Auteur Topic: Piedpipers  (gelezen 12291 keer)

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Piedpipers
« Reactie #30 Gepost op: 09 februari 2021, 19:53:41 »
Ik ben er ook blij mee! Met de mijne dan. Volgens mij is het gewoon de kift omdat ze aan de bovenkant open zijn. Dat moet toch beroerd klinken! Nou, niet dus.

Tjerk

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Piedpipers
« Reactie #31 Gepost op: 09 februari 2021, 20:24:05 »
Ieder zijn smaak,maar naar mijn mening is juist die open bovenkant de grootste miskleun,beter een tqw principe aan kunnen houden.

audioruud

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 2
Re: Piedpipers
« Reactie #32 Gepost op: 17 februari 2021, 15:09:14 »
Ik lees hier het verhaal over de Pied Piper, misschien leuk om er wat over te vertellen...

De Pied Piper is bedacht door Klaas Feenstra. Hij had een vreemd woofertje van Sonics met zulke rare eigenschappen dat hij er in een gewone luidsprekerkast niets mee kon. Hij vond een oplossing door ze in een "open pijp" te plaatsen. Met een Philips 50 mm middendome en een relatief goedkope magnetostaat maakte hij er een 3 weg systeem van en publiceerde het in het blad Radio Bulletin. Om het systeem te kunnen vermarkten ging hij samenwerken met Gerbrand van Veen. Het systeem werd als bouwpakket aangeboden voor de toentertijd best schappelijke prijs van ca 700 gulden voor de set van 2. De rechttoerechtaan kast was door iedereen makkelijk zelf te maken. Dat ging voorspoedig, er zijn zeker enkele duizenden verkocht.
Helaas kregen de heren ruzie met elkaar en Gerbrand ging zelf verder met in de hoogtijdagen zelfs een winkel en 4 dependances waar het systeem werd verkocht als kant-en-klare speaker. Aan bouwpakketten deed men niet meer en er was ook een active versie gemaakt.
Helaas had Gerbrand geen verstand van de techniek en hebben zijn latere aanpassingen het (in de basis slechte) ontwerp geen goed gedaan. Toen de woofers niet meer gemaakt werden plakte Gerbrand gewoon een piepschuim dop in bestaande Monacor woofers en paste deze vervolgens toe in het ontwerp.

Of een luidsprekerontwerp goed of slecht is kun je op verschillende manieren beoordelen. Er zijn veel mensen die slechte luidsprekers mooi vinden klinken, er zijn ook andere fabrieksluidsprekers waar dat voor geldt (kennen jullie het merk Bose?).

Wat mij betreft geldt dat als een luidspreker duidelijk aantoonbare (via bijvoorbeeld metingen) ontwerpfouten heeft het een slechte luidspreker is.

Ik heb alle varianten wel onder handen gehad (vaak om te repareren) en een aantal ook gemeten in een dode kamer.
- de open pijp heeft een overheersende resonatie op 120 Hz en geeft daar een piek in de geluidsdruk. Daar onder loopt het laag steil af. Er komt dus vooral veel maar niet erg diep laag uit.
- Bij frequentiemetingen blijkt het filter de gebruikte luidsprekers niet goed op elkaar aan te laten sluiten. Er zitten pieken en dippen in de overdracht en bovendien ook enorme fasefouten. Die fasefouten heeft bijna iedere luidspreker wel maar als deze fouten relatief groot zijn veroorzaakt dat een vervelende luistermoeheid en ook een soort van schijn ruimtelijkheid die dan vaak wel weer gewaardeerd wordt door veel mensen. Q-sound (gebruikt in sommige opnamen (Amused to deadth) werkt ook zo).

Klaas Feenstra is ondertussen overleden (heeft later de Perfect Performer luidsprekers verkocht, ook PP) en Gerbrand van Veen is een jaar of 5 geleden gestopt met de zaak. Zijn dochter (die op de foto stond als balletdanseres in de advertenties vroeger in de Elektuur) heeft nog geprobeerd de winkel voort te zetten maar dat is niet gelukt.

Dus als je blij bent met je Pied Pipers dan wens ik je nog veel luisterplezier, als je het niks vindt heb je ze ook niet dus dan is er verder niets aan de hand.


Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #33 Gepost op: 17 februari 2021, 15:17:26 »
Dat is een helder verhaal Audioruud en de bemerkingen die jij maakt t.a.v.de Pied Piper deel ik met je !

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Piedpipers
« Reactie #34 Gepost op: 17 februari 2021, 17:24:30 »
Ik ben op Facebook verbonden met Gerbrand van Veen en heb hem ooit weleens geholpen om da actieve versie op B&O aan te sluiten. Hij weet waarschijnlijk niet hoe ik over zijn toenmalige produkten denk.

An inability to grasp science is no argument against it....

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Piedpipers
« Reactie #35 Gepost op: 17 februari 2021, 18:13:10 »
Mooi geschreven, mij staat bij dat mijn persoon geïnteresseerd is geraakt door de ontwikkeling van de luidsprekers in het blad hifi stererotest, onder de noemer speakerscorner geschreven door Kkaas Feenstra,waarna bij Gebrand van Veen ook de 1e versie verkocht,deze ook kort gehoord bij meneer Gebrand..buiten zijn onfatsoenlijke manier van verkopen, was de gehoorde muziek niet echt homogeen, voor mij voldoende om ze niet te kopen toen.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2021, 18:48:27 door Dmt 15 mkII »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Piedpipers
« Reactie #36 Gepost op: 17 februari 2021, 18:33:09 »
Sorry, even off-topic: Lees ik ineens HiFiStereotest. Tjonge, roept bij mij oude herinneringen op. Begon met de A-5 formaat versies. Jaaaaren op geabonneerd geweest, ik las ze meerdere keren. Heb ze ook lang bewaard en uiteindelijk weggedaan. Daar heb ik nu toch wel spijt van.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Dmt 15 mkII

  • Trade Count: (0)
  • Sr. Member
  • ****
  • Berichten: 476
Re: Piedpipers
« Reactie #37 Gepost op: 17 februari 2021, 18:44:45 »
Sorry, even off-topic: Lees ik ineens HiFiStereotest. Tjonge, roept bij mij oude herinneringen op. Begon met de A-5 formaat versies. Jaaaaren op geabonneerd geweest, ik las ze meerdere keren. Heb ze ook lang bewaard en uiteindelijk weggedaan. Daar heb ik nu toch wel spijt van.
je kunt helaas niet alles bewaren, maar soms zou teruglezen wel leuk zijn ja, net als Audio&Techniek..las ik ook stuk.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Piedpipers
« Reactie #38 Gepost op: 17 februari 2021, 19:31:42 »
Test luidsprekers met Pied Piper

Dit vond men er ooit in een luistertest van. Het vervolg met een reactie van Gerbrand en de reactie daarop van Ruud Janssen was helemaal kostelijk.
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #39 Gepost op: 17 februari 2021, 19:54:17 »
Test luidsprekers met Pied Piper

Dit vond men er ooit in een luistertest van. Het vervolg met een reactie van Gerbrand en de reactie daarop van Ruud Janssen was helemaal kostelijk.

De Pied Pipers waren behoorlijk duur voor luidsprekers die beslist niet positief werden getest. Ook leuk om te lezen dat o.a. een speaker van Elac glansrijk door de test kwam !  ;)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2021, 20:02:22 door Audiofreak »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Piedpipers
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2021, 20:00:02 »
Test luidsprekers met Pied Piper

Dit vond men er ooit in een luistertest van. Het vervolg met een reactie van Gerbrand en de reactie daarop van Ruud Janssen was helemaal kostelijk.

Ook leuk om te lezen dat een speaker van Elac glansrijk door de test kwam !  ;)

Dat stukje viel mij ook op, hoe kan het.... ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2021, 22:40:40 »
Test luidsprekers met Pied Piper

Dit vond men er ooit in een luistertest van. Het vervolg met een reactie van Gerbrand en de reactie daarop van Ruud Janssen was helemaal kostelijk.

Ook leuk om te lezen dat een speaker van Elac glansrijk door de test kwam !  ;)

Dat stukje viel mij ook op, hoe kan het.... ;)
Ja, dat houd je toch echt niet voor mogelijk Frits ! :think: ;)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Piedpipers
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2021, 00:10:09 »
Test luidsprekers met Pied Piper

Dit vond men er ooit in een luistertest van. Het vervolg met een reactie van Gerbrand en de reactie daarop van Ruud Janssen was helemaal kostelijk.
Tja, zo lees je de reviews tegenwoordig helaas niet meer...het is allemaal toch naar positief geschreven. Als er nu een review over de Pied Piper zou worden geschreven dan zouden ze zeggen dat ze zo mooi slank zijn en in elk interieur passen. Of een ander lul verhaal.

Een citaat uit de review:
“Dokter Bose moet nog maar eens goed luisteren naar de 701; wij vinden 'm verre van gezond”  :rofl:
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2021, 00:18:08 door mmuetst »

Frits

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.311
Re: Piedpipers
« Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2021, 12:06:57 »
Sorry, even off-topic: Lees ik ineens HiFiStereotest. Tjonge, roept bij mij oude herinneringen op. Begon met de A-5 formaat versies. Jaaaaren op geabonneerd geweest, ik las ze meerdere keren. Heb ze ook lang bewaard en uiteindelijk weggedaan. Daar heb ik nu toch wel spijt van.
je kunt helaas niet alles bewaren, maar soms zou teruglezen wel leuk zijn ja, net als Audio&Techniek..las ik ook stuk.

Ik heb ze lang bewaard maar op een gegeven moment gedoneerd aan een goed doel (lees: Hififreak).

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Piedpipers
« Reactie #44 Gepost op: 18 februari 2021, 14:13:16 »
Sorry, even off-topic: Lees ik ineens HiFiStereotest. Tjonge, roept bij mij oude herinneringen op. Begon met de A-5 formaat versies. Jaaaaren op geabonneerd geweest, ik las ze meerdere keren. Heb ze ook lang bewaard en uiteindelijk weggedaan. Daar heb ik nu toch wel spijt van.
je kunt helaas niet alles bewaren, maar soms zou teruglezen wel leuk zijn ja, net als Audio&Techniek..las ik ook stuk.

Ik heb ze lang bewaard maar op een gegeven moment gedoneerd aan een goed doel (lees: Hififreak).

Inscannen en online zetten...
Science is no democracy