Auteur Topic: B&w 804s vs klipsch rp8000f  (gelezen 3566 keer)

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Gepost op: 10 december 2020, 00:46:20 »
Ik ben in the running voor nieuwe speakers aangezien ik merk dat men p5's op hun limiet beginnen te zitten qua detail spijtig genoeg.

Om de situatie te schetsen; ik ben een enorme b&w liefhebber en ben enkele maanden geleden een set klipsch rp600m gaan luisteren en was verbaasd dat het allemaal waar is wat ze over deze speakers zeggen. Ook heb ik 2 audio kameraden die b&w diamond 2 en diamond 3 staan hebben dus ik weet wat deze kunnen qua klank.

De nautilus 800 reeks heb ik ook al gehoord en vind ik ook zeer leuk klinken.

Mijn huidige set qua versterking bestaat uit een nuforce avp 16 pre en advance acoustic maa 406 eindversterker die ik op termijn wil vervangen naar een accuphase e4xx integrated.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Hoe zou de klipsch rp 8000f het doen tov de 804s?

Ga ik met de klipsch evenveel detail hebben (vooral in de hoge regionen) en ruimtelijkheid als met de b&w's?

Klinkt klipsch goed op accuphase? Want ik vind er zeer weinig over?

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2020, 07:51:15 »
Daar kom je alleen maar achter door zelf te luisteren.
Waarom zou Klipsch op een Accuphase anders klinken dan op een andere goede versterker?

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2020, 09:53:40 »
@nostra

Ik heb nog nooit een klipsch gehoord, weet dus niet hoe de klipsch en de B&W zich tot elkaar verhouden.
 
Maar zoals Marcel aangeeft: waarom zou Klipsch op een Accuphase anders klinken dan op een andere goede versterker?
Sorry voor het gezeur, maar als je zoveel geld gaat uitgaven lijkt het me nuttig te weten wat je doet:

in hifi (high fidelity = grote getrouwheid) is het de bedoeling om een opname zo getrouw mogelijk weer te geven. Een hifi-systeem geeft weer wat de muzikanten opgenomen hebben. Dat betekent dat een goed hifi-systeem geen of weinig eigen karakter heeft: het geeft de opname weer, zonder iets toe te voegen of weg te nemen. Hoe getrouwer, hoe beter.

Voor versterkers is dit al lang geen issue meer. Het is technisch perfect mogelijk en niet duur --> goede versterkers voegen niets toe aan het audio signaal behalve versterking.
Zie bv. de metingen op het audio science forum voor de Accuphase E-270 : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-accuphase-e-270-amplifier.6220/
Zoals je kan zien in de onderste grafiek is de weergave vlak tot 20khz - De e270 is maw een goede, neutrale versterker.
Al zijn er ook vele en veel goedkopere versterkers die net zo goed presteren en bijgevolg in blinde tests niet van elkaar te onderscheiden zijn. Alle goede versterkers klinken hetzelfde, namelijk: niet.

Voor luidsprekers is een neutrale weergave wél technisch erg moeilijk (en duur), en is er dus altijd afwijking -> dit verklaart de grote verschillen die er zijn tussen luidsprekers want die afwijkingen zijn bij alle fabrikanten weer net ietsje anders.

Zie bijvoorbeeld de metingen voor de klipsch rp600m op stereophile: https://www.stereophile.com/content/klipsch-reference-premiere-rp-600m-loudspeaker-measurements
Zoals je kan zien is de weergave allesbehalve vlak - De Klipsch voegt maw afwijkingen toe.

De metingen van de b&w 804d staan hier: https://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements
-> ook afwijkingen, maar op andere frequenties.

De klipsch en de b&w zullen bijgevolg verschillend klinken.


Als je dus een versterker zoekt met zgn. 'synergie' met een specifieke speaker, zoek je een versterker die compenseert voor de specifieke afwijkingen van die speakers. Maar dat betekent eigenlijk dat je op zoek moet gaan naar een 'slechte' (in de zin van niet-neutrale) versterker - de meeste buizenversterkers  :afro:
Die bovendien, gesteld dat je zo een versterker vindt, voor eender welke andere speaker onbruikbaar zou zijn (want geen synergie meer).

Daar is op zich niks mis mee, maar het is een dure hobby.

 

Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

bram freestone

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 6.250
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2020, 10:01:59 »
Ik ben in the running voor nieuwe speakers aangezien ik merk dat men p5's op hun limiet beginnen te zitten qua detail spijtig genoeg.

Om de situatie te schetsen; ik ben een enorme b&w liefhebber en ben enkele maanden geleden een set klipsch rp600m gaan luisteren en was verbaasd dat het allemaal waar is wat ze over deze speakers zeggen. Ook heb ik 2 audio kameraden die b&w diamond 2 en diamond 3 staan hebben dus ik weet wat deze kunnen qua klank.

De nautilus 800 reeks heb ik ook al gehoord en vind ik ook zeer leuk klinken.

Mijn huidige set qua versterking bestaat uit een nuforce avp 16 pre en advance acoustic maa 406 eindversterker die ik op termijn wil vervangen naar een accuphase e4xx integrated.

Nu zit ik met de volgende vragen:

Hoe zou de klipsch rp 8000f het doen tov de 804s?

Ga ik met de klipsch evenveel detail hebben (vooral in de hoge regionen) en ruimtelijkheid als met de b&w's?

Klinkt klipsch goed op accuphase? Want ik vind er zeer weinig over?

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk

Veel kilo's voor weinig geld,is inmiddels 200 euro's gezakt sinds 2018 dus ±1200 het paar dat is niet

te versmaden,de accuphase is eigenlijk overkill kwa watt en met een rendemend van 94db

 heeft hij niet veel wattjes nodig.En mijn gedachten zijn wel die box heeft wel wat ruimte

nodig want deze box kan ook grotere ruimtes met gemak vullen.

En als je de ruimte hebt is deze box een goede keus Toppie!

https://www.hifitest.de/test/lautsprecher_stereo/klipsch-rp-8000f_17992-seite3
« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 10:03:36 door bram freestone »
Phillips MFB serie,587,Wharfedale evo 4.4
Aiwa amp 8700,akai AM 2650 +AM 225
,NAD7130,veel philips amps AH 684,erres A8000
.philips  109 set,amp 309.philips  sennheiser HD598+HD650+dragonfly black en red
 Wharfedale diamond 10.7
Cambridge Audio CXA61.Yamaha A-S500.
LG OLED C1 65 inch.LG OLED C9 65

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2020, 11:47:53 »
Hoi Nostra, Denk dat het verschil tussen de B&W 804s en Klipsch RP8000f wel groot is. Het hangt ook af van welke muziek je houdt.
De B&W zal wat meer rustiger zijn, meer detail, zeer goed bij klassiek, Jazz. Maar bij rock en live muziek misschien te braaf. Wil niet zeggen dat de B&W niet geschikt is voor rock en live muziek, het is gewoon anders.
De Klipsch zal zijn presentatie wat meer naar voren zijn, dat is juist lekker bij rock en live muziek.

Hou er wel rekening mee dat de Klipsch eerste indruk heel geweldig kan zijn, na langer luisteren het een soort vermoeidheid kan worden (te fel, te agressief). Ook dit is natuurlijk persoonlijk.
Tweede punt is het prijsverschil van de luidsprekers. De B&W koste nieuw $4000,- t.o.v. $1200 van de Klipsch. Is eigenlijk geen vergelijk. De kwaliteit van materiaal van B&W zal op een hoger niveau liggen.

Als je de Klipsch gaat kopen met in je achterhoofd om ook ooit iets te gaan doen met buizenversterkers is het raadzaam om te kijken hoe de impedantie verloop is van deze luidsprekers.
Mijn ervaring is dat niet alle Klipsch geschikt zijn in die combinatie. De Accuphase zal zeker geen moeite hebben met beide type luidsprekers.

« Laatst bewerkt op: 10 december 2020, 12:03:44 door mmuetst »

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2020, 20:17:22 »
Daar kom je alleen maar achter door zelf te luisteren.
Waarom zou Klipsch op een Accuphase anders klinken dan op een andere goede versterker?

Marcel
Wel Marcel,

De accuphase is al van voor ik echt met deze hobby bezig was altijd een droom versterker geweest van mij.

Ik vind gewoon zeer weinig van accuphases gelinkt met klipsch vandaar ook de vraag.

Overkill mss wel ja maar ik heb graag wat reserve

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: B&w 804s vs klipsch rp8000f
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2020, 20:21:47 »
Hoi Nostra, Denk dat het verschil tussen de B&W 804s en Klipsch RP8000f wel groot is. Het hangt ook af van welke muziek je houdt.
De B&W zal wat meer rustiger zijn, meer detail, zeer goed bij klassiek, Jazz. Maar bij rock en live muziek misschien te braaf. Wil niet zeggen dat de B&W niet geschikt is voor rock en live muziek, het is gewoon anders.
De Klipsch zal zijn presentatie wat meer naar voren zijn, dat is juist lekker bij rock en live muziek.

Hou er wel rekening mee dat de Klipsch eerste indruk heel geweldig kan zijn, na langer luisteren het een soort vermoeidheid kan worden (te fel, te agressief). Ook dit is natuurlijk persoonlijk.
Tweede punt is het prijsverschil van de luidsprekers. De B&W koste nieuw $4000,- t.o.v. $1200 van de Klipsch. Is eigenlijk geen vergelijk. De kwaliteit van materiaal van B&W zal op een hoger niveau liggen.

Als je de Klipsch gaat kopen met in je achterhoofd om ook ooit iets te gaan doen met buizenversterkers is het raadzaam om te kijken hoe de impedantie verloop is van deze luidsprekers.
Mijn ervaring is dat niet alle Klipsch geschikt zijn in die combinatie. De Accuphase zal zeker geen moeite hebben met beide type luidsprekers.
Het probleem is dat ik enorm veel genre's luister. Metal en classic rock ook. Maar kan evengoed jazz opzetten.

Within Temptation klinkt heerlijk op de 804d2's van men audio kameraad via deezer hifi en op Spotify premium bij me thuis klinkt het ok maar sommige nummers zijn echt ruk.

Klipsch hun rp reeks vind ik echt een zeer goede luidsprekers en zijn echt pure fun om naar te luisteren. Maar vraag me af of het genoeg gaat zijn en dat ik niet na een paar maanden op mijn honger ga zitten kwa detail en ruimtelijkheid.

Want dat hebben de 804's dan weer echt goed.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk