Auteur Topic: Hoe klinken luidsprekers?  (gelezen 5263 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Hoe klinken luidsprekers?
« Gepost op: 22 augustus 2021, 17:21:34 »
Ik zat dit filmpje te kijken waar de testen van Floyd Toole worden besproken.
De stelling is dat luidsprekers die mooi recht meten ook goed klinken.
Door een panel van mensen die getraind zijn om te luisteren, audio dealers en importeurs, maar ook studenten worden steenvast de luidsprekers die goed meten ook verkozen tot best klinkende luidsprekers.
Ik vond het een interessant filmpje (ja het is een lang filmpje) vooral het gegeven dat audio journalisten slecht luidsprekers herkennen t.o.v. de getrainde audio luisteraars. Het gaf mij wel een verrassend beeld over luidsprekers beoordelen.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2021, 21:45:41 »
Of luidsprekers goed klinken hangt grotendeels af van de akoestiek waarin ze hun kunsten moeten vertonen. De meest rechtmetende luidsprekers klinken verschrikkelijk in een badkamer, om maar eens iets te noemen.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2021, 11:00:14 »
Of luidsprekers goed klinken hangt grotendeels af van de akoestiek waarin ze hun kunsten moeten vertonen. De meest rechtmetende luidsprekers klinken verschrikkelijk in een badkamer, om maar eens iets te noemen.
Dan heb je het filmpje niet goed begrepen:
1 Als je luidsprekers beoordeeld is dat alleen zinvol als je ze met meerdere vergelijkt. Naar één set luisteren en een review geven is dus kansloos.
2 Als mensen in een panel luidsprekers beoordelen dan zijn de luidsprekers die recht meten favoriet (dit staat los van de akoestiek, die dan natuurlijk niet klinkt als een badkamer).
Zowel de getrainde mensen als dealers en studenten hebben allemaal dezelfde voorkeur. De getrainde mensen kunnen de luidsprekers beter onderscheiden.

3 Getrainde mensen halen de merken uit elkaar. Niet getrainde mensen zoals reviewers kunnen dat blijkbaar niet.
Zie http://seanolive.blogspot.com/2008/ (wordt ook in de video behandeld).


4 Bij beoordelen van de luidspreker moet je eigenlijk één speaker beluisteren (dus niet stereo). Je moet vooral op tonen focussen.
5 Speaker thuis proberen heeft alleen zin als je alle speakers waaruit je wilt kiezen thuis mag proberen. Dit is omdat we wennen aan het geluid.
Natuurlijk is het altijd verstandig om uit te proberen of een luidspreker goed te plaatsen is in je woning. Je moet er ook kunnen leven en niet iedereen heeft een aparte luisterruimte.


Als ik bij mensen kom waar de akoestiek als een badkamer klinkt vind ik het al vervelend zonder dat er audio aanwezig is. Heb wel in kantoren gewerkt waar de akoestiek er voor zorgde dat als mensen er aan het overleggen waren

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2021, 11:05:03 door mmuetst »

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2021, 11:14:45 »
Of luidsprekers goed klinken hangt grotendeels af van de akoestiek waarin ze hun kunsten moeten vertonen. De meest rechtmetende luidsprekers klinken verschrikkelijk in een badkamer, om maar eens iets te noemen.

Klopt...maar de speakers klinken nog steeds goed. Daar verandert de akoestiek niets aan.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2021, 12:07:45 »
Klopt...maar de speakers klinken nog steeds goed. Daar verandert de akoestiek niets aan.
Gr. Hans
Nee, dat is ook niet helemaal waar, voor lage tonen zal de positie van de luidsprekers en de akoestiek zeker een rol spelen. Maar jij snapt het wel, een luidspreker die schel klinkt (boost in het hoog) zal in beide situaties schel klinken.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2021, 12:21:35 »
Volgens mij heeft Hans wel gelijk, de speaker zelf klinkt nog prima. Het is de combinatie speaker-akoestiek die je hoort en waaraan gerefreerd wordt als zijnde slecht klinkend.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2021, 12:25:35 »
Precies.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2021, 14:15:19 »
Ik vond het al met al een mooi filmpje met duidelijke uitleg over hoe mensen luidsprekers ervaren en dat het mooie is dat die audio reviewers slecht scoren als het gaat om luidsprekers te herkennen.
@Hans, jij laat toch een paar speakers voor je bouwen? Krijg je daar dan ook de meetgegevens van?


chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2021, 15:07:13 »
De metingen ed gaan later gebeuren. Maar ik maak me niet al teveel zorgen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2021, 17:30:52 »
Toch snap ik de opmerking van Bloom wel. Ik heb mijn Translator Reflexion in vier verschillende ruimtes gehoord en ervaren dat de beleving anders is. Maar de toonkwaliteit van de speakers veranderde niet.
Wel jammer is dat veel fabrikanten geen volledige specs op geven. Een blad en website als Stereophile doen naast het beoordelen ook meten (en zo zou het moeten) en dat geeft al aan of een speaker vlak is of juist een frequentiegebieden benadrukt. De manier van beoordelen, via het luisteren van een enkele luidspreker vind ik interessant. Nooit gedacht dat deze methode het beste zou kunnen zijn.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2021, 18:02:39 »
Ik moet de tweede helft nog even kijken….


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2021, 18:32:35 »
Ik begrijp het in "mono" luisteren totaal niet. Je koopt speakers om in stereo te luisteren. Je wilt een stage ervaring hebben. In het geval van mijn speakers heb ik bv het geluk geen sweetspot te hebben maar een sweet AREA. Hoe hoor je dat als je alleen maar naar 1 speaker kan luisteren voor een beoordeling?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2021, 19:08:07 »
Dan ben je met stereo nog steeds niet goed bezig, dan heb je een multikanaals opstelling nodig. Stereo is nog teveel behelpen, het blijft een illusie. Bij mono heb je dat veel minder en ga je meer op klank af ipv dat je jezelf wat laat wijsmaken. Klank versus beleving.

Groet,
Jacco

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #13 Gepost op: 23 augustus 2021, 20:09:33 »
Dan zouden we dus weer terug (of vooruit, wat je maar wilt) moeten naar de mooie oude buizenradio die bij ons vroeger in de kamer stond. En dan weg met al die mooie dure stereo en surround sets om dan de maximale beleving te krijgen?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hoe klinken luidsprekers?
« Reactie #14 Gepost op: 23 augustus 2021, 20:15:04 »
Nee, de beleving krijg je dus met multikanaals. Met stereo pleeg je een aanslag op je voorstellingsvermogen (beste compromis tussen klank en beleving) en met 1 kanaal kun je de klank goed beoordelen.

Groet,
Jacco