Auteur Topic: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus  (gelezen 7212 keer)

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2021, 07:57:03 »
Het IRS-systeem heeft jaren gespeeld in het oosten van ons land.  Jaren geleden een uitnodiging voor gehad om het te komen beluisteren maar door omstandigheden nooit gebruik van gemaakt.

Ik heb genoeg grote systemen gehad om te kunnen zeggen, zowel groot als klein kan uit de voeten met mijn ruimte.   8)

Daar in jouw ruimte kun je met veel large speakers uit de voeten...dat wel, maar een IRS 4delig systeem krijg je problemen.

Hier heb ik nog een leuke speaker voor jouw zolder....kun je ook over opscheppen en krijg je ook meer respect :cheer:

Hebben dezelfde ± prijs als jouw adams van ±meer als 10jr geleden.....tijd staat ja niet stil Henk!

Hier de zuil aller zuilen....gewicht 50 kilo stuk.....dan nog daaronder weer eentje voor lui met een kleinere room . Toppie!


https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-elysian-4

https://www.whathifi.com/reviews/wharfedale-diamond-123.
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2021, 08:00:55 »
Het is mij genoeg.   8)



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2021, 15:19:03 »

Het thema akoestiek brengt mij in verlegenheid gezien deze twee jappen..... big speakers in een klein kippehok.

Dan de baas van stereophophile genoeg ruimte alleen barstenvol met cd's en vinyl,kwa centen kom ik daar wel op een paar ton.

 :think:



Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #33 Gepost op: 26 maart 2021, 18:06:29 »
En nogmaals: Grote speakers is een kleine ruimte kan prima.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #34 Gepost op: 26 maart 2021, 20:09:59 »
Met of zonder elektronische aanpassing?

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #35 Gepost op: 26 maart 2021, 20:13:17 »
Dat kan heel goed klinken zonder aanpassing.
Eens buizen altijd buizen.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #36 Gepost op: 26 maart 2021, 20:16:02 »
Met of zonder elektronische aanpassing?

Voor mij zou dat geen verschil maken. Zowel in een grotere ruimte als kleinere ruimte zou ik dsp gebruiken.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #37 Gepost op: 26 maart 2021, 20:21:39 »
Nou, voor een kleine ruimte "dsp" en voor een grote zou dat dan "DSP" worden.

Groet,
Jacco

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #38 Gepost op: 26 maart 2021, 20:31:15 »
 ;D

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #39 Gepost op: 26 maart 2021, 21:37:09 »
En nogmaals: Grote speakers is een kleine ruimte kan prima.

Gr. Hans
Echt wel

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #40 Gepost op: 27 maart 2021, 08:29:42 »

Mijn ervaring is dat in een gunstige akoestische omgeving (met deugdelijk versterkermateriaal) elk goed ontworpen  luidsprekersysteem (mits goed geplaatst) wil klinken.

Afmetingen zouden een rol kunnen spelen, want op een gemiddelde zolderkamer plaats je bijvoorbeeld geen Infinity Reference Standard systeem (en voor over ik weet is een dergelijk systeem overigens ook nooit in Nederland geleverd. ;D)

Elac adviseert bij sommige van hun monitor luidsprekers de maximale afmetingen van de ruimte.


Interessant. Dat een monitor speaker te klein kan zijn voor een ruimte. Waarom is dat dan, geluidsdruk? Voor mid en hoog kan dat niet zoveel uitmaken. Komt dan met name van de bas? Dan kan een (of2) sub(s) de oplossing zijn?

Maar is omgekeerd ook waar? Kan een speaker ook te groot zijn? En dan heb ik het niet over die joekels van Infinity.

Dat beweer ik al jaren,alleen men geloofde mij niet.....maar er zijn steeds meer (whatshifi) en fabrikanten die dat vermelden

bij hun speakers.En jawel het doet zich vaak voor bij big speakers en de diepte in het laag is daar ook niet doorslagevend.

Je bemerkt zoiets ook niet direct daar kunnen weken overheen gaan en dan vertellen je oortjes dat de baslaag op bepaalde

hoogte niet wegvloeit.

Ik bedoel whatshifi gaf al een waarschuwing dat mijn vevo's4.4 veel ruimte nodig hebben...en dat klopt.

Ze staan in het midden van de kamer en wel ver van muren rondom.....kijk er moet ook in overweging worden genomen

dat 2 ruimtes met exact dezelfde afm anders kunnen klinken.....kijk een een flat met een gewapend beton van 12 cm dikke

muren dat geeft een heel andere sound dan een bakstenen woning.

Kijk ik woon solo en kan alle kanten op met het plaatsen.....alleen heb ik mijn partner nog....vergeet het maar,dan had ik ze

weg moeten doen.kijk plaatsing is alles....Bekijk ik de speakers van frits heb ik bedenkingen en dat heeft niet veel te doen

of ie 40hz of 30hz diep gaat maar met de volheid van de sound want die is al snel gevuld met die ruimte :think:

Een groot voordeel is dat frits geen betonnen muur en dak boven zijn hoofd heeft.

Trouwens gezien de omvang van de kleinere elacs zuilen verbaas ik mij dat je bij die elac's een sub had,want dat moeten

die elac's gewoon kunnen klaren in die ruimte....toch?

In mijn luisterstekkie gaat het prima met de FS 249.3. De ruimte qua indeling met schuine wanden doet het in mijn oren goed.

T.a.v. de sub voor de kleine Elac's. Ik stel een sub zo af dat hij ook echt alleen het allerlaagste laag weergeeft. Crossover staat op 35 Hz. Vaak staan sub's zo afgesteld dat ze nog teveel van de hogere frequenties weergeven. Dan "hoor" je ook waar ze staan. Goed afgesteld kunnen ze in een monitor systeem heel goed werk doen en dan kan het prachtig klinken. Dat ervaar ik in mijn set beneden bij de TV met de 244.3 en de Rel sub.

Off Topic: Fijn dat je weer boven water bent Bram, ik dacht even dat je ook geveld was door Corona.

Groet,
Frits
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #41 Gepost op: 27 maart 2021, 09:02:09 »
De grotere systemen die ik heb gehad hadden allemaal instelmogelijkheden (crossover, instelpots of anderszins) om e.e.a. aan te passen.  In die tijd was dat meer regelmaat om het op die wijze te doen (Infinity, Carver, Canton enz).

Na verloop van verdween dat en dan zie je bij veel grote systemen dat men problemen krijgt.
Ik heb in diverse ruimten de R90 van Infinity beluisterd en dat was geen succes.  In mijn eigen ruimte, mooi vrij opgesteld en vier dagen voorafgaand aan de luistersessie bewierookt en ingestraald, gaf dat en heel goed resultaat.

Met de huidige mogelijkheden (DSP) valt een boel recht te trekken, maar het begint in mijn optiek met een ruimte die in mijn bewoording erg rustig van zichzelf is.


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #42 Gepost op: 27 maart 2021, 09:11:01 »
Over grote en kleine luidsprekers gesproken.
In de afluisterruimte van een studio worden kleine nearfield monitoren gebruikt en hele grote luidsprekers.
De meneer van het eerst filmpje gebruikt kleine en erg grote systemen van het Zwitserse Strauss Elektroakustik.
Ik vond zijn uitleg nogal verhelderend over hoe hij tegen Hifi en audiofiele praat aankijkt.
Wat ik wel erg jammer vind om te horen is dat hij rekening houd en moet houden met het maken van een master met alle systemen waar de muziek op weergegeven gaat worden.
Van goedkoop schetter systeempje tot serieus goede systemen.
Dat komt de muziek op een goed systeem vaak niet ten goede.
Eigenlijk zou je moeten kunnen kiezen.   Een CD of stream voor een goed systeem en een CD of stream voor een bluetooth speaker of voor op de autoradio.
Ik hoorde hem wel zeggen dat er voor LP en streamingdiensten vaak wel een andere master wordt gemaakt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #43 Gepost op: 27 maart 2021, 09:15:29 »
En om nog even terug te komen op DSP en grote systemen of kleine systemen in een ruimte.
Groot of klein, in dezelfde ruimte met ongeveer dezelfde opstelling geven dezelfde problemen.
DSP is bij beide een goed  hulpmiddel om verbetering te krijgen.
Wat mijn ervaring wel is in mijn ruimte dat DSP met een klein systeem minder aan het bijsturen is dan met een groot systeem.
Alhoewel, ik heb een kleine wat ongunstige aanpassing moeten doen in onze woonkamer en ik zie dat mijn DSP systeem meer moet plussen en minnen om het geheel in de hand te houden.


Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #44 Gepost op: 27 maart 2021, 09:29:43 »
Nu we het over subs hebben, stel je luidsprekers lopen tot 45 hz binnen drie dB zet je dan de sub vanaf 45 hz of op een paar dB daar boven, of juist een paar dB daar weer onder (want de woofer van de monitoren loopt ook niet kaars recht naar beneden en zal samen met de sub lage tonen produceren. Of wel, is daar een soort vuistregel voor als je geen systeem hebt om het te meten.