Auteur Topic: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.  (gelezen 24827 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Gepost op: 09 november 2021, 23:12:40 »
Vanavond de afgelopen zaterdag aangekochte Philips (of Aristona) SA 5426 luidsprekers aan de tand gevoeld via de Arena F 210 versterker uit 1969 ( 2 x 10 Watt) en een Pioneer PD-7700 cd-speler. Ik was aangenaam verrast door de weergave, want ik had eigenlijk geen hoge verwachtingen van deze Philips/Aristona luidsprekers.

Ik heb de Arena F 210 versterker gebruikt omdat er nog din-pluggen aan de snoeren zitten en de Arena heeft nog de ouderwetse din aansluitingen.

De weergave klonk heel aangenaam en ik ben benieuwd hoe e.e.a. gaat klinken als ik deze speakers op de Quad set en de Marantz CD-94/II cd-speler aansluit.

Elders op een forum heeft iemand de condensatoren van het wisselfilter vervangen i.v.m. de leeftijd van deze luidsprekers.

De kasten heb ik inmiddels onder handen genomen en met meubeline ingewreven waardoor ze er weer als nieuw uitzien.

Ik ga luidsprekersterminals plaatsen op de achterzijde zodat de luidsprekerkabels in-en uit geplugd kunnen worden.

Er zitten nu (vanuit de fabriek) idioot lange luidsprekerkabels met din-pluggen aan en deze kabels zijn rechtstreeks verbonden met de luidsprekerkasten. Deze kabels komen te vervallen en ze worden vervangen door de Supra kabels die ik toch nog heb liggen.

Mogelijk ga ik de kasten intern verstevigen met een brace. Ik overweeg ook om de frontjes te voorzien van RAL 5015 (sky blue).

« Laatst bewerkt op: 09 november 2021, 23:32:13 door Audiofreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2021, 09:02:13 »
lekker bezig.   Toppie! Toppie!

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2021, 09:12:19 »
Toen ik 16 was hadden de ouders van een vriend van mij ook een Philips installatie. Dat klonk toen ook erg mooi. Draaitafel met de groene oplichtende tiptoetsjes kan ik mij herinneren. Speakers waren meer vierkant.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2021, 10:20:03 »
Toen ik 16 was hadden de ouders van een vriend van mij ook een Philips installatie. Dat klonk toen ook erg mooi. Draaitafel met de groene oplichtende tiptoetsjes kan ik mij herinneren. Speakers waren meer vierkant.

Ik heb zo rond 1970 een paar Philips 22RH497 gehad en daar had ik geen goede herinneringen aan, maar achteraf denk ik ook wel te weten waarom het niet zo fijn klonk.

De akoestiek was namelijk zeer ongunstig en ik had er ook geen geweldig versterkertje op staan.

Het geheel werd aangedreven door een Thorens TD 124/II met een SME 3012 arm met daarin een Shure MD element.

Behoudens de draaitafel heb ik deze combinatie niet lang gehad, want deze werd al al gauw verwisseld voor een Sony TA 1120A versterker en Dynaco A25X luidsprekers.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2021, 16:20:18 »
Vanmiddag de Philips SA 5426 (dezelfde componenten als de Philips 22RH426 maar een grotere behuizing) weer aan de tand gevoeld en ik val van de ene verbazing in de andere. 

Deze weergave had ik een Philips luidspreker nooit gegeven. Alhoewel de speakers goed klinken denk ik dat ze nog wel wat gefinetuned kunnen worden.

Ik wil ook van de dunne en extreem lange luidsprekerkabels en de din plugggen af die er nu aan zitten, maar dan moet ik eerst luidsprekerterminals aan de achterzijde plaatsen. De wanden wil ik ook verstevigen en indien nodig nog wat demping toevoegen.

Na 50 jaar mogen er wellicht ook nieuwe condensatoren in, maar dat zie ik na de hier voor genoemde aanpassingen wel.

Gewoon leuk om voor een habbekrats een paar weergevers te kunnen toevoegen die het er (totaal onverwacht) toe doen!. ;)




« Laatst bewerkt op: 10 november 2021, 16:35:07 door Audiofreak »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2021, 16:59:08 »
Leuk! Philips maakte toen goede hifi.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2021, 17:34:44 »
Leuk! Philips maakte toen goede hifi.
Ja Frits, dat blijkt wel. Had Bram dan toch gelijk ? :sceptic:

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2021, 17:53:42 »
Ik heb hier een setje philips ah 463 staan,die klinken ook beter dan ik had verwacht.
Buiten dat heeft Philips echt wel mooi en goed spul gemaakt.
Ik geniet elke dag van mijn 12202  breedbanders in een open baflle.
I love vintage.

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2021, 19:18:07 »
Vanmiddag de Philips SA 5426 (dezelfde componenten als de Philips 22RH426 maar een grotere behuizing) weer aan de tand gevoeld en ik val van de ene verbazing in de andere. 

Deze weergave had ik een Philips luidspreker nooit gegeven. Alhoewel de speakers goed klinken denk ik dat ze nog wel wat gefinetuned kunnen worden.

Ik wil ook van de dunne en extreem lange luidsprekerkabels en de din plugggen af die er nu aan zitten, maar dan moet ik eerst luidsprekerterminals aan de achterzijde plaatsen. De wanden wil ik ook verstevigen en indien nodig nog wat demping toevoegen.

Na 50 jaar mogen er wellicht ook nieuwe condensatoren in, maar dat zie ik na de hier voor genoemde aanpassingen wel.

Gewoon leuk om voor een habbekrats een paar weergevers te kunnen toevoegen die het er (totaal onverwacht) toe doen!. ;)
zou geen mkp of mkt plaatsen, maar voor verouderd bipolair, hoort in mijn idee bij het philips geluid, verder is mij verteld dat de lange dunne draad bewust is gedaan om een bepaalde weerstand te krijgen waar de wat zwakke philips versterkers prettig vonden..of dat zo is kan ik niet zeggen..

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2021, 20:29:18 »
Gewoon leuk om voor een habbekrats een paar weergevers te kunnen toevoegen die het er (totaal onverwacht) toe doen!. ;)
[/quote]
zou geen mkp of mkt plaatsen, maar voor verouderd bipolair, hoort in mijn idee bij het philips geluid, verder is mij verteld dat de lange dunne draad bewust is gedaan om een bepaalde weerstand te krijgen waar de wat zwakke philips versterkers prettig vonden..of dat zo is kan ik niet zeggen..
[/quote]
De snoeren zijn absurd lang en ik kan mij niet voorstellen dat dit gedaan is om de weergave te bevorderen.
Ik heb inmiddels al een paar voorbeelden gevonden van mensen die de condensatoren hebben vervangen door MKT exemplaren en dat scheen goed uit te pakken.

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2021, 20:55:26 »
Toeval of niet, sinds Bram weg is nu alleen maar lovende woorden over Philips.  :think:

De wijzen kwamen uit het oosten. 😄 🙄

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2021, 21:13:54 »
Philips is zo slecht/gek nog niet, ze hadden vroeger hele mooie receivers met bijbehorende luidsprekers. Als je op een dorp woonde met een "radiowinkel" voor wasmachines, radio's en televisies was Philips het merk. Alleen de echte muziekliefhebbers en hifiliefhebbers wisten dat er meer te krijgen was, verder had iedereen een Philips set in huis staan.
De wat grotere luidsprekers van Philips klonken altijd goed.
Deze heb ik gehad en er veel plezier aan beleefd, eerst aan een grammofoon en later aan een Realistic STA90.


( Is Bram weg, nog niet gemerkt)
« Laatst bewerkt op: 10 november 2021, 21:41:10 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #12 Gepost op: 10 november 2021, 21:45:19 »
Ik heb ze gewoon gekocht omdat ze geen drol kosten en omdat ze op 10 kilometer van mijn huis afgehaald konden worden.
Het leek me leuk om van de winter wat te prutsen te hebben en ik had er geen flauw vermoeden van dat ik een paar goed klinkende luidsprekers in huis haalde.
Eerlijk gezegd had ik niet zo'n hoge pet op van Philips luidsprekers na een minder goede ervaring uit het verleden, die waarschijnlijk te wijten was aan een minder gunstige akoestiek.
« Laatst bewerkt op: 10 november 2021, 22:24:37 door Audiofreak »

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #13 Gepost op: 10 november 2021, 21:48:06 »
Ome Frits zal trots op je zijn. 😄

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Philips luidsprekers, prijzen, ervaringen, modificatie enz.
« Reactie #14 Gepost op: 10 november 2021, 22:12:56 »
Ome Frits zal trots op je zijn. 😄

Verklaar je eens nader Paul !  :think: