Hifi hardware > Luidsprekers en subwoofers

Open baffle - eigenlijk baffleless - subwoofers voor panelen

<< < (2/15) > >>

Frits Denon:
Had je ook kunnen kiezen voor een 2de sub erbij? Dat je nu voor 2 gaat lijkt me logisch als deze al vanaf een redelijk hoge frequentie mee moet gaan doen, dan hoor je ook waar hij staat. Daarom mijn vraag of een 2de erbij van wat je nu hebt ook een optie is geweest.

Maar dit project is absoluut interessant. Las ook dat hij de 2de woofer uit fase had aangesloten, dat lijkt me inderdaad logisch. De onderlinge afstand lijkt me nog wel belangrijk. De achterste zou de voorste kunnen beïnvloeden door te weinig luchtspleet.

Bloom:
Het worden twee korven met elk twee woofers erin. Eén korf is voor links en de ander voor rechts, het gaat dus om stereo subs. Dat is inderdaad noodzakelijk omdat ik hoop dat de crossover boven 200 Hz kan gebeuren en alles toch netjes integreert.

Bloom:

--- Citaat van: mmuetst op 03 januari 2021, 12:12:08 ---Ben vooral benieuwd hoe de twee woofers de akoestische kortsluiting kunnen trotseren.
Door de push pull krijg je natuurlijk een versterking. Er staat niet bij of hij met de afstandsbusjes heeft geëxperimenteerd, langer vs korter.

--- Einde van citaat ---
Hij heeft allerlei oplossingen geprobeerd. De voorkeur is de woofers tegen elkaar aan te monteren, maar door de rolranden en de bewegingsvrijheid van de conus gaat zoiets niet. Het is dus de kleinste afstand geworden die volledige bewegingsvrijheid van de conus garandeert. De Engelse bouwer had verwacht dat hij een DRC (digital room calibration) nodig zou hebben om te compenseren voor de akoestische kortsluiting, maar tot zijn aangename verrassing bleek dat niet nodig en pompten die jongens serieuze bassen naar buiten ook zonder enige kast.

Marcel Dali:
Ik ben nu al nieuwsgierig.
Mooi project.
Zou het kunnen dat dit nog beter mooier wordt dan wat er nu staat te spelen?

Marcel

Bloom:
Dat is wel de bedoeling, ja.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie