Auteur Topic: storing op pc speakers  (gelezen 8846 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
storing op pc speakers
« Gepost op: 12 februari 2021, 16:44:13 »
Ik heb een paar Adam T5V actieve speakers bij de computer. In het begin gaven die storing, een soort onregelmatig gekraak, onafhankelijk van het volume, maar goed hoorbaar. De speakers zijn op de standaard geluidskaart van het moederbord aangesloten. Op een gegeven moment, toen ik wat met spullen geschoven had, was het weg. Nu heb ik er een Sub7 subwoofer bij en het gekraak is weer terug en ik krijg het niet meer weg. Ik kom er niet achter wat de oorzaak is. Ik heb van alles uitgeprobeerd:
- kabel los van computer: geen gekraak.
- speakers op telefoon aangesloten: geen gekraak (ligt dus niet aan de speakers)
- kabel tussen pc en speakers vrijgelegd (niet tussen warboel van aansluitingen): gekraak
- aangesloten via externe USB-geluidskaart: gekraak
- aangesloten via externe geluidskaart op optische uitgang van geluidskaart op moederbord: gekraak
- als ik de speakers verwissel voor een Sennheiser koptelefoon: geen gekraak

Ik ben zo ongeveer uit de logische opties om na te gaan waar het aan ligt. Mijn laatste optie is een losse geluidskaart op het moederbord prikken, om te zien of het dan opgelost is. Maar het vreemde blijft dat de koptelefoon geen gekraak laat horen in de situatie(s) waar de speakers wel kraken.

Iemand nog een idee waar ik niet aan gedacht heb?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: storing op pc speakers
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2021, 10:33:26 »
Hoe is e.e.a aangesloten?
Je gebruikt dezelfde uitgang van de computer voor je luidsprekers als voor je hoofdtelefoon?  De 3,6 jackplug uitgang van de computer?
Hoe regel je het volume?  Op de computer?  Of op de luidsprekers/subwoofer?

Schuiven en gekraak is weg lijkt te komen door een kabelbreuk. Nieuw aansluiten en gekraak is terug en wil niet meer weg kan een kabelbreuk zijn die erger is geworden.

Slechte aansluiting (soldering) van de audioaansluiting in de computer?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2021, 11:02:40 »
Heb je de computer, monitor en speakers en sub allemaal op één stekkerblok zitten?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
storing op pc speakers
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2021, 12:52:27 »
Ik begrijp denk ik wat je bedoeld, het is een soort licht spetteren/kraken wat je hoort. Het verbaasd me dat dit blijft als je de luidsprekers aansluit op de optische uitgang. Hoe zit het met de aarding van de apparatuur? En de nul en fase aansluiting. Heb je al eens geprobeerd stekkers om te draaien in het stopcontact? En dan niet allemaal tegelijkertijd maar stuk voor stuk? De aktieve luidsprekers zijn natuurlijk wel gevoeliger voor storingen op de ingang dan een passieve hoofdtelefoon.


Groeten, Ando.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 12:54:58 door Ando »
Science is no democracy

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2021, 13:45:33 »
Marcel:
Ik heb een schakel/volume unit op de 3,6 jack van de computer zitten. Als ik de speakers aansluit op de hoofdtelefoonuitgang, blijven ze kraken. Maar op de hoofdtelefoon blijf het stil. Zowel de sub als de speakers kraken, zij het dat de sub uiteraard alleen onderin het spectrum gekraak laat horen. Maar het is er wel. Het is geen kabelbreuk omdat het weg is als ik ze op mijn telefoon aansluit.

Hififreak: alle 230V aansluitingen zitten op twee stekkerblokken die allebei een schakelaar hebben.

Ando: ze zitten op een niet-geaarde wandcontactdoos. Stekkers heb ik nog niet omgedraaid, dat zal ik eens proberen.


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2021, 13:50:44 »
Ik heb ze als test via een haspel aangesloten op een geaard stopcontact in de badkamer en het gekraak is er nog wel, maar veel zachter.
Edit: ook via een de haspel op een ongeaard stopcontact in een andere kamer is het gekraak veel zachter, hetzelfde als bij het geaarde stopcontact. Het heeft blijkbaar (ook) met de stekkerblokken te maken.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 13:55:50 door Frits »

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2021, 14:20:43 »
Probeer ook een een groep waar nagenoeg niets op zit (oven, was-groep).


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2021, 14:41:30 »
Inmiddels ook andere stekkerblokken geprobeerd. Het blijkt dat de bepalende factor voor hard of zacht gekraak is of de computer en de speakers op dezelfde 230V aansluiting zitten. Als ik de speakers op een ander stopcontact zet dan de computer, is het gekraak bijna weg, in ieder geval niet storend als ik muziek opzet. Als ik ze op dezelfde aansluiting zet, al dan niet met andere stekkerblokken ertussen en maakt niet uit op welk stopcontact, dan is het mis. Nu heb ik in deze kamer maar één stopcontact en dat maakt de oplossing wat omslachtig: met een verlengsnoer naar een andere ruimte als ik (gewenst) geluid wil, of de electriciën laten komen.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.109
Re: storing op pc speakers
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2021, 15:02:33 »
Dat had ik niet verwacht dat het de voeding naar de active luidsprekers en sub zou kunnen zijn.
Pikt dat spul dan zo gemakkelijk rommel op van het lichtnet?
Zou toch niet moeten gebeuren, zou ik denken.

Maar maakt niet uit, het is nu toch wel een probleem.  Zou in dit geval een eenvoudig netfilter werken?
Gelukkig is er nu wel een richting waar het probleem vandaan komt.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000


Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.153
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2021, 10:21:40 »
Maak je wel gebruik van goede afgeschermde kabels?


Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2021, 10:27:41 »
Maar een computer heeft toch altijd een PE aansluiting nodig? Een randaarde dus. Dat is de aangewezen manier om storing af te voeren. De atx voeding die er klassiek in zit, stoort doorgaans als een idioot. Geldt ook voor de usb aansluitingen.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: storing op pc speakers
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2021, 15:34:55 »
Ik krijg de minste storing als ik de pc op een niet-geaarde wandcontactdoos aansluit en de speakers op een geaard exemplaar. Ik vermoed dat het daarbij om verschillende groepen gaat. Als ik ze beide op geaarde exemplaren aansluit krijg ik weer de volle laag, maar dat is - denk ik - omdat ze dan op dezelfde groep zitten.

Ik gebruik gewoon de geaarde standaard kabels en XLR voor de speakers, zij het dat die uitmonden in een 3,5mm jack. Maar omdat ze geen storing geven bij ander gebruik (telefoon) ga ik ervan uit dat dit niet het probleem is.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.226
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: storing op pc speakers
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2021, 16:58:37 »
En hebben ze beide een geaard stopcontact nodig?

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk


Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.179
    • De andere hobby...
Re: storing op pc speakers
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2021, 17:40:40 »
Is de aarde dan echt wel oké?


Groeten, Ando.
Science is no democracy