Auteur Topic: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.  (gelezen 23296 keer)

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2021, 08:13:09 »
En wat zijn de prestaties?

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk
Exacte gegevens zijn nog iet bekend !
Jawel hoor:
JBL claimt een vermogen van 120 Watt per kanaal aan acht Ohm en 220 Watt per kanaal aan vier Ohm.
Meer specs zijn hier te lezen: https://darko.audio/2021/01/jbl-preps-sa750-super-integrated-w-dirac-live/
Ja, dat had ik ook al gelezen, maar er zijn nog geen gedetailleerde gegevens.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #16 Gepost op: 24 februari 2021, 08:30:28 »
Er zal toch een markt zijn voor deze nieuwe vintage look en feel. Het begon met speakers en nu ook versterkers. Wij vinden dat mooi, maar kennelijk is er ook een groter publiek. Dat lijken mij toch niet de jongeren te zijn, die hebben aan oortjes genoeg.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #17 Gepost op: 24 februari 2021, 08:49:29 »
Er zal toch een markt zijn voor deze nieuwe vintage look en feel. Het begon met speakers en nu ook versterkers. Wij vinden dat mooi, maar kennelijk is er ook een groter publiek. Dat lijken mij toch niet de jongeren te zijn, die hebben aan oortjes genoeg.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens Frits. Ik denk dat jongeren in het algemeen niet veel met audioapparatuur hebben en de markt is sowieso niet groot. Het is maar een heel klein percentage van de bevolking wat zich voor "hifi" interesseert.

Toch is er binnen de kleine groep geïnteresseerden ook een groep, die zich met het duurdere segment bezighoudt (McIntosh; Accuphase etc.).

Voor de JBL SA 750 zal er m.i. wel een markt zijn en vooral de Aziatische markt is nogal gecharmeerd van JBL.

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #18 Gepost op: 24 februari 2021, 09:04:47 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)


Ik ben het met Rene eens, deze vintage uitziende receiver levert 100 Watt per kanaal, heeft een zeer groot aantal mogelijkheden en kost €900. Voor mij is de keuze makkelijk... Moet wel gezegd worden dat de JBL er wel appetijtelijk uitziet.
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #19 Gepost op: 24 februari 2021, 09:14:28 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)


Ik ben het met Rene eens, deze vintage uitziende receiver levert 100 Watt per kanaal, heeft een zeer groot aantal mogelijkheden en kost €900. Voor mij is de keuze makkelijk... Moet wel gezegd worden dat de JBL er wel appetijtelijk uitziet.

Mensen die een JBL SA 750 aanschaffen maken zich niet druk om de prijs maar meer om het gevoel wat ze bij deze versterker hebben, Zij willen specifiek deze versterker die gelinkt wordt aan de iconische JBL SA 600 uit 1966 waar vandaag de dag nog massieve bedragen voor worden betaald.

Wie om welke reden dan ook moeite met de prijs van de JBL SA 750 heeft is m.i. goed uit met de  Yamaha uit het goedkopere segment.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 10:29:09 door Audiofreak »

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #20 Gepost op: 24 februari 2021, 10:11:43 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)


Ik ben het met Rene eens, deze vintage uitziende receiver levert 100 Watt per kanaal, heeft een zeer groot aantal mogelijkheden en kost €900. Voor mij is de keuze makkelijk... Moet wel gezegd worden dat de JBL er wel appetijtelijk uitziet.

Mensen die een JBL SA 750 aanschaffen maken zich niet druk om de prijs maar meer om het gevoel wat ze bij deze versterker hebben, Zij willen specifiek deze versterker die gelinkt wordt aan de iconische JBL SA 600 uit 1966 waar vandaag de dag nog massieve bedragen voor worden betaald.

Wie om welke reden dan ook moeite met de prijs van de JBL SA 750 heeft is m.i. goed uit met de  Yamaha uit het goedkopere segment.
Dan wens ik JBL hoge productie- en verkoopcijfers toe want alleen met nostalgie ne iconisch verkoop je geen versterkers..
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2021, 10:37:25 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)


Ik ben het met Rene eens, deze vintage uitziende receiver levert 100 Watt per kanaal, heeft een zeer groot aantal mogelijkheden en kost €900. Voor mij is de keuze makkelijk... Moet wel gezegd worden dat de JBL er wel appetijtelijk uitziet.

Mensen die een JBL SA 750 aanschaffen maken zich niet druk om de prijs maar meer om het gevoel wat ze bij deze versterker hebben, Zij willen specifiek deze versterker die gelinkt wordt aan de iconische JBL SA 600 uit 1966 waar vandaag de dag nog massieve bedragen voor worden betaald.

Wie om welke reden dan ook moeite met de prijs van de JBL SA 750 heeft is m.i. goed uit met de  Yamaha uit het goedkopere segment.
Dan wens ik JBL hoge productie- en verkoopcijfers toe want alleen met nostalgie ne iconisch verkoop je geen versterkers..
Ik zal je wens doorgeven aan JBL want die zijn vast blij met jouw positieve reacties ! ;D
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 10:50:34 door Audiofreak »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2021, 10:43:59 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)
Geen idee hoe die zich tot elkaar verhouden, een Yamaha of T&A zien er voor mij veel beter uit en het geluid zal je blind niet kunnen onderscheiden. De vroegere JBL ziet er goed uit maar die nieuwe voor €3000 vind ik er goedkoop uitzien op een plaatje. Ik neem aan dat die massieve prijzen vooral in Azië worden betaald.
Bij zulke dure versterkers gaat het vooral om het uiterlijk en het gevoel erbij, bij JBL heb ik geen nostalgische gevoelens bij Yamaha wel. Jij hebt die gevoelens wel bij JBL en daarom vindt jij dit een mooie versterker.
Deze vind ik veel mooier en over het geluid maak ik mij geen zorgen dat zit wel goed, net zo duur. Die Yamaha mist één ding de grote vierkante aan/uit knop uit de jaren 70 die oplicht als je het apparaat aan zet.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 11:05:26 door renes »
Eens buizen altijd buizen.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2021, 12:19:31 »
Voor dat geld liever wat anders, een Yamaha bv.

Waarom, weet je al hoe de JBL SA 750 zich verhoudt tot een Yamaha versterker ?

De JBL SA 750 zal zeker bij oudere hififanaten herinneringen oproepen aan het destijds spraakmakende ontwerp van de JBL SA 600 en JBL SA 660, die vandaag de dag nog voor massieve prijzen worden verkocht. (zie hifishark)
Geen idee hoe die zich tot elkaar verhouden, een Yamaha of T&A zien er voor mij veel beter uit en het geluid zal je blind niet kunnen onderscheiden. De vroegere JBL ziet er goed uit maar die nieuwe voor €3000 vind ik er goedkoop uitzien op een plaatje. Ik neem aan dat die massieve prijzen vooral in Azië worden betaald.
Bij zulke dure versterkers gaat het vooral om het uiterlijk en het gevoel erbij, bij JBL heb ik geen nostalgische gevoelens bij Yamaha wel. Jij hebt die gevoelens wel bij JBL en daarom vindt jij dit een mooie versterker.
Deze vind ik veel mooier en over het geluid maak ik mij geen zorgen dat zit wel goed, net zo duur. Die Yamaha mist één ding de grote vierkante aan/uit knop uit de jaren 70 die oplicht als je het apparaat aan zet.


Wat ik een beetje vreemd vind is het feit dat als ik een nieuwtje in het audiowereldje benoem er  meteen aan het vergelijken wordt gegaan met een ander apparaat.

Het was alleen maar mijn bedoeling om informatief bezig te zijn en dat lijkt me voor een forum zeker belangrijk. Nee, ik heb geen aandelen in JBL en nee ik koop geen JBL, maar ik heb wel hele goede herinneringen aan dit merk !

Als ik de volgende  keer een artikeltje over een Mark Levinson schrijf gaan we die versterker dan meteen vergelijken met bijvoorbeeld een Sony TA FE 370 omdat deze versterker maar een fractie van de Mark Levinson kost (en in een vergelijk op een gekalibreerd geluidsniveau zelfs hetzelfde weergeeft) ?






« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 12:43:45 door Audiofreak »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #24 Gepost op: 24 februari 2021, 12:25:23 »
"Het er over hebben" hoort ook bij een forum als dit. Dus kom maar op met die Mark Levison. :rofl:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2021, 12:32:35 »
"Het er over hebben" hoort ook bij een forum als dit. Dus kom maar op met die Mark Levison. :rofl:
Nou Frits, laat ik dat maar niet doen want anders waait er weer een hoop stof op ! ;) Laten we het maar gewoon bij Elac houden ! ;)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 12:44:59 door Audiofreak »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2021, 13:04:38 »
Ik vind die retro design apparaten best wel erg mooi.
De Yamaha spullen vind ik net nog effe mooier dan de JBL alhier voorgesteld.
Maar dat komt een beetje door het hout aan de zijkanten. Dat vind ik minder mooi.
En wat de prijs betreft, behoeft geen discussie. Toch?
Ik stel me altijd de volgende vragen.
Wil ik het graag hebben?
Heb ik het geld er voor? (past het binnen het budget?)
Heb ik het geld er voor over?
Bij aankopen waar het om voor je budget om flink geld gaat zouden alle vragen met ja beantwoordt moeten worden.
Dan is aanschaf voor jezelf verantwoord, wat een ander daar van denk doet niet ter zake.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2021, 13:13:00 »
T.a.v. aanschaf ben ik het met je eens, Marcel!

Voor mij is het een sport geworden om met zo weinig mogelijk kosten toch aan mooie audio spullen te komen. En dat is tot nu toe aardig goed gegaan. Maar dan is enig geduld wel een schone zaak. Maar bij een gelukte actie is dan de vreugde navenant groot.

In mijn geval is dan alles ook (bijna) vintage.

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #28 Gepost op: 24 februari 2021, 13:43:30 »
T.a.v. aanschaf ben ik het met je eens, Marcel!

Voor mij is het een sport geworden om met zo weinig mogelijk kosten toch aan mooie audio spullen te komen. En dat is tot nu toe aardig goed gegaan. Maar dan is enig geduld wel een schone zaak. Maar bij een gelukte actie is dan de vreugde navenant groot.

In mijn geval is dan alles ook (bijna) vintage.
Bij mij is alles vintage teruggaande tot 1966. Elk apparaat is wel gereviseerd ! Zojuist de gereviseerde Arena F 211 teruggekregen.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: JBL lanceert ter ere van 75-jarig jubileum de JBL SA 750.
« Reactie #29 Gepost op: 24 februari 2021, 16:26:15 »
T.a.v. aanschaf ben ik het met je eens, Marcel!

Voor mij is het een sport geworden om met zo weinig mogelijk kosten toch aan mooie audio spullen te komen. En dat is tot nu toe aardig goed gegaan. Maar dan is enig geduld wel een schone zaak. Maar bij een gelukte actie is dan de vreugde navenant groot.

In mijn geval is dan alles ook (bijna) vintage.
Hier ook,alles tweedehands voor schappelijke prijzen,De Lux l507s en de Emt 938 doken het diepste in mijn beurs.
I love vintage.