Auteur Topic: Denon DL-103 vervalst?  (gelezen 10707 keer)

plaatrakker

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Denon DL-103 vervalst?
« Gepost op: 22 mei 2021, 11:16:24 »
In 2019 kocht ik bij een Nederlandse internetwinkel een Denon DL-103 voor 239,- euro (229,- euro op 21-5-2021; adviesprijs was/is 299,- euro). Het serienummer van dit element is 5224. In de loop der tijd viel het mij op, dat er bij sommige platen er tijdens de stille groefdelen in het linker kanaal een zacht rammelend geluid te horen was.

Onlangs heb ik een tweede Denon DL-103 aangeschaft bij een andere internetwinkel, bij wie dit element 299,- euro kost (serienummer 5794). Dit element heb ik gemonteerd in fysiek dezelfde platenspeler, als bij het eerste element (5224). Het valt mij nu op, dat er van een rammelend geluid helemaal geen sprake is. Tevens valt het mij op, dat de scherpe s-klanken in de stem van Gino Vanelli op zijn album Storm at Sunup, een stuk beter worden weergegeven, dan bij het eerste element (5224).

Ik heb de meetrapporten van mijn beide elementen en van nog twee andere Denon DL-103, met elkaar vergeleken (zie bijlage). Het valt mij daarbij op, dat het meetrapport van de 5224 er op een aantal punten anders uitziet, dan die van de andere drie. Zo is het frequentieverloop van de 5224 wat anders met een duidelijke knik in het hoog, is de getrokken lijn in die grafiek van de 5224 dikker, zien sommige alfanumerieke karakters van de 5224 er anders uit (onder meer het Ohm-symbool) en is het rode stempeltje bij de 5224 minder scherp en de achtergrond wat smoezelig. Het lijkt erop, alsof dit stempeltje fotografisch is gekopieerd.

Gehoord de slechtere prestaties van de 5224 (rammelen en s-klanken) in vergelijking met mijn tweede Denon DL-103 (5794) en gezien de afwijkingen in het meetrapport van de 5224, in vergelijking met de andere drie, vraag ik mij af, of met de 5224 er wellicht sprake is van een vervalsing?

Zijn er anderen, die een soortgelijke ervaring hebben met een Denon DL-103 voor wat betreft de slechtere prestaties en afwijkende meetrapporten? De leverancier van de 5224 heb ik gevraagd om een verklaring voor wat betreft de slechtere prestaties van het element en het afwijkende meetrapport, doch die heeft in het geheel niet gereageerd.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #1 Gepost op: 22 mei 2021, 12:20:12 »

Welke internet winkel was dat? en de tweede winkel die een goede leverde?

Je kunt de  slechte opsturen naar de goede winkel voor een opinie....dan weet je meer...toch?
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2021, 13:18:10 »
Het lettertype en de plaatsing van de letters is ook anders bij het 5224 papiertje. Let bv op de ruimte voor de sH.

Het zou mij niet verbazen als het een vervalsing is.

Groeten...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2021, 16:14:46 »

Ik denk dat je weleens gelijk kunt hebben plaatrakker. Lees de hieronder staande link maar eens.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=106221
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2021, 17:02:36 door Audiofreak »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2021, 17:25:21 »
Daar lijkt het meer alsof een koper een volledig ander element in een doosje heeft gestopt en geretourneerd, erop gokkend dat het niet opgemerkt zou worden.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2021, 19:09:40 »
Daar lijkt het meer alsof een koper een volledig ander element in een doosje heeft gestopt en geretourneerd, erop gokkend dat het niet opgemerkt zou worden.

Je hebt gelijk v.w.b. dit verhaal, maar er is wel het e.e.a. over te doen op het internet.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2021, 19:41:52 »
Een 103 is een veel voorkomend element zal zodoende ook vaak vervangen worden. Misschien is er iemand die versleten elementen als nieuw verkoopt.
Eens buizen altijd buizen.

plaatrakker

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 3
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2021, 12:01:43 »

Welke internet winkel was dat? en de tweede winkel die een goede leverde?

Je kunt de  slechte opsturen naar de goede winkel voor een opinie....dan weet je meer...toch?

De internetwinkel van mijn eerste DL-103 (5224) is: www.hifistudio79.nl.
De internetwinkel van mijn tweede DL-103 (5794) is: www.pickupnaald.nl.
Mijn negatieve ervaring met de 5224 wil echter niet zeggen, dat de leverancier mij willens en wetens een slecht product heeft geleverd. Wat wel tegen hem pleit, is het feit, dat hij totaal niet gereageerd heeft op mijn bevindingen met de 5224. Uit voorzorg zal ik geen producten meer van hem afnemen. Wellicht geldt hier het adagium: goedkoop is duurkoop.


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2021, 12:11:45 »
Wellicht is de 5224 in de bulk meegekomen uit China, zie klik.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2021, 22:04:54 »

Welke internet winkel was dat? en de tweede winkel die een goede leverde?

Je kunt de  slechte opsturen naar de goede winkel voor een opinie....dan weet je meer...toch?

De internetwinkel van mijn eerste DL-103 (5224) is: www.hifistudio79.nl.
De internetwinkel van mijn tweede DL-103 (5794) is: www.pickupnaald.nl.
Mijn negatieve ervaring met de 5224 wil echter niet zeggen, dat de leverancier mij willens en wetens een slecht product heeft geleverd. Wat wel tegen hem pleit, is het feit, dat hij totaal niet gereageerd heeft op mijn bevindingen met de 5224. Uit voorzorg zal ik geen producten meer van hem afnemen. Wellicht geldt hier het adagium: goedkoop is duurkoop.

Heb zelf ± 3 mnd geleden bij hifistudio79 een topping dac gekocht en alles liep perfect....enigste vreemde was dat ik deze

topping dac van schiit audio kreeg toegestuurd.Kon deze dac nadien ook nog ruilen voor een andere kleur...dus Toppie!

De contacten verliepen ook goed......het enigste wat foutief van jouw kant is dat jij zo laat reageert wat dat element betreft.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Fourplay

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 824
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #10 Gepost op: 23 mei 2021, 23:35:54 »
Geen problemen met m'n Denon DL-103. Ik kan echter niet putten uit recente ervaringscijfers aangezien m'n aandrijfriem al enige tijd gebroken is.  M'n element heb ik destijds bij HoboHifi aangeschaft. Ik heb overigens geen slechte ervaringen en / of problemen met hifistudio79. Just my two cents...

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2021, 09:23:06 »
enigste vreemde was dat ik deze topping dac van schiit audio kreeg toegestuurd.Kon deze dac nadien ook nog ruilen voor een andere kleur.....
Topping en Schiit audio zijn twee compleet verschillende merken....
Dus deze zin klopt niet.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2021, 09:41:23 »
Topping is Chinees en Shiit audio is een merk uit de VS.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2021, 09:54:23 »
Er worden al geruime tijd dusdanig goede vervalsingen gemaakt van zo veel producten dat zelfs met kennis van zaken het moeilijk te zien is dat het niet om het goede product gaat.
Helaas heeft de vervalsing vaak niet dezelfde goede eigenschappen als het originele product.
Nu gaat het om een element, ook heel vervelend, maar er rijden ook al aardig wat auto's op de weg waarvan de zelf-sleutelaar denkt van E-Bay top  producten te gebruiken van topmerken.
Als het om een element of een horloge gaat dan is dat vervelend maar als het om remmen gaat dan hebben we het over veiligheid.
Maar dan gaat het vaak over producten die flink goedkoper zijn en als origineel worden aangeboden.
Maar er zijn zelfs al producten in omloop met de juiste prijs en zijn dan toch vervalsingen met niet de correcte productspecificaties.
Geen idee of dit een element is geweest wat door de verkoper terug gekregen is van een klant die het misschien heeft terug gestuurd.
Natuurlijk slecht dat de verkoper niet reageert. Dat is nooit goed.
Maar het kan tegenwoordig goed zijn dat je ter goeder trouw een product koopt van iemand die niet eens weet dat hij/zij je een vervalsing verkoopt.
Ik weet dat er onderdelen op de markt zijn voor diverse auto's die een merknaam op het product hebben en zelfs het juiste onderdeel-nummer hebben.
Maar als je deze naast een echte origineel legt kom je er achter dat het materiaal dunner is of van veel goedkoper materiaal is gemaakt.
Dus ja, wie weet heeft de verkoper gedacht een partij elementen te kopen voor een goede prijs en was het een partij namaak troep.

Marcel


Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Denon DL-103 vervalst?
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2021, 10:02:57 »
Er zijn ook al sinds mensenheugenis B keuze producten.
Bij Philips uitte zich dat in A keuze beeldbuizen voor  medische apparatuur, Matchline en B&O tv's en de B keuze voor de budgettoestellen.
Het is niet uitgesloten dat ook bij Denon een minder exemplaar via een achterdeur en/of parallelimport de eindgebruiker bereikt. De prijs zou mogelijk ook alarmbellen hebben moeten doen rinkelen want zo riant zijn de marges niet meer.
An inability to grasp science is no argument against it....