Auteur Topic: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini  (gelezen 14641 keer)

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #15 Gepost op: 07 december 2020, 21:36:01 »
@ Voedingen: wat ik me wel voor kan stellen is dat sommige goedkope componenten wat ruis brengen. Dat is ook zo met slechte voedingen voor effectpedalen die gitaristen gebruiken, je hoort daar echt verschil. Maar dan vooral minder ruis, schoner signaal. Ik kan me ook voorstellen dat een schone, stabiele stroomtoevoer leidt tot een meer gebalanceerd geluid. Dat is ook de reden dat muziekstudio's (en ook veel muzikanten) werken met power conditioners. Al is dat trouwens ook ter bescherming van de vaak dure apparatuur..

Effect pedaaltjes werken heel vaak met een asymmetrische voeding, dus enkelvoudig 9V ofzo.
Daarbij gevoegd het uitbundige gebruik van goedkope componenten en soms zelfs germanium transistoren voor het effect.
Allemaal factoren die meespelen bij de ruisproductie en ja, de voeding zit dan als het ware mede in de signaalweg (niet helemaal correct, maar goed).

Studioapparatuur is vrijwel altijd gebalanceerd en symmetrisch uitgevoerd, en bovendien mag je aannemen dat de kwaliteit van ontwerp, prints en onderdelen hoog ligt.
Zelfs Behringer kan mooi ruis- en klikvrij werken. ;)
Ik ben zelf muzikant en geluidstechnicus (niet meer actief wegens gezondheid), en heb werkelijk nog nooit ergens meegemaakt dat iemand een conditioner gebruikte (behalve voor het haar), ook zaaleigenaren niet.
De meesten hebben geen flauw idee van de werking van hun apparatuur; het zal tegenwoordig best voorkomen zo nu en dan, en gezien de vaak slechte stroomvoorziening in zaaltjes (met name de groud/aarde) kan het wellicht wat doen tegen schakelklikken e.d.
Maar een beter geluid......daar geloof ik niet in (afgezien dan van storende invloeden zoals die schakelklikken).
- audiodidact -

JanH

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #16 Gepost op: 08 december 2020, 12:29:43 »
Het gaat bij het gebruik van power conditioners (Furman maakt hele mooie) ook vooral om het beschermen van de apparatuur (buizenversterkers voor gitaar bijvoorbeeld). In feesttenten bijvoorbeeld is de stroomvoorziening niet altijd even stabiel, al helemaal als het via aggregaten gaat.

Maar we raken wat off-topic geloof ik :-)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #17 Gepost op: 08 december 2020, 12:56:32 »
En laten buizenversterkers nu juist zulke bescherming niet nodig hebben. Ze behoren niet voor niets tot de componenten die weinig last heten te hebben van een EMP van een kernbom.
Niet echt off topic dus want we hebben het over het nut van voedingssuplementen.
An inability to grasp science is no argument against it....

hrcc

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.433
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #18 Gepost op: 08 december 2020, 15:43:17 »
voedingssuplementen  ;D

luistert allen naar FIP radio:jazz en wijde omstreken

vriendelijke groet
Cees

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2021, 17:48:24 »
Mooier dan dit filmpje kan ik het niet laten zien. Ik weet niet @JanH of je uiteindelijk de switch hebt gekocht. Kijk het hele filmpje uit, want de tester hoort verschil en legt ook uit waarom.
Fabrikanten kunnen met verschillende producten kreten roepen waar sommige audiofielen warm voor lopen.

Een aantal gevoelige woorden:
1 minder jitter
2 minder ruisvloer
3 fase correct.

De bulshit lijst is veel langer....
En het argument dat je het thuis moet uitproberen en dat je het toch hoort......zie het einde van het filmpje.
Natuurlijk, als je onder de streep gelukkig van wordt, wie zijn wij om dat geluk weg te nemen...geluk is onbetaalbaar. Maar misschien had je dat geluk beter in een paar mooie nieuwe Elac speakers kunnen stoppen (u mag Elac ook vervangen voor Adam, Wharfedale, Magnepan, B&W, Klipsch, Tannoy of elk ander merk wat u bevalt).

schorpioen

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 34
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2021, 03:27:15 »
De tijd dat schakelende voedingen (SMPS's) onderdeden voor lineaire ligt heel ver achter ons. Hifi is in sommige opzichten nogal conservatief omdat veel puristen willen kunnen blijven bevatten wat er 'onder de motorkap gebeurt.

Mocht je je zorgen maken om de SMPS in jouw streamer, neem dan voor de grap eens een kijkje in jouw eindversterker.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2021, 07:57:14 »
Geschakelde voedingen kunnen best goed zijn, maar niet alle fabrikanten leveren een goede geschakelde voeding bij hun product. Voorbeeld is de Auralic Mini, daar wordt een universele goedkope muurwrat standaard geleverd. Als je die vervangt voor een betere voeding krijg je betere resultaten. De Auralic Mini op zich is een zeer goede product.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2021, 10:24:03 »
Geschakelde voedingen kunnen best goed zijn, maar niet alle fabrikanten leveren een goede geschakelde voeding bij hun product. Voorbeeld is de Auralic Mini, daar wordt een universele goedkope muurwrat standaard geleverd. Als je die vervangt voor een betere voeding krijg je betere resultaten. De Auralic Mini op zich is een zeer goede product.
Wat voor mij geld is, is het meetbaar? Wie zegt mij dat die audiofiele voeding dezelfde componenten bevatten die in een goedkope voeding te vinden zijn, maar dan met een mooi jasje er omheen en een onzin verhaal op hun website waar audifielen vatbaar voor zijn: minder ruis, minder jitter, minder vervorming en een veel hogere prijs.
Als een fabrikant geen meetresultaten kan aanleveren dat de het signaal uit de Auralic Mini beter meet na aansluiten van de “betere” voeding dan beschouw ik het als onzin.

Dus als mensen blijven vragen of het verschil maakt blijven ze dit antwoord krijgen.
En ik laat het over aan de persoon of hij voor €300,- een voeding wil kopen die dingen beloofd die niet op de juiste manier gemeten zijn, of helemaal niet gemeten zijn.

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2021, 10:30:29 »
Geschakelde voedingen kunnen best goed zijn, maar niet alle fabrikanten leveren een goede geschakelde voeding bij hun product. Voorbeeld is de Auralic Mini, daar wordt een universele goedkope muurwrat standaard geleverd. Als je die vervangt voor een betere voeding krijg je betere resultaten. De Auralic Mini op zich is een zeer goede product.

Wat mankeert er precies aan die muurwrat behalve jouw aversie tegen muurwratten?
De reclamequote 'niet goed geld terug' wordt veelvuldig ingezet omdat men weet dat suggestie bij een voldoende rendabel percentage van de kopers tot een betere gebruikservaring zal leiden en heeft 0 komma 0 te maken met het vertrouwen van de leverancier dat het ook daadwerkelijk beter zal klinken.


« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 10:46:40 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2021, 10:42:03 »
Ik heb heel lang een muurwratje gebruikt van €12,50 voor een hoofdtelefoonversterker.
Wel gekozen op de juiste spanning en stroombehoefte.  Uiteraard.
Daar hoorde je helemaal niets van. Werkte gewoon goed.

Marcel
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2021, 10:45:20 »
Het argument “maar ik hoor toch het verschil” en “anderen horen ook het verschil” is een mooi argument. Maar het zegt mij niks. Lees het verslag op dit forum maar terug van de powerconditioner van Shunyata bij Wilbert hifi in Utrecht. Ik was de enige gek die het niet hoorde, de rest liep er als makke schaapjes achter het mooie verhaal aan. Was wel onder de indruk van de luidsprekers, maar heb er geen €20.000 voor over  ;) (Het waren  GAUDER AKUSTIK DARC 60).
Ook tijdens deze demo werden er allemaal metingen getoond die niet aangaven hoe het audio signaal beter zou meten...maar dat de spanning uit de muur beter zou meten. Maar ik luister naar muziek en niet naar signalen uit een stopcontact.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2021, 10:50:01 door mmuetst »

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #26 Gepost op: 18 maart 2021, 21:36:17 »
En als mensen toch bewijs willen dat een muurwrat prima werkt en het niks uitmaakt, hier het verslag van Amir van de Sbooster. En ja hij haalt ruis weg uit het eindsignaal, en nee jij hebt er geen voordeel mee, behalve als je vleermuizen hebt als huisdier in je mancave...
Hier het volledige verslag van de meting.
www.audiosciencereview.com meting sBooster
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2021, 21:42:14 door dekkersj »

Frits Denon

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.313
  • Elac addict
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #27 Gepost op: 18 maart 2021, 21:38:20 »
Bij mij werkt de link niet?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #28 Gepost op: 18 maart 2021, 21:42:38 »
Link hersteld.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #29 Gepost op: 18 maart 2021, 21:49:09 »
Link hersteld.

Groet,
Jacco
Dank...