Auteur Topic: Maakt een duurdere DAC verschil?  (gelezen 28338 keer)

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Maakt een duurdere DAC verschil?
« Gepost op: 29 december 2020, 22:42:16 »
Ik heb tussen mijn tv en voorversterker, een DAC van rond de 25€ zitten.

Nu zie ik vele malen duurdere DAC's, loont het om een duurdere te kopen?
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2020, 23:16:29 »
Met prijzen kun je helemaal uit je DAC gaan (ja ja Michael wat een geweldige woordspeling  ;) ) ik hoor het niet. Ik kan muziek via mijn CD speler spelen of via TIDAL en als ik naar dezelfde albums luister dan hoor ik geen verschil. En mocht er wel verschil zijn, dan denk ik: zoveel geld voor zo weinig verschil. Op sommige fora roept men “of ik naar een compleet andere set aan het luisteren was” maar lach me dood als ze in een blind test het verschil tussen een DAC van €25,- of €2000,- niet kunnen horen.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2020, 00:14:31 »
Ik heb tussen mijn tv en voorversterker, een DAC van rond de 25€ zitten.

Nu zie ik vele malen duurdere DAC's, loont het om een duurdere te kopen?

Nee Johnv youtube levert niet de bits via chromecast waar een dure dac mee uit de voeten kan.

dat kunnen alleen betaalde diensten waaronder spotify,tidal etc.

Maar de tijd staat niet stil en ik zie dat de nieuwere  chromecast ultra v3 spotify aan kunnen

Mocht er in de toekomst een 4K 65 inch tv aangeschaft worden koop dan een chromecast ultra v3 die

levert 4K beelden en 5GHZ wifi en klinkt ook voortreffelijker dan de standaard chromecast.

En neen ik koop een duurdere dac uitsluitend solo voor mijn aktive speakers.

Dat mmuets dat weggegooid geld vind dat moet hij maar luidkeels meedelen op het HTforum.

Maar ik ben ook nog maar een leek op dat gebied dus of hij het gelijk aan zijn kant heeft.....

de tijd zal het leren.

Ik ben wel geneigd om er geloof aan te hechten,en voorral met de akm of de nieuwste ESS chips.

Kan toch niet zo zijn dat 10000 consumenten dat vinden?en mmuets niet? ;)
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2020, 00:59:18 »
Johndv, Ben je nu tevreden met het geluid van je TV?
Ik denk dat het niets of niet hoorbaar verschil maakt.
Mijn vermoeden is dat de duurdere dac alleen een duurdere gemoedsrust geeft.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Regenpak

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 43
    • Polonaise PIC Projects
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2020, 06:18:38 »
Maar een dure DAC zit wel altijd in een mooi doossie. Dat dan wel wat mag kosten natuurlijk...

Tjerk

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2020, 07:33:49 »

En vergeet vooral niet het passende stroomkabeltje erbij te kopen,dat is hi end op zijn best Toppie!

https://audioexpert.nl/audioquest-dragon-source-c15-1-meter.html?gclid=EAIaIQobChMIzozDoYn17QIVQ-R3Ch0ZGgbeEAYYAyABEgIjFvD_BwE
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2020, 08:24:45 »

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #7 Gepost op: 30 december 2020, 08:38:33 »
Mozuhs kriebelt meer dan 4000 eypo voor een stukkie strromdraad? ? ?
Met dat geld kan ik een wel heul heul mooi verpakte DAC kopen.

Serieuze vraag aan Johndv.  Is er iets wat je aan het twijfelen maakt over de DAC van 25 euro?
Je gebruikt deze toch op de digitale (spdif?) uitgang van je TV om het TVgeluid naar je versterker te krijgen?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #8 Gepost op: 30 december 2020, 08:53:55 »
Ik heb ook een Dac (Mydac) die het geluid via een optische kabel van mijn TV omzet naar een signaal voor mijn versterker. Geluid beter dan via een rechtstreekse verbinding.

In het kader van "shit in is shit out" roept bij mij nu ook een vraag erbij op: Hoe zit het nu aan het begin van de keten? Hoe goed is eigenlijk het signaal wat door de TV dan afgegeven wordt via de optische kabel? Is dat weer afhankelijk van de electronica in de TV? En hoe slecht is dat, of hoe goed zou het moeten zijn?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2020, 10:11:16 »
Bij mij gaat het anders.
Ik gebruik een ht receiver waar de diverse beeld bronnen via HDMI op aan zijn gesloten.
Mijn receiver zorgt voor de digitaal analoog omzetting van het audio signaal en zet het beeld door naar de TV.
Wat mij opvalt is dat het geluid van TV en film via Ziggo erg varieert.  Soms best wel erg goed en soms meer dan slecht.
Mijn TV heeft geen digitaal audio out. 
Maar om terug te komen op de kwaliteit van de digitale uitgang van een TV, ik denk dat ze dat kunstje gewoon goed doen.
Dat is ook al lang geen raket wetenschap meer.
Wat de kwaliteit van de bron is dat is vaak onbekend. Wat ik al eerder heb gezegd, daar zit een enorme variatie in.

Voor audio gebruik ik een al wat oudere CD speler een redelijk nieuwe streamer en de DAC in mijn receiver.
Ik gebruik de 2e zone van dat apparaat als DAC voor de CD speler en de streamer.
Ik hoor geen verschil tussen de diverse DAC's.  Soms denk ik verschil te horen maar dat is de volgende dag al weer weg.
Dat is dan gewoon audiofiele psyche.

Ik denk dat, als het DACje van Johndv wat hij voor zijn TV gebruikt geen klachten geeft, hij deze met een gerust hart kan blijven gebruiken voor het geluid van zijn TV.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2020, 12:36:05 »
Met prijzen kun je helemaal uit je DAC gaan (ja ja Michael wat een geweldige woordspeling  ;) ) ik hoor het niet. Ik kan muziek via mijn CD speler spelen of via TIDAL en als ik naar dezelfde albums luister dan hoor ik geen verschil. En mocht er wel verschil zijn, dan denk ik: zoveel geld voor zo weinig verschil. Op sommige fora roept men “of ik naar een compleet andere set aan het luisteren was” maar lach me dood als ze in een blind test het verschil tussen een DAC van €25,- of €2000,- niet kunnen horen.
Prachtige woordspeling Michael!

Jij hebt het dacje gehoord bij mij en heb je niet horen klagen, dat je iets miste of zo.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #11 Gepost op: 30 december 2020, 12:41:34 »
Ik heb tussen mijn tv en voorversterker, een DAC van rond de 25€ zitten.

Nu zie ik vele malen duurdere DAC's, loont het om een duurdere te kopen?

Nee Johnv youtube levert niet de bits via chromecast waar een dure dac mee uit de voeten kan.

dat kunnen alleen betaalde diensten waaronder spotify,tidal etc.

Maar de tijd staat niet stil en ik zie dat de nieuwere  chromecast ultra v3 spotify aan kunnen

Mocht er in de toekomst een 4K 65 inch tv aangeschaft worden koop dan een chromecast ultra v3 die

levert 4K beelden en 5GHZ wifi en klinkt ook voortreffelijker dan de standaard chromecast.

En neen ik koop een duurdere dac uitsluitend solo voor mijn aktive speakers.

Dat mmuets dat weggegooid geld vind dat moet hij maar luidkeels meedelen op het HTforum.

Maar ik ben ook nog maar een leek op dat gebied dus of hij het gelijk aan zijn kant heeft.....

de tijd zal het leren.

Ik ben wel geneigd om er geloof aan te hechten,en voorral met de akm of de nieuwste ESS chips.

Kan toch niet zo zijn dat 10000 consumenten dat vinden?en mmuets niet? ;)
Naar die nieuwe Chromecast heb ik ook al even naar gekeken Bram. Youtube zend sommige filmpjes al in 4k uit en mijn tv is 4k.
Dus ik denk dat ik hem binnenkort maar aanschaf.

We hebben het toch wel over dezelfde Chromecast?
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2020, 12:47:54 »
Mozuhs kriebelt meer dan 4000 eypo voor een stukkie strromdraad? ? ?
Met dat geld kan ik een wel heul heul mooi verpakte DAC kopen.

Serieuze vraag aan Johndv.  Is er iets wat je aan het twijfelen maakt over de DAC van 25 euro?
Je gebruikt deze toch op de digitale (spdif?) uitgang van je TV om het TVgeluid naar je versterker te krijgen?

Marcel
Ja, dat klopt Marcel.

Nee, ik mis eigenlijk helemaal niets en ben ook tevreden, maar ik vroeg me dat zo af, met die enorme prijsverschillen, of het geluid daar ook beter van wordt.

Daar ben ik inmiddels achter en koop liever een nieuwe Chromecast, waar je zichtbaar verbetering mee ziet.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.528
  • Liever een Adam!
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2020, 12:49:13 »
Maar een dure DAC zit wel altijd in een mooi doossie. Dat dan wel wat mag kosten natuurlijk...

Tjerk
Hij ligt bij mij achter de kast! ;D
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Maakt een duurdere DAC verschil?
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2020, 12:57:13 »
Dat mmuets dat weggegooid geld vind dat moet hij maar luidkeels meedelen op het HTforum.
Kan toch niet zo zijn dat 10000 consumenten dat vinden?en mmuets niet? ;)
Als dat de consumenten zijn die ook verschil in kabels menen te horen. Tja HTforum moet je ook niet roepen dat de meeste versterkers gelijk klinken.
Als ik de testen bekijk waar jij af en toe filmpjes van plaatst, dat iemand heel intensief met een hele dure hoofdtelefoon verschil hoort tussen DAC A van €100,- en DAC B van €1000,- hoort, dan denk ik dat ik wat anders leuks ga doen met die €900,- die ik dan overhoudt. Is er dan geen verschil? Jawel hoor, maar weet niet of dat aan de DAC ligt. Ik ben ooit gaan luisteren naar mijn huidige buizen voorversterker en als bron had ik mijn iPad meegenomen en die via de hoofdtelefoon aansluiting op de buizen voorversterker aangesloten. De eigenaar van de versterker had een Dragonfly Red liggen. En ja, toen hoorde ik wel verschil. Maar ook niet in die zin dat ik naar "een compleet ander systeem" aan het luisteren was. En het zou wel eens aan de kwaliteit van de hoofdtelefoon versterker van de Dragonfly kunnen liggen dat het beter klonk, en niet de DAC.
Mischien dat ik ooit nog eens een DAC wil aanschaffen met buizen in de eindtrap. Maar een mooie eindversterker met Wappers staat ook nog op het verlanglijstje.
« Laatst bewerkt op: 30 december 2020, 13:04:19 door mmuetst »