Auteur Topic: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus  (gelezen 7210 keer)

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #45 Gepost op: 27 maart 2021, 09:36:43 »
Velen hebben ook geen idee wat en hoe een echt goed laag klinkt. Tenminste dat is wat ik in de afgelopen jaren ervaren heb tijdens bezoekjes aan anderen. Men heeft al snel het idee/gevoel dat het goed klinkt. Eigenlijk moet iedereen voor straf minimaal 1 keer een vorm van dsp in hun set hebben gehad/gebruikt.  ;D

Tot die tijd moet iedereen gewoon lekker doen waarvan hij denkt dat dit het beste is en klinkt. Er zijn altijd wel mensen die dat met je vinden.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2021, 09:38:43 »
Nu we het over subs hebben, stel je luidsprekers lopen tot 45 hz binnen drie dB zet je dan de sub vanaf 45 hz of op een paar dB daar boven, of juist een paar dB daar weer onder (want de woofer van de monitoren loopt ook niet kaars recht naar beneden en zal samen met de sub lage tonen produceren. Of wel, is daar een soort vuistregel voor als je geen systeem hebt om het te meten.

Vuistregel geen idee. Ik deed het met meten en vervolgens luisteren of het me beviel. Mijn subs stond op 100 Hz. De koper kon het horen...zei hij. Prima als je hem maar meeneemt.  ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #47 Gepost op: 27 maart 2021, 09:42:46 »
 ;D
luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #48 Gepost op: 27 maart 2021, 10:45:25 »
Mijn Duits is niet echt super, maar ik heb het toch geprobeerd te volgen. Een paar keer terugspoelen dan lukt het aardig. Het leuke van de technische kant vind ik wel dat er zowel bij opname als bij afmixen allerlei trucjes/opstellingen etc. worden gebruikt om het thuis op de gemiddelde luidsprekers zo goed mogelijk te laten klinken. En dat er uiteindelijk mensen beginnen te pruttelen als je thuis aan een knop van de geluidsregeling draait..


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #49 Gepost op: 27 maart 2021, 10:54:44 »
Klopt inderdaad.

Wat ik zelf ook een mooi stukje vind is als hij verteld dat er een opname in een zaal gemaakt moet worden en hij die perfect wilde opnemen.
Maar hij kwam er achter dat als hij een plek naar links of rechts of naar voren of naar achter ging verzitten de klank al weer helemaal anders is.
En wij willen graag dat het op diverse plekken hetzelfde klinkt en klagen als de sweetspot zo klein is.
We willen graag van 1 enkele waarheid uitgaan terwijl er vele waarheden zijn.
De soort microfoon en de plaatsing van de microfoon veranderen al zoveel aan de klank die opgenomen wordt.
Dan gaat hij nog aan knoppen draaien en dan roepen we thuis hoe geweldig goed een luidspreker is in het weergeven van de echte natuurlijke klank van een instrument.
Welke echte natuurlijke klank?  Die van de microfoon heel dichtbij of verder weg.
Of de natuurlijke klank op rij 1 of rij 5 in een concertzaal.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #50 Gepost op: 27 maart 2021, 11:01:33 »
Ik ben 10 jaar parttime geluidstechnicus geweest dus ik weet er alles van. Elk weekend een andere locatie, zie maar dat je het regelt...draaien aan die knoppen! Als je naar een concert/optreden gaat probeer dan dicht bij de geluidstechnicus plaats te nemen. Op zijn positie klinkt het meestal het beste...


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #51 Gepost op: 27 maart 2021, 11:07:58 »
Ik ben 10 jaar parttime geluidstechnicus geweest dus ik weet er alles van. Elk weekend een andere locatie, zie maar dat je het regelt...draaien aan die knoppen! Als je naar een concert/optreden gaat probeer dan dicht bij de geluidstechnicus plaats te nemen. Op zijn positie klinkt het meestal het beste...


Groeten, Ando.

Klopt en daarom blijft het thuis maar een benadering van de realiteit.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #52 Gepost op: 27 maart 2021, 11:14:02 »
Wat je wel wil is dat je set hetgeen van de bron (CD LP Casette etc etc.) komt zo onvervormd als mogelijk weergeeft.
Maar we vergeten zo gemakkelijk dat bij elke opname tussen instrument en onze muziekdrager heel veel gebeurt.
Microfoonpositie, opnameruimte, mixen, master maken.  Dat geheel verandert zoveel aan de waarheden in de studio dat je al weer een nieuwe waarheid hebt.
Kortom, we maken ons veel te druk.
Er worden heel veel zeer mooie producten gemaakt die we met onze sets zo goed mogelijk weergeven om enorm veel plezier (Spass) aan te beleven.
Het is uiteraard erg mooi als we aan de waarheid op de geluidsdrager niet te veel onze waarheid toe voegen. Als het om ẅerkelijkheidsweergave" gaat.
Dat is mijn persoonlijke streven, zo min mogelijk afwijken van wat er op de CD staat.  Daarom sluit ik de ruimte uit en gebruik ik een hoofdtelefoon.
Maar ja, die heeft ook een eigen klank signatuur.
Maar gelukkig zijn we ook vrij om toch onze smaak toe te voegen en er onze eigen waarheid van te maken en we er met volle teugen van kunnen genieten.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #53 Gepost op: 27 maart 2021, 11:15:18 »
 Good Posting
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #54 Gepost op: 27 maart 2021, 11:35:23 »
Het leuke is dat ik nu in de huiskamer een versterkertje zonder toonregeling heb staan... om regelonrust te voorkomen


Groeten, Ando.
Science is no democracy

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #55 Gepost op: 27 maart 2021, 12:08:58 »
Je zou ook niet de realiteit opzoeken met de weergave. Maar wat staat er op de bron staat. Klopt dat weten we niet, maar we weten bv wel wat voor een speakers we kunnen kopen die dat het beste zouden moeten kunnen weergeven.

Of het je smaak is ? Zou best kunnen van niet.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.166
    • De andere hobby...
Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #56 Gepost op: 27 maart 2021, 21:27:22 »
Het is natuurlijk wel een geweldige sport om als technicus een band zo goed mogelijk te laten klinken in de zaal. Maar daar ligt dan wel jouw sausje overheen. Hetzelfde geld voor de uiteindelijke mix voor bijvoorbeeld een CD. Ik ken het wereldje: geluidstechnici zijn het (bijna) NOOIT met elkaar eens...oftewel: ze doen het allemaal anders.


Groeten, Ando.
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2021, 22:31:43 door Ando »
Science is no democracy