Auteur Topic: Piedpipers  (gelezen 12297 keer)

pgvanveen@zoggo.nl

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 1
Piedpipers
« Gepost op: 11 januari 2021, 22:12:58 »
Hallo Piedpiper liefhebbers,

Ik heb onlangs mijn Piedpipers gerestaureerd en dacht, laat ik eens kijken of er nog iets over te vinden is op het net. En toen kwam ik uit bij deze site.
Ik zag wisselende commentaren over de geluidskwaliteit dus dacht ik, daar moet ik even op reageren.
Ik heb mijn 2 niet actieve Piedpipers gekocht in 1992 in Haarlem bij de toenmalige hifi-zaak van Gerbrand van Veen.
Die heb ik toen gekocht n.a.v. een geluidsdemonstratie in zijn zaak. Dat was leuk en confronterend. Ik kwam het zaaltje binnen met toehoorders en een een pianiste die achter een vleugel zat.
Voordat we o.a. een luistertest kregen, werden we eerst onthaald door een optreden van de pianiste. Die liet met een klassiek stuk even alle akkoorden horen met een zeer dynamisch spel.
Het was prachtig en ze kreeg een bijna staande ovatie. Toen nam Gerbrand van Veen het woord en zei dat het geluid niet van de vleugel kwam maar van de Piedpipers.
We konden het niet geloven maar het was echt zo. Dat heeft mij over de drempel gezet om ze te kopen. En ze klinken nog steeds subliem ook in vergelijking met hoge kwaliteitsboxen van andere merken, die ik onlangs nog eens heb beluisterd.

Nu heb ik commentaar van sommige mensen gelezen die deze Piedpipers de afgelopen 4-5 jaar tweedehands aangekocht hadden en teleurgesteld waren over het geluid.
Nou dat kan kloppen. Allereerst is, bijna zo goed als zeker, het dempingsschuim (noppenschuim) aan de binnenzijde van de kast vergaan. Dat ligt vaak na 25 jaar al op een grote hoop op de bodem van de kast. De weekmakers in het schuim, die het flexibel en dempend maken lossen namelijk langzaam op. Vervolgens wordt het hard en is ook de binding van het materiaal verdwenen. En weg is dan de hoogstnoodzakelijke demping van de kast. Verder kunnen de contacten van de binnenzijde van de kast naar de buitenzijde van de kast, gecorrodeerd zijn of losgetrild.

Het oude schuim heb ik vervolgens los gekrabd met een verfkrabber die ik soms moest verlengen met een stok en heb nieuw noppenschuim op alle mogelijke MDF houtvlakken aangebracht. Hiervoor heb ik Pritex FF-30 voor gebruikt van de firma speaker&co.nl. Het schuim heb ik verlijmd met Bison-tix. Let op ! Voor het verlijmen eerst alle stof wegzuigen en nawrijven met een doek met thinner of wasbenzine. Als je alleen de onderste basluidspreker verwijdert is het vrij gemakkelijk werken. Verder heb ik alle contacten vastgezet met tandveerringen, die zowel geborgd zijn tegen trillingen en zich vastbijten in het metaal voor maximaal contact.

Na al die jaren waren de luidspekers nog in goede conditie. Ik heb jaren geleden ook de luidsprekers niet direct op het hout bevestigd maar met een dunne schuimrubber tussenlaag.
Wanneer er een goed systeem aan vast zit, d.w.z. een goede versterker en afspeelmedium bv. CD-speler, moeten ze weer subliem klinken. De zwakste schakel in het systeem bepaald de kwaliteit van het hele systeem. Dus met een slechte versterker of ander component valt het hele zaakje om en is de weergave dus ook slecht.

Dat zijn/waren mijn ervaringen met de Piedpipers.

Groet,

Paul   







Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Piedpipers
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2021, 22:24:13 »
Grappig. Mijn Pied Pipers van dik 20 jaar oud hadden heel slecht speakerdoek maar het noppenschuim is prima. En ik vind ze ook heel fijn klinken!

Tjerk

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Piedpipers
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 10:35:15 »
Smaken verschillen, ik ken ze al heel lang, van nieuw tot oud, actief en passief en ze hebben me nooit kunnen bekoren. Ik repareer ze nog nu en dan en word steeds weer getroffen door het volledig ontbreken van het dieplaag, de 'bijzondere' overgang tussen mid en hoog (.die zelfs in de actieve versie niet verbeterd is) waardoor het klankkarakter met de zithoogte varieert.
Ik kan me voorstellen dat piano en strijkers daardoor wat accenten krijgen die mogelijk als aangenaam worden ervaren maar die er evenwel niet horen.
Just my two cents.






« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 13:25:11 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 11:52:24 »
Ik heb de Pied Pipers ergens in de jaren tachtig van de vorige eeuw bij een collega op een nieuwe Bryston voor-en eindversterker mogen beluisteren, maar ik was niet onder de indruk van de weergave, die ik deels ook aan de niet zo gunstige akoestiek weet.
Mijn collega heeft de Pied Piers overigens niet lang in zijn bezit gehad. Tja, de gebruikerservaringen met deze speakers zijn nogal wisselend. De één vindt ze weergaloos mooi klinken en de ander verguisd ze.
Laten we het maar op een kwestie van smaak houden !
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 21:20:02 door Audiofreak »

Markus

  • Trade Count: (4)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 8.065
Re: Piedpipers
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2021, 12:38:33 »
Hallo Paul,

Ik had ooit ook een set Pied Pipers, de uitvoering met de multicell bandtweeter en een middendome van Philips (?).
Dat zal inmiddels zo’n twintig jaar geleden zijn. In eerste instantie was ik onder de indruk, maar naarmate ik langer luisterde (dan spreek ik hooguit anderhalf uur) viel mijn aandacht op vreemd gedragingen in midden en hoog (klonk als een soort flanging) en toen mijn aandacht daarop gevestigd was, kreeg ik het er niet meer weg.
Het laag was rommelig, en zeer ongedefinieerd.

Voor mij genoeg reden nooit meer naar dit type luidspreker om te kijken.
Zodoende keerde ik destijds terug naar mijn Elipson Orphee’s

Maar het gaat erom wat jij fijn en mooi vindt.

Zo simpel is het.

Geniet van de PP en ik waardeer zeker wel de moeite welke je erin stak om ze in ere te houden!

Vriendelijke groet, Mark
Marantz NR1603, Sony CDP-XB 930 QS, C.E.C. ST-930/AT 33 PTG, Celestion 300

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Piedpipers
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2021, 14:46:39 »
Gezien het bovenstaande zou het zomaar kunnen dat ik mijn Pied Pipers zo fijn vind klinken omdat ik zo'n beroerde akoestiek heb in mijn woonkamer. Als ik serieus wil luisteren ga ik voor m'n Beyerdynamic DT990.

Tjerk

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2021, 15:55:00 »
Gezien het bovenstaande zou het zomaar kunnen dat ik mijn Pied Pipers zo fijn vind klinken omdat ik zo'n beroerde akoestiek heb in mijn woonkamer. Als ik serieus wil luisteren ga ik voor m'n Beyerdynamic DT990.

Tjerk

Dat is een wereld van verschil in de kwaliteit van de weergave. Het verschil met de Pied Pipers moet m.i. toch wel heel groot zijn !

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Piedpipers
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2021, 17:58:42 »
Dat is ook zo. Maar je moet luidsprekers niet vergelijken met hoofdtelefoons.

Tjerk

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Piedpipers
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2021, 20:49:18 »
Waarom niet?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Piedpipers
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 21:03:46 »
Welkom Paul op dit forum. Ik vind het een leuk verhaal om te lezen. En zo veel mensen zo veel smaken.
Ik heb de Piedpipers nog nooit beluisterd dus ook geen mening. Zo kunnen mensen heel enthousiast zijn over sommige type B&W luidsprekers dat ik denk “waar hebben ze het over?”
Ik wissel vaak van luidsprekers en merk dat ze allemaal positieve en negatieve kanten hebben. Het is ook vaak de muzieksoort waar je naar luistert (in mijn geval veel Jazz) die kan bepalen of een luidspreker voor jou lekker klinkt. Sommige luidsprekers zijn allesvreters en andere meer schikt voor een kleinere muziekkeuze.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 21:21:34 »
Waarom niet?
Da vroeg ik mij ook al af ! ;D

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Piedpipers
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 21:38:14 »
Bij luidsprekers spelen de akoestiek en de effecten van een langere/lopende golf(vlak) een rol. De stereo illusie is totaal anders.

O ja, en de kromming van je hoofd enzo. Dat maakt het totaal anders.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 21:42:49 door dekkersj »

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Piedpipers
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2021, 21:45:28 »
Bij luidsprekers spelen de akoestiek en de effecten van een langere/lopende golf(vlak) een rol. De stereo illusie is totaal anders.

O ja, en de kromming van je hoofd enzo. Dat maakt het totaal anders.

Groet,
Jacco
Ja dat zal allemaal wel, maar de weergave van een hoofdtelefoon heeft geen last van de akoestiek, plaatsing en invloeden van buitenaf en klinkt "schoner".

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Piedpipers
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2021, 21:53:36 »
Bij luidsprekers spelen de akoestiek en de effecten van een langere/lopende golf(vlak) een rol. De stereo illusie is totaal anders.

O ja, en de kromming van je hoofd enzo. Dat maakt het totaal anders.

Groet,
Jacco
Ja dat zal allemaal wel, maar de weergave van een hoofdtelefoon heeft geen last van de akoestiek, plaatsing en invloeden van buitenaf en klinkt "schoner".
"Ja, maar" beschouw ik als een "nee". Toch zeg je hetzelfde, ze zijn dus niet te vergelijken. We zijn het eens.

Groet,
Jacco

Kwabbernoot

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.300
  • heeft een stijgende lijn te pakken.
Re: Piedpipers
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2021, 21:57:34 »
Tuurlijk zijn ze wel te vergelijken. Beide hebben tot doel het geluid zo goed mogelijk te reproduceren. Dan kun je er allerlei randvoorwaarden bijhalen maar dat is mij een stap te ver. Dan zou je een dynamische speaker ook niet kunnen vergelijken met een vlies-weergever of een hoornluidspreker.

Groeten...