuurlijk op zijn minst een reactievergelijking...  :koffie:

Groet,
Jacco