Auteur Topic: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?  (gelezen 15716 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Het is mij opgevallen dat er op marktplaats een aantal CD-spelers wordt aangeboden waarvan de laser de CD niet meer afleest.

Zijn er forumleden die daar ervaring mee hebben. Zelf heb ik een Marantz CD 94/II (1990) , een Sony XA5ES (1995-1996) en een Pioneer PD-7700 (1991) waarvan de lasers nog steeds werken.

Is er iets bekend over de gemiddelde levensduur van een laserkop ?


Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2021, 08:00:58 »
Zoals bij alles hangt het af van de kwaliteit. Er zijn enkele zeer goede loopwerken zoals die in de hoger genoemde cd-spelers zitten en die blijven werken. Maar als men goedkope loopwerken geplaatst heeft omdat die goedkoper zijn (zelfs bij zogenaamde high-end producten!), dan geven die nogal eens de geest.
Ik heb hier ook nog een aantal cd-spelers uit de jaren '90 en begin 2000 staan die nog allemaal prima werken.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2021, 09:24:33 »
Zoals bij alles hangt het af van de kwaliteit. Er zijn enkele zeer goede loopwerken zoals die in de hoger genoemde cd-spelers zitten en die blijven werken. Maar als men goedkope loopwerken geplaatst heeft omdat die goedkoper zijn (zelfs bij zogenaamde high-end producten!), dan geven die nogal eens de geest.
Ik heb hier ook nog een aantal cd-spelers uit de jaren '90 en begin 2000 staan die nog allemaal prima werken.

Het loopwerk e.d. van de Marantz CD 94/II en de Sony XA5ES zijn m.i. hoog gekwalificeerde loopwerken en de Pioneer PD-7700 die ik van jou overnam doet het ook nog steeds.

Bij mijn Pioneer PD-S 901 ging het licht ineens uit. Het valt mij overigens op dat deze speler zelden of nooit wordt aangeboden.

Op een zeker moment heb ik voor een krats een Pioneer speler gekocht waarin ook de PEA 1030 laser werd gebruikt met de bedoeling om deze over te laten plaatsen naar de defecte Pioneer PD-S 901.

Toen de speler aankwam en ik deze aansloot kwam er geen geluid, maar tijdens het verplaatsen van het toestel hoorde ik wat rammelen en tijdens een nader onderzoek bleek dat de lens tijdens het vervoer had losgelaten en deze lag ergens onder in de speler.

Op het internet las ik later dat deze klachten vaker voorkwamen bij dit type laserkoppen.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2021, 09:29:08 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2021, 10:22:56 »
Ik heb een Rotel  rcd 865   Harman kardon hd 7425 en een Denon dcd 2700.
Nog nooit afleesproblemen gehad.
I love vintage.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #4 Gepost op: 06 september 2021, 10:49:46 »
Ik heb een Rotel  rcd 865   Harman kardon hd 7425 en een Denon dcd 2700.
Nog nooit afleesproblemen gehad.

Dat is mooi Peter, want dat zijn inmiddels ook CD-spelers van 1992; 1994 en 1995.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2021, 11:10:08 »
Ja, al best oud spul.
I love vintage.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2021, 19:44:43 »
Mijn CD100 van 1983 รก 1984 werkt nog steeds storingsvrij.
Evenals mijn Sony XB920.  Geen idee uit welk jaar dat apparaat is.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #7 Gepost op: 06 september 2021, 19:53:54 »
Ik heb geen enkele cd-speler die storingsvrij werkt. Allerlei pluimage door elkaar, maar of ze haperen/slippen wel eens of stoppen ermee na zeg 4 uur spelen. Zal wel warmte ontwikkeling zijn. Idem dito voor de dvd spelers en bluray speler.

Groet,
Jacco

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #8 Gepost op: 06 september 2021, 20:56:15 »
Dat is dan mooi balen. Mijn oude Kenwood heeft tot nu toe probleemloos gespeeld en ik hoop dat mijn onlangs gekochte Denon DCD 2000ae dat ook blijft doen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #9 Gepost op: 06 september 2021, 21:02:57 »
Och, het is een voor mij bekend euvel. Zoveel gebruik ik die dingen toch niet meer.

Groet,
Jacco

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2021, 16:27:30 »
De levensduur is volgens mij niet zo bouwjaar gerelateerd.
Het gaat denk ik meer om het aantal speeluren wat het apparaat achter de rug heeft.
En dat is natuurlijk lastig te checken bij tweedehands.
De kwaliteit van het loopwerk speelt natuurlijk ook mee.

The music sounds better, when you know who's playing it

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2021, 16:54:51 »
De levensduur is volgens mij niet zo bouwjaar gerelateerd.
Het gaat denk ik meer om het aantal speeluren wat het apparaat achter de rug heeft.
En dat is natuurlijk lastig te checken bij tweedehands.
De kwaliteit van het loopwerk speelt natuurlijk ook mee.
Ik denk dat je met die opmerking aardig in de richting zit, alhoewel ik ook al enkele vrij dure spelers met een mankement aangeboden heb zien worden.


Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.759
  • Doet mij maar buisjes
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2021, 16:58:33 »
De levensduur is volgens mij niet zo bouwjaar gerelateerd.
Het gaat denk ik meer om het aantal speeluren wat het apparaat achter de rug heeft.
En dat is natuurlijk lastig te checken bij tweedehands.
De kwaliteit van het loopwerk speelt natuurlijk ook mee.
Ik denk dat je met die opmerking aardig in de richting zit, alhoewel ik ook al enkele vrij dure spelers met een mankement aangeboden heb zien worden.

Daarom heb je weinig of geen dokters recepten op cd ....... zijn niet te lezen.  :rofl:

Wilco

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 940
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2021, 21:13:14 »
De levensduur is volgens mij niet zo bouwjaar gerelateerd.
Het gaat denk ik meer om het aantal speeluren wat het apparaat achter de rug heeft.
En dat is natuurlijk lastig te checken bij tweedehands.
De kwaliteit van het loopwerk speelt natuurlijk ook mee.
Ik denk dat je met die opmerking aardig in de richting zit, alhoewel ik ook al enkele vrij dure spelers met een mankement aangeboden heb zien worden.

Of ze nou duur zijn of niet, als ze heel veel speeluren hebben gehad, dan zal het e.e.a. eerder aan vervanging toe zijn.
The music sounds better, when you know who's playing it

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: wat zijn jouw ervaringen m.b.t. de levensduur van de laser van een CD-speler ?
« Reactie #14 Gepost op: 08 september 2021, 09:06:15 »
De levensduur is volgens mij niet zo bouwjaar gerelateerd.
Het gaat denk ik meer om het aantal speeluren wat het apparaat achter de rug heeft.
En dat is natuurlijk lastig te checken bij tweedehands.
De kwaliteit van het loopwerk speelt natuurlijk ook mee.
Ik denk dat je met die opmerking aardig in de richting zit, alhoewel ik ook al enkele vrij dure spelers met een mankement aangeboden heb zien worden.

Of ze nou duur zijn of niet, als ze heel veel speeluren hebben gehad, dan zal het e.e.a. eerder aan vervanging toe zijn.
Ook dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Ik heb meegemaakt dat de peperdure Krell CD-speler van een kennis defect raakte, terwijl het apparaat echt niet overdreven vaak gebruikt was.
Het loopwerk (Sanyo) werd destijds vervangen door Ruud13, want de Nederlandse importeur verleende geen medewerking, omdat het apparaat buiten de garantietermijn viel.

 
« Laatst bewerkt op: 08 september 2021, 09:22:21 door Audiofreak »