Auteur Topic: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt  (gelezen 2340 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Gepost op: 08 januari 2021, 20:48:52 »
Speciaal voor onze HiFifreak forum lid John dit topic geopend....en hopelijk blijft dit topic leeg....in ieder geval geen post van John.
Maar wel een topic om eens te bekennen wat je allemaal in rook heb laten opgaan.
Eerste tweeter....mijn BNS E serie. Mijn Marantz versterker ging klippen....einde oefening.
Tweede tweeter mijn MC system (stond wel zo loei hard te draaien....gruwelijk) door klippende Rotel versterker.
Transformator van mijn eigen gebouwde buizenversterker “vierpitter” uit de Electuur...geen zekering in de voeding...poef transformator na sluiting in één van de buisjes.
En mijn laatste ongeluk....inbussleutel dwars door het membraan van de Philips tweeter...
Ik hoor graag van uw gruwel verhalen  :rofl:

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 08 januari 2021, 20:57:30 »
 ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Ando

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.165
    • De andere hobby...
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2021, 11:49:48 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet echt iets kan herinneren wat ik heb opgeblazen. Ook al heb ik vooral in mijn PA tijd heel veel aan elkaar geknoopt. Ik kan me nog wel hetinneren dat ik de foamranden van een setje Jamo’s ineens naar beneden zag dwarrelen toen het volume wat omhoog ging. Daar zat ik echt heel verbaasd naar te kijken. Zal er nog eens over nadenken...wellicht komt er nog wat boven drijven.


Groeten, Ando.
Science is no democracy

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2021, 12:00:21 »
Ik zou het niet weten. Heb best wel het nodige in huis gehad en altijd erg voorzichtig mee om gesprongen.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2021, 12:06:05 »
Ik had het afgelopen jaar voor het eerst in mijn meerjarige audiohobby de pech, dat ik door een heftige impuls de rolranden van mijn Cabasse Galiotes los blies. Achteraf bleek dat de lijm vergaan was en dat die impuls net het tikje gaf wat nodig was om de randen te laten loslaten.
Het leek er ook op dat de spreekspoel van één van de Galiotes aanliep, maar dat bleek achteraf mee te vallen. De koper van de Cabasse Galiotes wist ze weer helemaal te herstellen met een potje textiellijm van de Action..

Het was de aanzet tot iets nieuws en inmiddels zijn de Cabasse Galiotes vervangen door drie paar Elac luidsprekers en deze bevallen mij goed.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2021, 12:35:14 door Audiofreak »

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2021, 12:31:16 »
Tot nu toe niets,even afkloppen.
Wel eens een keer een defect aan een oude versterker en draaitafel,maar dat viel qwa kosten uiteindelijk erg mee.
I love vintage.

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #6 Gepost op: 09 januari 2021, 12:57:19 »
Bewust iets stuk gemaakt dus niet, wel wat reparaties / revisies. Van toen naar nu:

- Mijn Marantz 3200-140 laten reviseren
- Tweeters vervangen van Celestion 15 XR, draadjes aan de voorkant lieten los. Bekend euvel.
- Marantz 4300 receiver deels laten reviseren
- Krakende DC van Tannoy Sixes 613, losse spider weer hersteld
- 50Hz brom uit een MA 500 monoblok laten halen
- Thorens TD 115 en mijn Sony draaitafel weer op juiste snelheid laten brengen.
en als laatste mijn Scott versterker laten reviseren en de tuner zoek knop is gangbaar gemaakt en verlichting hersteld.

Toch nog best wel e.e.a..
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #7 Gepost op: 09 januari 2021, 13:21:01 »
Vroeger sloopte ik meer dan ik repareerde, ik moest ook met mijn tengels van de stereo van mijn vader blijven. In de woonkamer stonden een set Kef chorale en een  Saba MI 150 set.
De kindervingertjes vonden die dome tweeter maar wat interessant. Maar de T27 tweeters zijn nooit gesneuveld. Als mijn vader niet thuis was gingen mijn zus en ik toch stiekem muziek draaien.
Toen ik puber was had ik mijn eigen set. We hadden nog geen CD speler in huis en mijn vader wilde wel één kopen maar had geen idee hoe het allemaal werkte. Ik moest mee naar Roemers in Zwolle op een zaterdag middag en we kwamen thuis met een Technics CD speler. Ik heb toen nog een kastje gemaakt dat hij kon schakelen tussen de tuner en de CD speler, want die Saba had onvoldoende aansluitingen. Toen mijn vader eenmaal doorhad hoe de CD speler werkte mocht er niet meer aan komen....gelukkig kon ik snel een Marantz  CD speler kopen van het geld wat ik verdiende met het repareren van Philips TV’s.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Wat heb ik nu weer kapot gemaakt
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2021, 02:56:52 »
Heel lang geleden mijn eerste versterker opgeblazen door een stomme actie.
overigens een actie die op de loer lag om te gaan gebeuren.
Ik had mijn TV aangesloten op mijn versterker.
Dat had ik gedaan door een verloop te maken van SCART naar cinch.  Werkte heel erg goed.
Maar je moest wel altijd zorgen dat je eerst de versterker uit zette en dan pas de TV.
De TV gaf een nare plop bij het uitzetten.
Maar je gaat het gegarandeerd een keer verkeerd om doen.
Op een avond werd heel erg duidelijk dat elektronica op rook werkt.
TV uit en rook uit de versterker.  Het was een AKAI met een STK plak als eindversterker en die was geheel en al totaal gesloopt.
Gelukkig niet al te duur en de reparatie was niet al te duur.
Gelukkig is dit me niet nog een tweede keer overkomen.

En redelijk kort geleden , ik had een NAD C320BEE en Dali Ikon 6 luidsprekers, heb ik veel geluk gehad toen ik met alles aan effe snel iets wilde om pluggen en een uitgang van een spelende CD speler op de eindversterker prikte en er niets kapot is gegaan en alleen mijn oren beledigt waren en mijn vrouw heel erg verstoord uit de slaapkamer kwam met de vraag of er iets aan de hand was.

Verder heb ik, gelukkig,  nooit iets kapot gehad door een actie van mijn kant.
Overigens heb ik wel erg veel mazzel dat er bijna nooit iets kapot is gegaan. 1 keer de ontvanger van een TV. Zwart beeld bij zenderontvangst.
Wel goed beeld en geluid via SCART van de videorecorder.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000