Auteur Topic: Reaction video's  (gelezen 3386 keer)

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Reaction video's
« Gepost op: 27 januari 2021, 11:11:38 »
Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik kan de laatste tijd de verleiding af en toe niet weerstaan om een of meer reactievideo's op YT te kijken. Voor wie het niet kent: er zijn er honderden van, zo niet meer. Het uitgangspunt is simpel: er is iemand die zichzelf filmt terwijl hij (al dan niet voor het eerst) naar een optreden kijkt, naar een opname luistert, kan ook een oud tv-programma zijn en daar tijdens het kijken of daarna commentaar op levert. Uiteraard bedoeld om zoveel mogelijk kijkers en likes te krijgen. Er zijn er bij die je na een minuutje wegklikt, maar sommige zijn ook informatief. Ze komen in diverse categorieën.
- mensen die voor het eerst met muziek buiten hun bubbel te maken krijgen ('hip hop artiest luistert voor het eerst Beethoven')
- mensen die wat meer verstand van zaken hebben en vanuit hun kennis zo goed mogelijk commentaar leveren
- professionals die met voor hen onbekende artiesten te maken krijgen en een eerste analyse doen
- en natuurlijk een onderscheid tussen echt en nep: je hebt er bij die al bij de eerste drie noten zogenaamd achteroverslaan van bewondering. Maar er zijn ook zeker oprechte reageerders bij.
De gemeenschappelijke factor is dat ze vrijwel altijd de muziek c.q. artiest fantastisch vinden. Dat is goed voor de likes: het zijn vaak de fans van de desbetreffende artiest die de filmpjes bekijken. Een verschil is dat sommigen de muziek zwijgend aanhoren en daarna hun mening geven, anderen pauzeren de muziek af en toe voor commentaar.   

Wat is er zo leuk aan? Nou, bijvoorbeeld dat voor veel reageerders muziek uit de jaren '70 echt onbekend is en dat je ze daar enthousiast voor ziet worden: bestaat deze muziek? Pink Floyd, vaak gedaan door zwarte reageerders, is een openbaring voor hen. Ook groepen als Led Zeppelin, Queen en Yes doen het goed. Wat ik met name leuk en leerzaam vind zijn reacties door bijvoorbeeld zang- of drumleraren die muziek analyseren. Een kleine greep:

categorie 'muziek buiten de bubbel':

categorie 'enig verstand van zaken':

categorie 'professionals':



Een professioneel buitenbeentje is Rick Beato. Hij is een producer met veel ervaring, kennis en verstand van zaken en doet diverse soorten filmpjes: over muziektheorie, 'what makes this song great' waarin hij een nummer analyseert, maakt top 10- en 20's op allerlei gebied (intro's, solo's etc.) en is ook een overtuigd tegenstander van de loudnessmanie. Hij heeft meer dan 2 miljoen abonnees. Favoriet filmpje van mij:
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2021, 11:57:32 door Frits »

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Reaction video's
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2021, 11:23:44 »
Reactie op Focus zijn mooi, er zijn nog veel meer.
Eens buizen altijd buizen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Reaction video's
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2021, 11:43:24 »
Chicago uit vroege jaren is redelijk onbekend en Terry Kath kent bijna niemand. Hier zijn nog veel meer reacties op.
Eens buizen altijd buizen.

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Reaction video's
« Reactie #3 Gepost op: 27 januari 2021, 12:00:03 »
Chicago uit vroege jaren is redelijk onbekend en Terry Kath kent bijna niemand. Hier zijn nog veel meer reacties op.


Uit de tijd dat Chicago nog niet de zoetsappige kant opgegaan was.  Toppie! Toppie!  De eerste twee albums van hen vind ik top, de derde iets minder en daarna kon ik het niet echt meer waarderen.

renes

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.030
  • Muziek breng je ten gehore met buizenversterkers.
Re: Reaction video's
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2021, 12:33:51 »
Chicago uit vroege jaren is redelijk onbekend en Terry Kath kent bijna niemand. Hier zijn nog veel meer reacties op.


Uit de tijd dat Chicago nog niet de zoetsappige kant opgegaan was.  Toppie! Toppie!  De eerste twee albums van hen vind ik top, de derde iets minder en daarna kon ik het niet echt meer waarderen.
Gaat mij net zo, ik heb alleen de eerste twee album's, de rest vind ik niks.
Eens buizen altijd buizen.