Auteur Topic: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...  (gelezen 5581 keer)

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Gepost op: 15 januari 2021, 15:27:24 »
Ik heb voor iemand een Denon PMA-925R een weekje in bezit gehad, ding klonk echt perfect, mooie sound, na een week wordt de Denon opgehaald en blijft daarna 5 uur op de achterbank van de auto geparkeerd staan, in de avond wordt de Denon thuis aangesloten en hij gaat niet aan, althans er gaan helemaal geen ledjes meer branden, er komt ook geen geluid uit, maar hij staat wel aan want er staat spanning op de zekeringen, die zijn nog heel, ook gaat er spanning vanaf de aan/uit knop naar de print aan de achterzijde waar het netsnoer binnen komt,  ik heb een multimeter maar ben geen echte expert...  deze 925R heeft een dubbele trafo, echter ik heb geen idee hoe ik daar een meting op kan doen, het is een vreemd iets, zomaar ineens kaduuk, maar iemand een idee waar ik naar moet/kan kijken, en wat ik kan meten ?  :-\

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2021, 17:10:54 »
Heb je de doc van dat ding? Dat is de eerste stap. Zonder doc heeft meten geen zin. Ophalen bij HiFi Engine

Dit type versterker heeft vaak last van rotte soldeerverbindingen maar de print is een kreng om bij te komen. Hij moet er namelijk helemaal uit.

Tjerk

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2021, 21:09:44 »
Koud uit de auto en dan in huis gelijk aanzetten kan wel eens niet goed gaan. Acclimatiseren is dan vaak wel even goed om rekening mee te houden.

Was het vanavond?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2021, 21:11:11 »
Heb je de doc van dat ding? Dat is de eerste stap. Zonder doc heeft meten geen zin. Ophalen bij HiFi Engine

Dit type versterker heeft vaak last van rotte soldeerverbindingen maar de print is een kreng om bij te komen. Hij moet er namelijk helemaal uit.

Tjerk

Ja ik heb de service manual, zal eens kijken of ik er wijzer van wordt...  :)

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2021, 21:12:20 »
Koud uit de auto en dan in huis gelijk aanzetten kan wel eens niet goed gaan. Acclimatiseren is dan vaak wel even goed om rekening mee te houden.

Was het vanavond?

Nee sorry, was niet op dezelfde dag geplaatst, heeft twee dagen in huis gestaan voor plaatsing, dat had ik verkeerd begrepen, het gebeurde vorige week  :)
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2021, 21:14:12 door Derk »

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2021, 18:39:30 »
Heb je de doc van dat ding? Dat is de eerste stap. Zonder doc heeft meten geen zin. Ophalen bij HiFi Engine

Dit type versterker heeft vaak last van rotte soldeerverbindingen maar de print is een kreng om bij te komen. Hij moet er namelijk helemaal uit.

Tjerk

Vandaag deze simpele handeling verricht, de meter geeft dan 0,000 aan, ik zag inderdaad dat het veel werk is om aan de onderkant van die print te komen, is helaas niet iets waarbij je vanaf de onderkant bij kan...  :o
 

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2021, 20:15:57 »
Dat is de bias (ruststroom) instelling. Dat is de laatste handeling die moet gebeuren na reparatie. Ga eerst eens de voedingsspanning op de eindtorren meten. Je moet +50 V en -50 V hebben.

Tjerk

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2021, 21:33:08 »
Dat is de bias (ruststroom) instelling. Dat is de laatste handeling die moet gebeuren na reparatie. Ga eerst eens de voedingsspanning op de eindtorren meten. Je moet +50 V en -50 V hebben.

Tjerk

Oke, je hebt waarschijnlijk wel in de gaten dat ik een Electro leek ben  ;D

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2021, 22:17:32 »
<giechel>

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #9 Gepost op: 20 januari 2021, 22:35:00 »
De 925R gaat naar een kenner toe die verstand heeft van elektronica, het is een zeer mooie versterker, en niet van mezelf, dus daar blijf ik dan liever vanaf...  ;D

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #10 Gepost op: 06 maart 2021, 19:03:54 »
Goedenavond Hififreakers  ;D

Ik heb deze Denon 925R nog steeds in mijn bezit, hij zou naar een kenner gaan maar dat is even anders gelopen... dus ik heb hem nog steeds in de werkkamer staan, en wat bevreemd mij, gisteren heb ik hem weer op de werktafel geplaatst en open gemaakt, dat die het ineens niet meer doet blijft ik vaag vinden dus ik wil mij er toch zelf eens in verdiepen, maar wat gebeurt er, ik zet hem aan en alles werkt weer... :think: hij heeft de gehele middag op een aardig volume staan draaien, en dit terwijl er dus bijna niets aan gedaan is, het enige wat ik gedaan had is alle bedrading binnenin het apparaat, van elkaar los geknipt, dus ik was blij, maar voor korte duur, nadat ik de 925R uit had gezet, ging die ook niet meer aan, is dit verhaal iets waarbij er wellicht een suggestie bij iemand boven komt ?  ;)

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #11 Gepost op: 06 maart 2021, 22:23:58 »
is dit verhaal iets waarbij er wellicht een suggestie bij iemand boven komt?  ;)
Deze Denons hebben veel last van rotte soldeerverbindingen. Zoals hierboven ook al aangegeven. Dat zal hier ook wel zo zijn. Ik meen dat deze 925 een broertje is van de 725 waarbij dat ook zo was. Viel ook uit. Zoals gezegd, een kreng om te servicen. Openschroeven, print eruit liften, soldeerverbindingen nalopen en indien nodig opnieuw solderen, klaar. Kost je een paar uur.

Tjerk

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #12 Gepost op: 06 maart 2021, 23:57:46 »
is dit verhaal iets waarbij er wellicht een suggestie bij iemand boven komt?  ;)
Deze Denons hebben veel last van rotte soldeerverbindingen. Zoals hierboven ook al aangegeven. Dat zal hier ook wel zo zijn. Ik meen dat deze 925 een broertje is van de 725 waarbij dat ook zo was. Viel ook uit. Zoals gezegd, een kreng om te servicen. Openschroeven, print eruit liften, soldeerverbindingen nalopen en indien nodig opnieuw solderen, klaar. Kost je een paar uur.

Tjerk

Ik heb de Denon inmiddels van de originele eigenaar overgenomen, dus ik kan er nu mee doen wat ik wil  ;) ik zal hem eens helemaal open maken en de solderingen opnieuw doen die er slecht uitzien, wordt vervolgd...  :)

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #13 Gepost op: 07 maart 2021, 07:36:56 »
Je gaat zoiets krijgen:



Tjerk
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 07:38:48 door Regenpak »

Derk

  • Trade Count: (0)
  • Jr. Member
  • **
  • Berichten: 68
Re: Denon PMA-925R weigert ineens dienst...
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2021, 10:30:47 »
Je gaat zoiets krijgen:



Tjerk

Lekker werkje   :think: