Auteur Topic: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen  (gelezen 13378 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #60 Gepost op: 09 april 2021, 13:43:33 »
Ja, ik doe ook altijd een meting met langere tijd. Maar dan heb ik geen last van reflecties, die heb ik in mijn type metingen niet. Je zult denk ik een onderscheid moeten maken tussen je directe overdracht en je "gemengde" overdracht waar de reflecties in zitten. Ik heb daar ook wel eens over zitten nadenken, maar ik ben er nog niet uit.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #61 Gepost op: 09 april 2021, 14:14:51 »
Met welke software en hardware doe jij dat?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #62 Gepost op: 09 april 2021, 14:36:34 »
Overdrachten bepalen doe ik bij voorkeur met SpectraPLUS, daar zit een correlatie algoritme in. En je kunt er ook trouwens al je meetanalyses mee doen. Ik heb een externe ADC op usb en qua microfoon ben ik er nog niet wat ik precies wil. Maar zoals gezegd, dergelijke metingen doe ik niet. Ik kan me voorstellen dat je een microfoon wilt gebruiken die meer overeenkomt met je luistersituatie.

Qua offline berekeningen en fitting software heb ik MatLab en Mathematica als het moet. Dat is dan voor de wiskundige kant van de zaak. Die laatste heb ik gebruikt om een FIR filter te berekenen met een specifieke impulsresponsie (geen voorpieken).

Ik weet alleen niet goed hoe je de reflectie en het directe geluid zou moeten scheiden.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #63 Gepost op: 09 april 2021, 14:53:24 »
Dat gebeurt door een korte puls door het luidsprekersysteem te sturen en dan met de microfoon in tijd vertraagde duplicaten daarvan op te pikken. Dat zijn de reflecties, wat op tijd 0 binnenkomt met een hogere amplitude is het directe geluid.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #64 Gepost op: 09 april 2021, 15:36:17 »
Je zou eigenlijk de overdracht moeten bepalen van de tweede puls tov de eerste puls etc. Misschien zit daar wat in.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #65 Gepost op: 10 april 2021, 08:35:04 »
De Audyssey met zijn korte testtonen zit sowieso in de Marantz pré, dus die mag altijd als laatste aan het werk om afstanden te bepalen en reflecties weg te werken. Al zal dat laatste niet nodig zijn, mijn luisterruimte staat zo vol dat vrijwel alles één grote diffusie is.
De bedoeling is een systeem tussen de Marantz en de digitale crossover te zetten dat gebruik maakt van een meting met lange testtonen (dus meer de weergave van het audiospectrum meten via sweeps) om pieken en dalen in dat audiospectrum te corrigeren. Kent iemand zo'n systeem op de markt? Of moet ik het zelf bouwen?

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #66 Gepost op: 10 april 2021, 09:40:15 »
Is deze misschien geschikt.

https://www.roomeqwizard.com/

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #67 Gepost op: 10 april 2021, 09:53:05 »
Die is in Java geschreven. Ik vraag me dus af of die snel genoeg gaat zijn... Maar ik zal hem zeker eens uitproberen.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #68 Gepost op: 10 april 2021, 10:01:03 »
Ik ben bezig met een van de stukjes software die als link gegeven is op die site: Equalizer APO. Dat integreert naadloos in Windows en het ziet er heul veelbelovend uit.

Groet,
Jacco

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #69 Gepost op: 10 april 2021, 11:45:25 »
Voor mij komt Windows niet in aanmerking. Het moet Linux zijn!

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #70 Gepost op: 11 april 2021, 11:51:56 »
Ik heb de crossover tussen de elektrostaten en de wooferkorven verlaagd van 200 Hz naar 150 Hz. En dat klinkt effectief beter.
De volgende stap is wat experimenteren met zowel DRC als REW als meetsoftware voor het weergavesysteem en BruteFIR voor het toepassen van de correctiefilter die in de vorige stap is aangemaakt. Dit toepassingssysteem komt tussen de Marantz AV-voorversterker en de t.racks DSP-206 digitale crossover te staan. Gewoon stereo in en stereo uit. Ik zal wel moeten testen hoe goed van kwaliteit de ingebouwde geluidskaart in moderne moederborden is. De kans is wel hoog, vermits dat normaal allemaal in één enkele chip zit en je dus geen kortere leidingen kunt hebben. De bedoeling is in elk geval géén ruis en liefst ook geen of zo weinig mogelijk vervorming. Als een ingebouwde geluidskaart hieraan niet kan voldoen, zal ik op zoek moeten naar een insteekkaart die dat wel kan. Heeft misschien iemand hier al ervaring mee?

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen
« Reactie #71 Gepost op: 12 oktober 2021, 15:55:05 »
Hier een bespreking van een stel open baffle luidsprekers door de Audioclub Oost-Brabant in Nederland: http://www.aob-hifi.nl/Recensies/2021/Daudio/Daudio.htm
Ik heb alle muziek die hier gedemonstreerd werd op mijn systeem staan en er een afspeellijst van gemaakt. Wie dat wil kan dat dus bij mij horen met mijn eigen "open baffle"-systeem. We zijn allemaal ingeënt, dus het kan weer!