Auteur Topic: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?  (gelezen 4338 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2021, 11:35:25 »
Op papier. Frits zei het al, kwadraten. Die zitten in je hoofd als het goed is, die zet ik op papier anders vergeet ik gegarandeerd wat en dan een optelsom hoofdrekenen ( 55, 91, 140, 204, 285) en de staartdeling op papier. Moet lukken in 2 minuten maar dan 50 achter elkaar lukt mij niet, de concentratie is dan een punt.

Gelukkig hoeven wij geen examen meer te doen, Rene. ;D
Nee, gelukkig niet. Moet het sowieso van parate kennis hebben. Vorig jaar nog examen gedaan om een chauffeurspas te krijgen voor in de taxi. Dat ging soepeltjes zonder gedoe.
Als ik het zo lees geloof ik dat de nieuwe baan je best bevalt Réne.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2021, 11:36:10 »
Op papier. Frits zei het al, kwadraten. Die zitten in je hoofd als het goed is, die zet ik op papier anders vergeet ik gegarandeerd wat en dan een optelsom hoofdrekenen ( 55, 91, 140, 204, 285) en de staartdeling op papier. Moet lukken in 2 minuten maar dan 50 achter elkaar lukt mij niet, de concentratie is dan een punt.
Kom op René, je bent op een leeftijd dat alles nog fris en fruitig in het bolletje is !  ;) ;) ;)
Die leeftijd is ook dat je je selectief gaat inspannen en concentreren, maar nadenken geeft nog geen probleem ;D

Nou, dan is er nog niet zoveel aan de hand ! Toppie!
Het geheugen wordt wat selectiever, belangrijk en onbelangrijk wordt duidelijker gescheiden.  8)
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2021, 11:37:35 »
Op papier. Frits zei het al, kwadraten. Die zitten in je hoofd als het goed is, die zet ik op papier anders vergeet ik gegarandeerd wat en dan een optelsom hoofdrekenen ( 55, 91, 140, 204, 285) en de staartdeling op papier. Moet lukken in 2 minuten maar dan 50 achter elkaar lukt mij niet, de concentratie is dan een punt.

Gelukkig hoeven wij geen examen meer te doen, Rene. ;D
Nee, gelukkig niet. Moet het sowieso van parate kennis hebben. Vorig jaar nog examen gedaan om een chauffeurspas te krijgen voor in de taxi. Dat ging soepeltjes zonder gedoe.
Als ik het zo lees geloof ik dat de nieuwe baan je best bevalt Réne.
Heel eerlijk?, in vergelijking met mijn laatste baan in bakkerij lijkt dit vakantie, weinig stress.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2021, 11:39:34 »
Ik denk dat niemand het voor elkaar krijgt om er 50 achter elkaar te doen op deze manier, en 2 minuten is dan ook erg krap. Het grote geheim is dat er formules voor zijn, en als je die uit je hoofd leert dan kun je het redelijk snel oplossen.

De eerste om de optelling uit te rekenen:

n.(n+1).(2n+1)/6

Dat wordt dus: 9x(9+1)x(2x9+1)/6 = 9x10x19/6 = 285.

n= het aantal getallen.

Dan de restgetalberekening:

285 trek je uit elkaar in 2+8+5 = 15

15 trek je uit elkaar in 1+5 = 6

Het restgetal is dus 6. Als dit uitgerekende restgetal deelbaar is door het deelgetal (in dit geval 9) dan is er géén rest.

Nu moet ik vanavond nog maar eens wat voorbeelden bekijken, ik zie namelijk even geen link tussen het deelgetal 9 en het uit elkaar trekken van die 285. Dat kun je niet domweg met elk willekeurig getal doen, daar moet een link zijn met de eerste formule.



Science is no democracy

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.332
  • Elac addict
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2021, 11:42:48 »
Ik denk dat niemand het voor elkaar krijgt om er 50 achter elkaar te doen op deze manier, en 2 minuten is dan ook erg krap. Het grote geheim is dat er formules voor zijn, en als je die uit je hoofd leert dan kun je het redelijk snel oplossen.

De eerste om de optelling uit te rekenen:

n.(n+1).(2n+1)/6

Dat wordt dus: 9x(9+1)x(2x9+1)/6 = 9x10x19/6 = 285.

n= het aantal getallen.

Dan de restgetalberekening:

285 trek je uit elkaar in 2+8+5 = 15

15 trek je uit elkaar in 1+5 = 6

Het restgetal is dus 6. Als dit uitgerekende restgetal deelbaar is door het deelgetal (in dit geval 9) dan is er géén rest.

Nu moet ik vanavond nog maar eens wat voorbeelden bekijken, ik zie namelijk even geen link tussen het deelgetal 9 en het uit elkaar trekken van die 285. Dat kun je niet domweg met elk willekeurig getal doen, daar moet een link zijn met de eerste formule.

Als jij dat doet, nemen wij vanavond nog een glaasje van dat heerlijke goudkleurige vocht. :cheers:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2021, 11:50:31 »
Ik denk dat niemand het voor elkaar krijgt om er 50 achter elkaar te doen op deze manier, en 2 minuten is dan ook erg krap. Het grote geheim is dat er formules voor zijn, en als je die uit je hoofd leert dan kun je het redelijk snel oplossen.

De eerste om de optelling uit te rekenen:

n.(n+1).(2n+1)/6

Dat wordt dus: 9x(9+1)x(2x9+1)/6 = 9x10x19/6 = 285.

n= het aantal getallen.

Dan de restgetalberekening:

285 trek je uit elkaar in 2+8+5 = 15

15 trek je uit elkaar in 1+5 = 6

Het restgetal is dus 6. Als dit uitgerekende restgetal deelbaar is door het deelgetal (in dit geval 9) dan is er géén rest.

Nu moet ik vanavond nog maar eens wat voorbeelden bekijken, ik zie namelijk even geen link tussen het deelgetal 9 en het uit elkaar trekken van die 285. Dat kun je niet domweg met elk willekeurig getal doen, daar moet een link zijn met de eerste formule.
Dan moet je 50 formules uit je hoofd leren.  Zoals jij het doet kan ik niet omdat ik die formule niet ken, kwadraten ken ik wel uit mijn hoofd.
Dat uit elkaar trekken van getallen is geen optie want gaat niet altijd op zoals je zegt.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2021, 11:54:21 »
Ik denk dat niemand het voor elkaar krijgt om er 50 achter elkaar te doen op deze manier, en 2 minuten is dan ook erg krap. Het grote geheim is dat er formules voor zijn, en als je die uit je hoofd leert dan kun je het redelijk snel oplossen.

De eerste om de optelling uit te rekenen:

n.(n+1).(2n+1)/6

Dat wordt dus: 9x(9+1)x(2x9+1)/6 = 9x10x19/6 = 285.

n= het aantal getallen.

Dan de restgetalberekening:

285 trek je uit elkaar in 2+8+5 = 15

15 trek je uit elkaar in 1+5 = 6

Het restgetal is dus 6. Als dit uitgerekende restgetal deelbaar is door het deelgetal (in dit geval 9) dan is er géén rest.

Nu moet ik vanavond nog maar eens wat voorbeelden bekijken, ik zie namelijk even geen link tussen het deelgetal 9 en het uit elkaar trekken van die 285. Dat kun je niet domweg met elk willekeurig getal doen, daar moet een link zijn met de eerste formule.

Als jij dat doet, nemen wij vanavond nog een glaasje van dat heerlijke goudkleurige vocht. :cheers:

Gisteren avond een paar uurtjes aan het puzzelen geweest. Best leuk om een keertje te doen, kon het ook niet zo hebben dat ik het niet zomaar snapte. Moet je je voorstellen dat die gasten een dag wiskunde hebben op de universiteit en dan in één dag 400 van dit niveau sommen maken. En dan moet je je formules natuurlijk ook wel uit je hoofd kennen. Ik zou er stapelgek van worden.....
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2021, 11:56:24 »
Maar even een serieuze vraag:

1+2+2+3+3+3+4+4+4+4...... t/m 9+9+9+9

Deel dit getal door 9

Wat is het restgetal?

En natuurlijk: hoe pak je dit aan zonder rekenmachine?

Ik was er even zoet mee....
Geen rekenmachine gebruikt  angel



Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2021, 12:04:37 »
Maar even een serieuze vraag:

1+2+2+3+3+3+4+4+4+4...... t/m 9+9+9+9

Deel dit getal door 9

Wat is het restgetal?

En natuurlijk: hoe pak je dit aan zonder rekenmachine?

Ik was er even zoet mee....
Geen rekenmachine gebruikt  angel



Groet,
Jacco
Haha in een computer programma ingevoerd Jacco?


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2021, 12:27:34 »
Nog even een aardige: in Turkije is dit lyceum (mbo) niveau. Op het toelatingsexamen voor de universiteit moet je 50 van dit soort sommen op dit niveau maken in twee uur. In NL krijg je dit niet op MBO niveau.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.076
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2021, 12:30:30 »
Dat is dan oefenen en sommigen doen het op talent en aanleg.
Eens buizen altijd buizen.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #26 Gepost op: 13 maart 2021, 12:33:48 »
Dat is dan oefenen en sommigen doen het op talent en aanleg.
Dat talent heb ik blijkbaar niet... 1 som is al flnk zweten...

Het is daar op de scholen voornamelijk stampen van heel veel stof. Waarom het niet echt aansluit op het NL onderwijs is me zo langzamerhand wel duidelijk, compleet andere methodes.


Groeten, Ando.
« Laatst bewerkt op: 13 maart 2021, 12:35:47 door Ando »
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2021, 12:55:01 »
Maar even een serieuze vraag:

1+2+2+3+3+3+4+4+4+4...... t/m 9+9+9+9

Deel dit getal door 9

Wat is het restgetal?

En natuurlijk: hoe pak je dit aan zonder rekenmachine?

Ik was er even zoet mee....
Geen rekenmachine gebruikt  angel



Groet,
Jacco
Haha in een computer programma ingevoerd Jacco?


Groeten, Ando.
Ja, in Mathematica. Zie hier de website, als je een beetje interesse hebt in wiskunde is dit een soort thuishaven. Bedacht en ontwikkeld door een briljant wiskundige, door de jaren heen zijn de algoritmes die hierin gebruikt worden erg fijnzinng en effectief gebleken. Het is inmiddels veel meer geworden, een totaal-taal dat ook voor het maken van scripties ed gebruikt kan worden. Zelfs een eigen programmeertaal.

Hiermee help ik de kleine grote held ook door zijn vwo wiskunde, morgen weer...

Groet,
Jacco

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2021, 19:45:37 »
Maar even een serieuze vraag:

1+2+2+3+3+3+4+4+4+4...... t/m 9+9+9+9

Deel dit getal door 9

Wat is het restgetal?

En natuurlijk: hoe pak je dit aan zonder rekenmachine?

Ik was er even zoet mee....
Geen rekenmachine gebruikt  angel



Groet,
Jacco
Haha in een computer programma ingevoerd Jacco?


Groeten, Ando.
Ja, in Mathematica. Zie hier de website, als je een beetje interesse hebt in wiskunde is dit een soort thuishaven. Bedacht en ontwikkeld door een briljant wiskundige, door de jaren heen zijn de algoritmes die hierin gebruikt worden erg fijnzinng en effectief gebleken. Het is inmiddels veel meer geworden, een totaal-taal dat ook voor het maken van scripties ed gebruikt kan worden. Zelfs een eigen programmeertaal.

Hiermee help ik de kleine grote held ook door zijn vwo wiskunde, morgen weer...

Groet,
Jacco
Zet eens een opgave neer motgen, ben benieuwd..


Groeten, Ando.
Science is no democracy

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.228
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Wishkey... oooo nee Wiskunde... teveel raki!?
« Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2021, 19:52:34 »
Ze zijn nu bezig met de sinus- en cosinusregel. Het begint ergens op te lijken  ;D (de tangensregel hoefden ze dan weer niet te kennen, de prutsers...)

Groet,
Jacco