Auteur Topic: storing op pc speakers  (gelezen 8850 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2021, 17:48:27 »
Ja, die is wel okay. Maar als beide apparaten de PE nodig hebben, is het geen keus meer. Dan moet je dat dus gebruiken. Ik vermoed dat de voeding in de pc aan het storen is. Lees: defect is.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2021, 19:13:28 »
Ja, die is wel okay. Maar als beide apparaten de PE nodig hebben, is het geen keus meer. Dan moet je dat dus gebruiken. Ik vermoed dat de voeding in de pc aan het storen is. Lees: defect is.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk

Dat is consistent met het gegeven dat de hoofdtelefoon geen storing laat horen? M.a.w. het is het actieve deel ban de speakers dat het oppikt?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #17 Gepost op: 14 februari 2021, 19:17:07 »
Je hebt de pech dat je actieve speakers het niet voldoende kan filteren, maar de oorzaak zit hem in een storende pc.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #18 Gepost op: 14 februari 2021, 19:30:32 »
Ok, bedankt, ik ga een andere voeding bestellen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: storing op pc speakers
« Reactie #19 Gepost op: 15 februari 2021, 14:06:20 »
Actieve luidsprekers en sub krijgen voeding van het lichtnet van hetzelfde stekkerblok als de PC.

Als je een hoofdtelefoon aansluit op de audio uitgang van de PC heb je geen gekraak.
Als je de luidsprekers die nog steeds op het lichtnet zijn aangesloten van muziek voorziet vanaf een telefoon dan is het stil.
Dan is het geen vervuiling via het lichtnet.

De kraak komt dus omdat twee apparaten ( computer en luidsprekers ) beide voorzien worden van 230 Volt lichtnet.
Is er dan een een spanningsverschil wat dit veroorzaakt tussen ingang luidsprekers en uitgang computer of iets wat via USB voorzien wordt van voeding vanuit de computer?
Voeding van de computer dan toch kapot of is er ergens een komende en gaande sluiting van de voedingspanning computer met het gestel of de massa/nul van de computer? ik bedoel een jitterende niet volledige sluiting.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2021, 14:44:09 »
Actieve luidsprekers en sub krijgen voeding van het lichtnet van hetzelfde stekkerblok als de PC.

Als je een hoofdtelefoon aansluit op de audio uitgang van de PC heb je geen gekraak.
Als je de luidsprekers die nog steeds op het lichtnet zijn aangesloten van muziek voorziet vanaf een telefoon dan is het stil.
Dan is het geen vervuiling via het lichtnet.

De kraak komt dus omdat twee apparaten ( computer en luidsprekers ) beide voorzien worden van 230 Volt lichtnet.
Is er dan een een spanningsverschil wat dit veroorzaakt tussen ingang luidsprekers en uitgang computer of iets wat via USB voorzien wordt van voeding vanuit de computer?
Voeding van de computer dan toch kapot of is er ergens een komende en gaande sluiting van de voedingspanning computer met het gestel of de massa/nul van de computer? ik bedoel een jitterende niet volledige sluiting.

Marcel

Ik heb de voeding besteld dus eerst die maar eens uitsluiten als hij binnen is ;-). Overigens is de storing maximaal als de apparaten op dezelfde groep zijn aangesloten en een stuk minder bij afzonderlijke groepen. Maar het is dan nog wel dezelfde storing (dezelfde piep- en kraakgeluiden). Verschil van duidelijk hoorbaar tot licht waarneembaar.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: storing op pc speakers
« Reactie #21 Gepost op: 15 februari 2021, 14:46:09 »
Ik ben zeer nieuwsgierig.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.369
Re: storing op pc speakers
« Reactie #22 Gepost op: 15 februari 2021, 21:01:30 »
Je mag de voeding hopelijk toch wel terug sturen? Ik denk dat je eerder last hebt van een aardlus en dat er niks mis is met de voeding. Wel jammer dat je bij de PC geen randaarde in je stopcontact hebt zitten.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #23 Gepost op: 15 februari 2021, 21:15:30 »
Een aardlus geeft een brom en geen piek- en kraakgeluiden. Er is kennelijk een retourpad dat er niet zou mogen zijn. Normaliter wordt dat door een PE netjes afgevoerd, moet je natuurlijk wel een PE aansluiting hebben. Dat is overigens wel een vereiste als een apparaat dat nodig heeft. Je mag het dan niet eens zonder PE gebruiken. Dit in tegenstelling tot een dubbel geisoleerd apparaat (te herkennen aan de dubbele vierkantjes), die mag je niet aansluiten met PE (in de volksmond "aarden" genoemd).

Het zijn dan lekke of kapotte X en/of Y condensatoren in het primaire circuit. Of prima werkende maar dan in een niet geaard stopcontact, dan wordt het chassis van dit apparaat middels de ontstoringscondensatoren netjes op de halve voedingsspanning gebracht. 115Vac dus. Mits de PE aan het chassis vast zit, hetgeen gebruikelijk is bij apparaten met een PE.

Kortom, als de PE goed is worden storingen netjes afgevloeid. Teniet gedaan. Moet je natuurlijk wel een PE hebben. En die moet je hebben bij apparaten die een PE vereisen.

PE staat voor Protective Earth.

Groet,
Jacco

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #24 Gepost op: 15 februari 2021, 21:24:54 »
Als ik beide op PE heb, piept en kraakt het ook dat het een lieve lust heeft, dus ook voor mij is de voeding de hoofdverdachte.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #25 Gepost op: 15 februari 2021, 21:30:35 »
Het is een afstreeplijstje. Beginnen bij de grootste kanshebber. Om het zeker te weten zou je er metingen aan moeten doen, niet zelf maar door mensen die er de spullen voor hebben. Dan kun je precies zien waar de storing vandaan komt, op 1 van de drie geleiders. Of wel op meerdere, kan ook.

Kennelijk is er een gesloten pad via de PE leiding en mijn eerste verdenking is dan de voeding van een PC. Kan natuurlijk ook in de voeding van het andere apparaat, maar staat voor mij op nummer twee. Maar uitsluiten kan ik het niet, want: niet aan gemeten. Door een blikseminslag in de buurt kan er zomaar iets stuk gegaan zijn in het primaire stuk van de power supplies. Of wat verder en dieper in de apparatuur.

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.804
  • Doet mij maar buisjes
Re: storing op pc speakers
« Reactie #26 Gepost op: 15 februari 2021, 23:25:42 »
Misschien een opmerking van een leek  :think: maar kan de klacht niet komen dat hun signaal twee keer versterkt wordt ?

1e de geluidskaart in de pc en dan als 2e door de actieve luidsprekers ?
Heb ooit zoiets zelf aan de hand gehad.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #27 Gepost op: 16 februari 2021, 10:12:02 »
 Bedankt voor het meedenken, maar het is geen oversturing en tot voor kort ging het wel goed.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #28 Gepost op: 16 februari 2021, 19:26:59 »
Nieuwe voeding erin: geen groot verschil alhoewel de storing iets zachter lijkt te klinken in zowel de harde als zachte variant. Ik raak langzamerhand uit mijn opties.

Recapitulatie:
- speakers op andere bron dan pc: geen storing
- 230V aansluitingen pc en speakers op verschillende groepen: zacht gekraak
- 230V aansluitingen op dezelfde groep: hard gekraak
- storing is qua volume onafhankelijk van de stand van de volumeknop
- Wat maakt allemaal geen verschil: geaard of ongeaard; direct van geluidskaart of via externe optische of USB dac; voeding X of voeding Y; snoer langs diverse andere snoeren of buitenom; XLR of twee-aderig; aansluiting rechtstreeks op de geluidskaart of via een fysieke volume- en schakelunit; vervanging van de verdeeldozen.

Wat kan het nu nog zijn. Wetende dat ik in het begin toen ik de speakers aansloot ik er ook last van had, maar dat het met het verleggen van het snoer (niet langs een verdeeldoos) toen was opgelost.


Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: storing op pc speakers
« Reactie #29 Gepost op: 16 februari 2021, 19:34:25 »
Misschien stoort de ene voeding wel op de andere. Kun je de binnenkant van de PC beplakken met aluminium folie?
Ik had vroeger een MSX-2 computer en deze stoorde altijd op de draagbare radio.