Auteur Topic: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus  (gelezen 7209 keer)

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #15 Gepost op: 24 maart 2021, 19:27:24 »
Zou dat dan toch aan een bepaald merk speakers liggen? :think:

Nou heel heel misschien maar ik denk het niet.  ;)
Mijn vermoeden is een goede akoestiek.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #16 Gepost op: 24 maart 2021, 19:32:02 »
Ik doe het zonder wat (DSP of wat dan ook) en de meesten vinden het wel te pruimen.    ;)
Hier ook, geen gedoe.
Bij jou klinkt het ook goed en je hebt wat dat betreft ook een fijne ruimte !

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #17 Gepost op: 24 maart 2021, 19:33:28 »
Aanpakken van de akoestiek is zeker het eerste wat je zou moeten doen.
In een woonkamer kan dat vaak maar tot een zekere mate gedaan worden.
Ook de opstelling van de LS kan lastig zijn gezien de functie van een woonkamer.
Dan kan DSP zeker een goed hulpmiddel zijn om het geluid minder slecht tot zelfs behoorlijk goed te krijgen.
Ik laat het meten en inregelen van de DSP over aan mijn receiver.
Dat is een automatisch proces. Ik doe alleen wat er in het scherm gezegd wordt en dat is slechts een paar keer de meetmicrofoon verplaatsen.
Ik zou voor de huiskamer set DSP niet meer willen missen.
Voor serieus goed geluid ben ik erg blij met mijn hoofdtelefoons.

Maar het eerste filmpje geeft naar mijn idee een goed idee van hoe we ons zinloos druk maken over live weergave en studio master kwaliteit etc. etc.
Gelukkig zijn er geluidstechnici die een erg mooie illusie voor ons kunnen maken waar we met onze mooie apparaten grenzeloos van mogen genieten en plezier mee mogen hebben.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #18 Gepost op: 25 maart 2021, 08:25:00 »
Het eerste filmpje kan ik waarderen. Het tweede filmpje, van Frits Denon, is een filmpje van een bedrijf die akoestische verbetering verkoopt, en die dan een negatief advies geeft over DSP. Misschien omdat hij dan minder verkoopt?
Of het aan een bepaald merk speakers ligt, in sommige gevallen wel. Heb een set Dali en een set Magnepan speakers gehad en die kreeg ik maar moeilijk aan het zingen in mijn cave. De meeste speakers doen het prima in mijn cave, ook speakers die ik af en toe van Cees mag lenen. Waarom dat zo is, geen idee, heb het nooit nagemeten waarom sommige speakers niet lekker klinken in mijn luisterruimte.
Kan veel factoren zijn zoals: niet goed opgesteld, te klein of te groot voor de ruimte enz.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #19 Gepost op: 25 maart 2021, 08:55:50 »
Het eerste filmpje kan ik waarderen. Het tweede filmpje, van Frits Denon, is een filmpje van een bedrijf die akoestische verbetering verkoopt, en die dan een negatief advies geeft over DSP. Misschien omdat hij dan minder verkoopt?
Of het aan een bepaald merk speakers ligt, in sommige gevallen wel. Heb een set Dali en een set Magnepan speakers gehad en die kreeg ik maar moeilijk aan het zingen in mijn cave. De meeste speakers doen het prima in mijn cave, ook speakers die ik af en toe van Cees mag lenen. Waarom dat zo is, geen idee, heb het nooit nagemeten waarom sommige speakers niet lekker klinken in mijn luisterruimte.
Kan veel factoren zijn zoals: niet goed opgesteld, te klein of te groot voor de ruimte enz.

Mijn ervaring is dat in een gunstige akoestische omgeving (met deugdelijk versterkermateriaal) elk goed ontworpen  luidsprekersysteem (mits goed geplaatst) wil klinken.

Een bekend voorbeeld is de luisterruimte van Hififreak, waar ik nog nooit een goed ontworpen luidsprekersysteem de mist in heb horen gaan. Ik noem expliciet deze ruimte omdat een aantal mensen onder ons al eens kennis heeft gemaakt met de eigenschappen van deze ruimte.

Afmetingen zouden een rol kunnen spelen, want op een gemiddelde zolderkamer plaats je bijvoorbeeld geen Infinity Reference Standard systeem (en voor over ik weet is een dergelijk systeem overigens ook nooit in Nederland geleverd. ;D)

Elac adviseert bij sommige van hun monitor luidsprekers de maximale afmetingen van de ruimte.

« Laatst bewerkt op: 25 maart 2021, 15:49:34 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.255
  • Platenspelers en zo.
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #20 Gepost op: 25 maart 2021, 11:47:37 »
Een geluidstecnicus zal ook de acoustiek en plaatsing van de ls het belangrijkste vinden neem ik aan.
Verder kun je daarin met apparatuur van betere kwaliteit tot op zekere hoogte meer bereiken.
I love vintage.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #21 Gepost op: 25 maart 2021, 16:58:18 »

Mijn ervaring is dat in een gunstige akoestische omgeving (met deugdelijk versterkermateriaal) elk goed ontworpen  luidsprekersysteem (mits goed geplaatst) wil klinken.

Afmetingen zouden een rol kunnen spelen, want op een gemiddelde zolderkamer plaats je bijvoorbeeld geen Infinity Reference Standard systeem (en voor over ik weet is een dergelijk systeem overigens ook nooit in Nederland geleverd. ;D)

Elac adviseert bij sommige van hun monitor luidsprekers de maximale afmetingen van de ruimte.


Interessant. Dat een monitor speaker te klein kan zijn voor een ruimte. Waarom is dat dan, geluidsdruk? Voor mid en hoog kan dat niet zoveel uitmaken. Komt dan met name van de bas? Dan kan een (of2) sub(s) de oplossing zijn?

Maar is omgekeerd ook waar? Kan een speaker ook te groot zijn? En dan heb ik het niet over die joekels van Infinity.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #22 Gepost op: 25 maart 2021, 17:33:17 »
In mijn kleine man cave (max 12 vierkante meter) komen straks speakers te staan met 5 subs (per speaker) en zijn dik een meter hoog. Ooit uitgelegd gekregen dat wanneer speakers fysiek passen in je ruimte je vervolgens mazzel moet hebben met de plaatsing ed. Eigenlijk niet anders dan in een grotere ruimte. Het staat in ieder geval los van de lengte van een frequentie.

Daarnaast is dsp wenselijk voornamelijk of eigenlijk uitsluitend voor het laag. Tot zeg 200 hz. En dan kan je je hele ruimte voorzetten met bv subs. Ik had er op een moment 4. Relatief simpel ingeregeld middels de Paradigm en vooraf schuiven met de subs en meten middels REW. Om zo de beste plek(ken) te vinden voor de subs. Als laatste dan dus de Paradigm (ARC) eroverheen en klaar.

Wat je dan ervaart is een enorme output in het laag, welke nagelstrak blijft op welk volume dan ook.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #23 Gepost op: 25 maart 2021, 21:02:16 »
Bij audio club Zwolle hebben we een keer een vergelijkbare opstelling gedaan. Dat was wel in een aardige zaal die we tot onze beschikking hadden. Age van Xanadu had voor die avond acht subs meegenomen en een setje satellieten. Was wel spectaculair hoe dat klonk. Subs hoefden weinig te werken om veel laag te produceren. Het was wel een set die Xanadu weinig verkocht heeft uiteindelijk .

Staat nog op hun website:
“Midden jaren negentig waren subwoofers met satellieten helemaal “in”. Bose(R) had de markt erg goed bewerkt en menig fabrikant haakte daar op in. Een beetje de me-too aanpak. Naast onze combinatie van DS21 bandpass-subwoofer en de DS5 satelliet bouwden we de DS16E-Monitor op basis van dezelfde bezetting als de DS16E vloerstaander. De DS16E Monitor in combinatie met onze SH25 actieve sub presteerde destijds bovengemiddeld en modaal. De mooiste demo hielden we voor een groep audioliefhebbers met 8 woofers en slechts 2 satellieten. Dat was 3000cm2 laag-oppervlakte om te laten ervaren hoeveel rust en vanzelfsprekendheid er van zo’n systeem uitgaat, net als nu in de HRS100. Toevallig ook weer 3000 cm2”.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2021, 21:47:53 »
In mijn kleine man cave (max 12 vierkante meter) komen straks speakers te staan met 5 subs (per speaker) en zijn dik een meter hoog. Ooit uitgelegd gekregen dat wanneer speakers fysiek passen in je ruimte je vervolgens mazzel moet hebben met de plaatsing ed. Eigenlijk niet anders dan in een grotere ruimte. Het staat in ieder geval los van de lengte van een frequentie.

Daarnaast is dsp wenselijk voornamelijk of eigenlijk uitsluitend voor het laag. Tot zeg 200 hz. En dan kan je je hele ruimte voorzetten met bv subs. Ik had er op een moment 4. Relatief simpel ingeregeld middels de Paradigm en vooraf schuiven met de subs en meten middels REW. Om zo de beste plek(ken) te vinden voor de subs. Als laatste dan dus de Paradigm (ARC) eroverheen en klaar.

Wat je dan ervaart is een enorme output in het laag, welke nagelstrak blijft op welk volume dan ook.

Gr. Hans
Good Posting

Groet,
Jacco

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #25 Gepost op: 25 maart 2021, 22:27:24 »

Mijn ervaring is dat in een gunstige akoestische omgeving (met deugdelijk versterkermateriaal) elk goed ontworpen  luidsprekersysteem (mits goed geplaatst) wil klinken.

Afmetingen zouden een rol kunnen spelen, want op een gemiddelde zolderkamer plaats je bijvoorbeeld geen Infinity Reference Standard systeem (en voor over ik weet is een dergelijk systeem overigens ook nooit in Nederland geleverd. ;D)

Elac adviseert bij sommige van hun monitor luidsprekers de maximale afmetingen van de ruimte.


Interessant. Dat een monitor speaker te klein kan zijn voor een ruimte. Waarom is dat dan, geluidsdruk? Voor mid en hoog kan dat niet zoveel uitmaken. Komt dan met name van de bas? Dan kan een (of2) sub(s) de oplossing zijn?

Maar is omgekeerd ook waar? Kan een speaker ook te groot zijn? En dan heb ik het niet over die joekels van Infinity.

Dat beweer ik al jaren,alleen men geloofde mij niet.....maar er zijn steeds meer (whatshifi) en fabrikanten die dat vermelden

bij hun speakers.En jawel het doet zich vaak voor bij big speakers en de diepte in het laag is daar ook niet doorslagevend.

Je bemerkt zoiets ook niet direct daar kunnen weken overheen gaan en dan vertellen je oortjes dat de baslaag op bepaalde

hoogte niet wegvloeit.

Ik bedoel whatshifi gaf al een waarschuwing dat mijn vevo's4.4 veel ruimte nodig hebben...en dat klopt.

Ze staan in het midden van de kamer en wel ver van muren rondom.....kijk er moet ook in overweging worden genomen

dat 2 ruimtes met exact dezelfde afm anders kunnen klinken.....kijk een een flat met een gewapend beton van 12 cm dikke

muren dat geeft een heel andere sound dan een bakstenen woning.

Kijk ik woon solo en kan alle kanten op met het plaatsen.....alleen heb ik mijn partner nog....vergeet het maar,dan had ik ze

weg moeten doen.kijk plaatsing is alles....Bekijk ik de speakers van frits heb ik bedenkingen en dat heeft niet veel te doen

of ie 40hz of 30hz diep gaat maar met de volheid van de sound want die is al snel gevuld met die ruimte :think:

Een groot voordeel is dat frits geen betonnen muur en dak boven zijn hoofd heeft.

Trouwens gezien de omvang van de kleinere elacs zuilen verbaas ik mij dat je bij die elac's een sub had,want dat moeten

die elac's gewoon kunnen klaren in die ruimte....toch?

Trouwens die zwager heb ik in geen jaren meer gezien en hoorde dat hij met zijn zaak heel duitsland doorkruiste, voor

reparatie's had altijd een fpp2 masker op.....alleen in zijn privebar was het weekends feest dan ging de boel los en ook dat

fpp2 masker ging dan ook los....en dat werd zijn ondergang, want met elk zuipfeestje met veel vreemde zakenklanten

zat er 1 besmette tussen.Uiteindelijk werden er 3 opgenomen en hij haalde het niet.

Kijk ik lag 10 dagen in het ziekenhuis en na dag 3of 4 liet ik ilse komen om mijn centen te verdelen en vroeg haar om naar

onze huisarts te gaan voor een haleluja spuit....en jawel daar heb ik 3 jr geleden al voor getekend in het drievoud.

Na 7 dagen was ik over de berg....dag 10 ben ik tegen de zin van de longarts vertrokken,heb er nog voor moeten tekenen.

Krijg begin april een laatste long en bloed onderzoek,en hoop voor een prik,dan pas is het achter de rug :yeah:

Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #26 Gepost op: 25 maart 2021, 22:56:10 »
In mijn kleine man cave (max 12 vierkante meter) komen straks speakers te staan met 5 subs (per speaker) en zijn dik een meter hoog. Ooit uitgelegd gekregen dat wanneer speakers fysiek passen in je ruimte je vervolgens mazzel moet hebben met de plaatsing ed. Eigenlijk niet anders dan in een grotere ruimte. Het staat in ieder geval los van de lengte van een frequentie.

Daarnaast is dsp wenselijk voornamelijk of eigenlijk uitsluitend voor het laag. Tot zeg 200 hz. En dan kan je je hele ruimte voorzetten met bv subs. Ik had er op een moment 4. Relatief simpel ingeregeld middels de Paradigm en vooraf schuiven met de subs en meten middels REW. Om zo de beste plek(ken) te vinden voor de subs. Als laatste dan dus de Paradigm (ARC) eroverheen en klaar.

Wat je dan ervaart is een enorme output in het laag, welke nagelstrak blijft op welk volume dan ook.

Gr. Hans
Twee van de vijf woofers zijn er om energie weg te halen, niet om nog meer bas de ruimte in te pompen toch? Het begint er al fraai uit te zien btw.

Groeten...

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #27 Gepost op: 26 maart 2021, 00:18:54 »
In mijn kleine man cave (max 12 vierkante meter) komen straks speakers te staan met 5 subs (per speaker) en zijn dik een meter hoog. Ooit uitgelegd gekregen dat wanneer speakers fysiek passen in je ruimte je vervolgens mazzel moet hebben met de plaatsing ed. Eigenlijk niet anders dan in een grotere ruimte. Het staat in ieder geval los van de lengte van een frequentie.

Daarnaast is dsp wenselijk voornamelijk of eigenlijk uitsluitend voor het laag. Tot zeg 200 hz. En dan kan je je hele ruimte voorzetten met bv subs. Ik had er op een moment 4. Relatief simpel ingeregeld middels de Paradigm en vooraf schuiven met de subs en meten middels REW. Om zo de beste plek(ken) te vinden voor de subs. Als laatste dan dus de Paradigm (ARC) eroverheen en klaar.

Wat je dan ervaart is een enorme output in het laag, welke nagelstrak blijft op welk volume dan ook.

Gr. Hans
Twee van de vijf woofers zijn er om energie weg te halen, niet om nog meer bas de ruimte in te pompen toch? Het begint er al fraai uit te zien btw.

Groeten...

Men kan ongetwijfeld met subs en geluids corrigerende ingrepen in een relatief bescheiden ruimte een zeker resultaat behalen, maar ik zie de gemiddelde audioliefhebber zijn luisterruimte niet direct vol zetten met subwoofers.

Ik bedoelde als voorbeeld overigens de weergave van een conventionele opstelling in een akoestisch gunstige ruimte.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2021, 00:48:00 door Audiofreak »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #28 Gepost op: 26 maart 2021, 07:10:56 »
Het IRS-systeem heeft jaren gespeeld in het oosten van ons land.  Jaren geleden een uitnodiging voor gehad om het te komen beluisteren maar door omstandigheden nooit gebruik van gemaakt.

Ik heb genoeg grote systemen gehad om te kunnen zeggen, zowel groot als klein kan uit de voeten met mijn ruimte.   8)


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Hifi gezien vanuit een studio geluidstechnicus
« Reactie #29 Gepost op: 26 maart 2021, 07:47:04 »

Twee van de vijf woofers zijn er om energie weg te halen, niet om nog meer bas de ruimte in te pompen toch? Het begint er al fraai uit te zien btw.

Groeten...

Klopt en klopt. Ging mij meer om grote etc. Ook met de vier subs was dat een soort van de bedoeling qua uitdoven. Er zijn maar weinig speakers waarbij men zegt: zet die lekker tegen de muur. Los van klein of groot.

Velodyne geeft in hun schema ook aan dat hun grootste woofer prima in hun kleinste ruimte kan. Andersom wordt het lastiger...maar in het extreme is dat natuurlijk ook wel logisch: Zet een kleine speaker in een ruimte 300 vierkante meter en je beleeft er weinig lol aan.

In de ruimtes waar wij (of de gemiddelde Nederlander) mee van doen hebben denk ik dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Uiteraard afhankelijk van smaak en wat kan een speaker.

En de juiste zekering.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software