Auteur Topic: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......  (gelezen 7765 keer)

Hififreak

  • www.hififreak.nl
  • Global Moderator
  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 23.082
  • Geboren high-ender met een set die zingt!
    • www.hififreak.nl
Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd)?

In 2020 heeft zich bij mij de zo lang uitgestelde grote schoonmaak voorgedaan.  Heel veel audio die opgestapeld stond in hoeken en gaten, die al jaren niet meer gebruikt werden zijn naar een nieuwe eigenaar gegaan. Doorgaans heb ik nog nooit zoveel vreugde gezien bij de mensen die een (lang) gekoesterde wens in vervulling zagen gaan bij het verwerven van een oud apparaat.  Natuurlijk tref je ook hufters, kopers die geen kopers zijn, kerels die hoog van de toren blazen maar nooit de intentie hebben de waar af te nemen enz.  Het zorgt in het begin voor de bekende ergernis, maar na verloop van tijd leer je daar wel gemakkelijker mee om te gaan.  Graag of heel niet.

2020 was ook het jaar om naar een betere wijze van stalling om te gaan voor de apparatuur, mijn diep gekoesterde Sony forumsletten, waar ik nog geen afscheid van wil nemen.  De oplossing was het op de kop tikken van rackjes, later zelf voorzien van wielen, zodat de apparatuur gemakkelijk en vaker ingezet kan worden.

Tussentijds diende zich nog een setje speakers aan, met dank aan forumlid Marcus, die ik uiteraard niet kon laten lopen, omdat als je zelf ergens lovend over bent je ook het lef moet hebben het op eigen grond te presenteren.

Voor 2021 heb ik plannen die aan de einder gloren.  Wellicht de luidsprekermarkt uitgebreid gaan verkennen en op dat gebied wat vernieuwing doorvoeren.  Daarnaast blijft ik de zoektocht doorzetten om muziek in bezit te krijgen, die ik hoog waardeer maar helaas maar zelden tweedehands aangeboden wordt.  En niet het minst, genieten van mijn set. 

Hoe verging het jullie het afgelopen jaar en wat staat wellicht op stapel voor het nieuwe jaar?



Dromen kun je beter verwezenlijken bij leven dan ze uit laten spreken door een notaris.

Vintage lover

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10.254
  • Platenspelers en zo.
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2020, 13:58:55 »
Op audiogebied niets te klagen. Er zijn leuke dingen bijgekomen zoals een DhtRob buizenphono en een setje Sonore Harmonizers daar geniet ik dagelijks van net als van andere spullen die ik al had. Er kwam ook een mooi audiomeubel op mijn pad.
Ik heb afscheid genomen van de Yahama m2 en c4,ik had ze graag willen houden maar om andere redenen toch verkocht.
Een Garrard 4hf staat nu op het verlanglijstje.
Wellicht dat er nog iets bij komt maar veel zal dat niet zijn.
Ik ben erg tevreden met de spulletjes die ik heb.
I love vintage.

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.248
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2020, 14:48:52 »

Het volgend jaar snuffel ik nog rond naar een dac ik begon met een 100/150 euro dacje.

Dan ga je verder en op dit ogenblik zit ik op een duits dacje te loeren en ik zie deze dac afgeprijst

bij thoman staan voor 1000 euro staan.Het is zowel een hoofdtelefoon alswel een voorversterker.

Dus dat word uitzoeken en piekeren :think: Trouwens zelden een dac voorbij zien komen met zoveel

lof.


 
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2020, 14:58:00 »
2020 was ondanks de coronaperikelen toch nog een levendig jaar op het gebied van de audiohobby.
Ik blies per ongeluk mijn geliefde Cabasse Galiotes op en daardoor ging/moest ik op zoek naar een bevredigende vervanging.

De defecte Galiotes werden verkocht aan een liefhebber die zijn hele appartement van slechts 60 m2 vol had staan met luidsprekers. De man in kwestie vond het door mij duidelijk omschreven defect totaal geen probleem en hij wist de Galiotes te repareren met een flesje textiellijm van de Action à raison € 0,98.

Van Hififreak kreeg ik de tip om eens uit te kijken naar een paartje Elac 310 CE luidsprekers en het toeval wilde dat er op dat moment net een paartje werd aangeboden op marktplaats.

Na wat heen en weer gemaild te hebben met de verkoper werd de tocht naar Maasdijk ondernomen. Ter plekke aangekomen en na wat muziek via de Elac 310 CE luidsprekers beluisterd te hebben, was mij al snel duidelijk dat ik deze  luidsprekers mee naar huis zou nemen.
Tijdens het gesprek wat volgde werd ook nog eens duidelijk dat ik toevallig op bezoek was bij het forumlid Thanatos. Na nog wat bijgepraat te hebben begon ik met een goed gevoel de thuisreis.

Thuis aangekomen gelijk de kleine reuzen aangesloten en ja hoor, ze bleken een goede match met de luisterruimte zijn.
Enige dagen later kwam ik de originele stands tegen op Ebay.uk en voor een zeer prettig bedrag kreeg ik de bijpassende LS 310 stands vanuit Engeland toegestuurd. Het voordeel van deze stands is dat ze hoger zijn dan de opvolgers t.w. de Elac LS 70 en Elac LS 70/II stands en dat is juist voor deze relatief kleine monitoren van belang.
De stands zitten met een schroefverbinding vast in de bodem van de speakers.

Na enkele weken na de nieuwe aanwinsten geluisterd te hebben viel mijn oog op een advertentie op marktplaats en daar werd een paartje Elac 203 Anniversary Edition speakers aangeboden en deze serie werd ter ere van het tachtig jarig bestaan van Elac geproduceerd. Na een flink aantal positieve reviews gelezen te hebben begon het weer bij mij te kriebelen en na enkele dagen wikken en wegen heb ik de stoute schoenen aangetrokken om de rit naar het noordelijke Roodeschool te maken.

Na zo'n 235 kilometer bereikte ik het kustplaatsje en het bedrijf AV Connections was al snel gevonden.
De eigenaar, Richard genaamd, bleek een aimabel mens en na enkele koppen koffie en een gezellige babbel ging het weer 235 kilometer richting huis.

Thuis aangekomen heb ik de nieuwe aanwinsten gelijk aangesloten en wat ik te horen kreeg beviel mij buitengewoon en wederom had ik een goede match met de luisterruimte. Op mijn Atacama SE 24 stands (70 centimeter hoog) geplaatst komen de tweeters ook nog eens mooi op oor hoogte.

Je zou denken "nu kan het wel eens een keer" maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Op marktplaats werden een paar weken later de voorlopers van de Elac BS 244 t.w. de Elac BS 204.2 aangeboden en de locatie (Berg en Dal) was dit keer zo ongeveer een thuiswedstrijd.
De Elac BS 204.2 worden o.a. geroemd voor hun krachtige basweergave en hun open hoog.
Ook deze keer was de match met de luisterruimte weer een succes.

Voor de rest heb ik eigenlijk geen wensen voor 2021 en ik geniet van alle drie de Elac paartjes en de overige apparatuur.

Het is en het blijft toch een mooie en boeiende hobby !!!





« Laatst bewerkt op: 31 december 2020, 14:55:57 door Audiofreak »

JohnK

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.074
  • Luistert naar muziek, niet naar opnames
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2020, 15:18:49 »
Qua hardware geen plannen of er moet een niet te missen aanbieding op mijn pad komen maar ik ga gewoon door in het investeren in software. De spullen om ervan te genieten heb ik immers al  8)
Sommige mensen maken 30 jaar dezelfde fout en
noemen dat “ervaring”…

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2020, 15:37:37 »
Hier een rustig jaar qua audio achter de rug, zo af en toe kwam er een vervroegde Sint voorbij  ;D Verder nog wat achterstallige reparatiewerkzaamheden, die wil ik wel gaan oppakken volgend jaar.

Veel stond in het teken van de tekentafel, zo langzaam maar zeker komen de ideeen tot een eventueel werkbaar prototype (achter de schermen al voorzichtig aan het engineeren). Zoals het er nu voor staat gaat dat een wat kleiner ontwerp worden, een headphone amp. Dan blijft het nog enigzins qua doekoes binnen de klauwen te houwen. Zolang het nog kan natuurlijk, de wind waait de komende tijd uit een andere hoek en die vraagt meer aandacht.

Groet,
Jacco

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2020, 16:21:09 »
Ik heb nog nooit zoveel audio gesloopt, dan als in 2020. Het goede voornemen van 2021 laat zich dan ook raden.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn set, de Vincent Cd-speler heeft daar gevoelsmatig zeker mee te maken.

Het nare gevoel van 2020 is toch wel de ruzie met Bram, waarin ik veels te hard ben ingegaan en mezelf niet van mijn netste kant heb laten zien, voor allen die daar aanstoot aan hebben genomen, mijn excuses. Ook naar Bram toe, mijn excuses.

Voor de rest eigenlijk geen nieuws, alleen dat ik het idee heb, dat mijn gehoor iets aan hoge tonen heeft teruggekregen. Het zal wel niet kunnen, maar laat mij maar lekker in deze waan.
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2020, 16:30:01 »
Ik heb nog nooit zoveel audio gesloopt, dan als in 2020. Het goede voornemen van 2021 laat zich dan ook raden.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn set, de Vincent Cd-speler heeft daar gevoelsmatig zeker mee te maken.

Het nare gevoel van 2020 is toch wel de ruzie met Bram, waarin ik veels te hard ben ingegaan en mezelf niet van mijn netste kant heb laten zien, voor allen die daar aanstoot aan hebben genomen, mijn excuses. Ook naar Bram toe, mijn excuses.

Voor de rest eigenlijk geen nieuws, alleen dat ik het idee heb, dat mijn gehoor iets aan hoge tonen heeft teruggekregen. Het zal wel niet kunnen, maar laat mij maar lekker in deze waan.

Hoe gaat het met de Vincent CD-speler ?


chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2020, 16:41:17 »
In het afgelopen jaar weinig gebeurd, beetje subwoofers verkocht en software aangeschaft. De verkoop van subs leverde minder output op, maar weinig tot geen verandering aan de kwaliteit van de weergave.

Toch een drastische beslissing genomen en die is om de speakers en sub te verkopen en dan ? Dan is dan het grote geheim van 2021. Als het niet gaat gebeuren is het ook prima.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2020, 16:48:23 »
In het afgelopen jaar weinig gebeurd, beetje subwoofers verkocht en software aangeschaft. De verkoop van subs leverde minder output op, maar weinig tot geen verandering aan de kwaliteit van de weergave.

Toch een drastische beslissing genomen en die is om de speakers en sub te verkopen en dan ? Dan is dan het grote geheim van 2021. Als het niet gaat gebeuren is het ook prima.

Gr. Hans
Ik heb weleens zitten dubben of ik een subwoofer zou toevoegen, maar net zoals jij zegt heb ik ook niet het gevoel dat ik iets tekort kom v.w.b. de kwaliteit van de weergave. Ik denk dat je al een heel eind komt als de monitoren goed willen matchen met de luisterruimte.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2020, 16:55:05 »
Heb mijn streamer verkocht. Gebruikte hem hoofdzakelijk voor muziek luisteren via Spotify, maar het gaf me geen ontspanning. Het geld wil ik gebruiken voor een nieuw element, heb de Nagaoka MP200 op het oog. Muziek luisteren via LP of CD geef me toch meer ontspanning.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2020, 16:55:16 »
In mijn situatie is een sub wel meer dan oke. Vult prima de onderste regionen aan. En je kan wat gekke dingen corrigeren. Zeker als je hem op de plek neer kan zetten waar die het meeste toevoegt.  Maar 2,3 en 4 was leuk. Maakte het niet strakker maar wel vetter.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Audiofreak

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.918
  • those oldies but goodies
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #12 Gepost op: 29 december 2020, 17:02:57 »
In mijn situatie is een sub wel meer dan oke. Vult prima de onderste regionen aan. En je kan wat gekke dingen corrigeren. Zeker als je hem op de plek neer kan zetten waar die het meeste toevoegt.  Maar 2,3 en 4 was leuk. Maakte het niet strakker maar wel vetter.

Gr. Hans
Het hoeft voor mij niet meer afgronddiep te gaan, maar dat is geheel persoonlijk. In het verleden had ik met mijn Infinity Quantum 2 ook de onderste regionen te pakken en toen vond ik dat wel heel gaaf, maar ja dat is ook al weer 37 jaar geleden.

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2020, 17:09:06 »
In mijn situatie is een sub wel meer dan oke. Vult prima de onderste regionen aan. En je kan wat gekke dingen corrigeren. Zeker als je hem op de plek neer kan zetten waar die het meeste toevoegt.  Maar 2,3 en 4 was leuk. Maakte het niet strakker maar wel vetter.

Gr. Hans
Het hoeft voor mij niet meer afgronddiep te gaan, maar dat is geheel persoonlijk. In het verleden had ik met mijn Infinity Quantum 2 ook de onderste regionen te pakken en toen vond ik dat wel heel gaaf, maar ja dat is ook al weer 37 jaar geleden.

Gaat mij erom dat er wordt weergegeven dat wat er is. Of dit nu 37 jaar terug is of niet dat maakt me dan weinig uit. :)

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

Johndv

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 7.529
  • Liever een Adam!
Re: Op het randje van 2020 en hoe verder in 2021 (audiogerelateerd) .......
« Reactie #14 Gepost op: 29 december 2020, 17:12:06 »
Ik heb nog nooit zoveel audio gesloopt, dan als in 2020. Het goede voornemen van 2021 laat zich dan ook raden.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn set, de Vincent Cd-speler heeft daar gevoelsmatig zeker mee te maken.

Het nare gevoel van 2020 is toch wel de ruzie met Bram, waarin ik veels te hard ben ingegaan en mezelf niet van mijn netste kant heb laten zien, voor allen die daar aanstoot aan hebben genomen, mijn excuses. Ook naar Bram toe, mijn excuses.

Voor de rest eigenlijk geen nieuws, alleen dat ik het idee heb, dat mijn gehoor iets aan hoge tonen heeft teruggekregen. Het zal wel niet kunnen, maar laat mij maar lekker in deze waan.

Hoe gaat het met de Vincent CD-speler ?
Goed Jan, die heeft 5 minuten gespeeld, voordat ik de ingangen molde.

Wel een pracht ding hoor!
Cambridge Audio CXA-80 - Vincent CD-S1 - Adam Audio Pencil's.