Auteur Topic: storing op pc speakers  (gelezen 8701 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2021, 19:41:55 »
Misschien stoort de ene voeding wel op de andere. Kun je de binnenkant van de PC beplakken met aluminium folie?
Ik had vroeger een MSX-2 computer en deze stoorde altijd op de draagbare radio.

De pc zit al in een metalen kast.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2021, 20:38:47 »
Kun je de speaker en de PC eens op een stekkerdoos aansluiten zonder randaarde? Want je stopcontact heeft geen aarde, dus verbind je alleen de aarde aansluiting van de speaker via het stekkerblok met die van de PC. Dus een ouderwets stekkerblok zonder aarde (of je moet een stekkerblok kunnen openmaken en de aarde verwijderen)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2021, 20:46:33 »
Maar de apparaten hebben toch juist PE nodig? Dan is het zeer onverstandig om apparaten zonder aan te sluiten.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2021, 20:50:03 »
Maar de apparaten hebben toch juist PE nodig? Dan is het zeer onverstandig om apparaten zonder aan te sluiten.

Groet,
Jacco
Klopt, maar als je stopcontact geen PE heeft zoals Frits aangeeft heeft aansluiten ook geen zin. Of hij moet een aarddraad laten trekken en zijn stopcontact vervangen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2021, 20:53:53 »
Maar de apparaten hebben toch juist PE nodig? Dan is het zeer onverstandig om apparaten zonder aan te sluiten.

Groet,
Jacco
Klopt, maar als je stopcontact geen PE heeft zoals Frits aangeeft heeft aansluiten ook geen zin. Of hij moet een aarddraad laten trekken en zijn stopcontact vervangen.
Het is dus niet aangesloten? Die vraag ben ik aldoor aan het stellen. Zonder PE mogen apparaten die bedoeld zijn om met PE te werken, niet in gebruik genomen worden. Daar moet eerst voor gezorgd worden.

Groet,
Jacco

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: storing op pc speakers
« Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2021, 20:56:46 »
Maar hij heeft ze ook aangesloten op een geaarde stopcontact via een haspel.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2021, 21:36:01 »
Ando: ze zitten op een niet-geaarde wandcontactdoos Stekkers heb ik nog niet omgedraaid, dat zal ik eens proberen.
Staat er toch....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2021, 21:40:18 »
Maar hij heeft ze ook aangesloten op een geaarde stopcontact via een haspel.
Klopt
Ik heb ze als test via een haspel aangesloten op een geaard stopcontact in de badkamer en het gekraak is er nog wel, maar veel zachter.
Edit: ook via een de haspel op een ongeaard stopcontact in een andere kamer is het gekraak veel zachter, hetzelfde als bij het geaarde stopcontact. Het heeft blijkbaar (ook) met de stekkerblokken te maken.
Maar weet niet wat die Haspel nog voor invloed heeft. En of veel zachter acceptabel is.

Mijn advies, sleep de PC en de speaker eens mee naar de keuken en probeer daar eens op één wandcontactdoos met randaarde.....
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 21:43:15 door mmuetst »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2021, 21:44:21 »
Maar hij heeft ze ook aangesloten op een geaarde stopcontact via een haspel.

Klopt, en dat maakt geen verschil.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2021, 22:10:13 »
Staat er een wifi router in de buurt van de speakers? Zo ja, zet die eens uit.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2021, 23:33:39 »
Staat er een wifi router in de buurt van de speakers? Zo ja, zet die eens uit.

Vergeten te melden: ja, die staat in de buurt en nee, uitzetten maakt geen verschil.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: storing op pc speakers
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2021, 11:45:23 »
Hoor je het stoorsignaal ook als je de audio kabel los koppelt van de luidsprekers naar de geluidskaart (maar als ze wel op hetzelfde stekkerblok zitten)?
Plak anders de aardaansluitingen af met plakband over de contacten van de aarde van de stekker van de luidsprekers. Op deze manier kun je de aarde aansluiting van de luidspreker loskoppelen van de PC (en is ook weer makkelijk te verwijderen).
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2021, 11:48:21 door mmuetst »

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: storing op pc speakers
« Reactie #42 Gepost op: 17 februari 2021, 18:28:26 »
Heb je externe apparaten in de buurt van je audioset wat kan storen?
Voorbeelden: goedkope adapters, LED verlichting, dimmers.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2021, 11:58:28 »
Ik heb van alles geprobeerd. Samenvatting: alleen als de speakers op een uitgang van de pc zitten (rechtstreeks of via toslink) én de 230V kabels op dezelfde groep zitten, geaard of ongeaard of een combinatie daarvan, heb ik het luidere stoorsignaal. Op verschillende groepen aangesloten wordt de storing een stuk minder en op een andere bron aangesloten (telefoon) is het helemaal weg.

Edit: electronica in de buurt (router, scanner, printer) uitschakelen en/of de sub er tussenuit halen maakt geen verschil.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 12:26:19 door Frits »

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: storing op pc speakers
« Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2021, 16:09:17 »
Ik heb van alles geprobeerd. Samenvatting: alleen als de speakers op een uitgang van de pc zitten (rechtstreeks of via toslink) én de 230V kabels op dezelfde groep zitten, geaard of ongeaard of een combinatie daarvan, heb ik het luidere stoorsignaal. Op verschillende groepen aangesloten wordt de storing een stuk minder en op een andere bron aangesloten (telefoon) is het helemaal weg.

Edit: electronica in de buurt (router, scanner, printer) uitschakelen en/of de sub er tussenuit halen maakt geen verschil.

Een telefoon heeft helemaal geen verbinding met het 230V net. Wat gebeurt er als je de luidsprekers aansluit op een andere bron die wel verbinding heeft met het 230V net? Bijvoorbeeld een (regelbare?) uitgang van een CD-speler?
Science is no democracy