Auteur Topic: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini  (gelezen 14510 keer)

JanH

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Gepost op: 06 december 2020, 12:01:33 »
Hallo allemaal,

Ik ben al 20 jaar muzikant maar nog een leek in de Hifi wereld. Heb de afgelopen weken wat gebruikte spullen aangeschaft:
- Bel Canto REF500s eindversterker
- Bel Canto DAC 3.0
- Dynaudio Focus 260 speakers
- Lumin U1 Mini streamer
- Supra stekkerblok en stroomkabels
- Meicord Opal LAN kabel, Netgear GS308 switch

Ben al best blij met mijn geluid maar het schijnt dat een relatief simpele/goedkope update er nog een schep bovenop doet: een lineaire Sbooster voeding aan de Lumin U1 Mini knopen. Mijn vraag is dan eigenlijk: doe ik mijn huidige setje niet tekort als ik het om die laatste paar honderd euro laat.

Ik heb dit forum redelijk doorgespit en gemerkt dat de meesten van jullie gezond kritisch zijn dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover! :-)

Alvast dank voor jullie reacties!

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #1 Gepost op: 06 december 2020, 12:17:01 »
Waar wil je de SBooster aansluiten? Ik zie alleen een 230 vac netentree.

JanH

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #2 Gepost op: 06 december 2020, 12:22:03 »
Sbooster heeft daar een ombouwkitje voor (15 minuten), dit is hoe het werkt:

https://www.sbooster.com/images/bestanduploaden/Lumin%20Bracket%20manual%20update%20220319.pdf 

Als ik zie (dus puur met het oog van een leek) hoe dat schakelende Lumin voedinkje eruit ziet versus die lineaire Sbooster kan ik me wel voorstellen dat het iets doet.

Jan

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 874
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #3 Gepost op: 06 december 2020, 12:26:20 »
Zoals ik het bekijk heeft Lumin wel aandacht aan de voeding gegeven. Het zit in een afgeschermde kast, dat zie je vaak, jammer genoeg, anders.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #4 Gepost op: 06 december 2020, 13:20:44 »
Welkom JanH op dit forum,
De voeding in de Lumin U1 streamer is een geschakelde voeding. De rede dat men zo’n voeding neemt is dat deze veel minder ruimte inneemt dan een voeding met transformator.  Uiteindelijk moet de electronica gevoed worden door gelijkspanning zonder dat daar storing signalen op zitten. Nu wordt er door leveranciers van deze producten (sbooster) beweerd dat een geschakelde voeding geen schone spanning kan leveren en dit ongunstig is voor de muziek kwaliteit. Tja, ze laten geen metingen zien dat dit ook daadwerkelijk het geval is. Men heeft het alleen over hoorbare verschillen. Ik hoor die verschillen niet en vind het daarom geen toegevoegde waarde zo’n voeding aan te schaffen.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2020, 13:31:11 door mmuetst »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #5 Gepost op: 06 december 2020, 14:27:18 »
Diverse professionele apparaten (dus waar je opnames mee worden gemaakt) hebben schakelende voedingen en leveren een perfecte gelijkspanning.
Waarom zou een lineaire voeding waar je een bromspanning in het audiobereik moet weg zien te werken beter werken dan een geschakelde waar het stoorsignaal enkele malen hoger in frequentie is dan het hoogste audiosignaal?

Er is geld te verdienen met het aanpassen van audio dus probeer je daar een, voor leken, pakkend verhaal voor te maken. Je zet erbij ' niet goed, geld terug' en het 'tussen de oren effect' doet de rest.
« Laatst bewerkt op: 06 december 2020, 14:30:05 door Be Tweeter »
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2020, 14:33:30 »
Meestal zit dat al geintegreerd op de pcb, daar is dan voor de eerste spanningsregelaars een schakelende voeding bedacht en daarna met een lineaire voeding verder "schoongepoetst".

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #7 Gepost op: 06 december 2020, 17:53:06 »
Nog een voordeel van een SMPS (mits goed gedaan): de spanningen zijn veel stabiler en onafhankelijker van de last die eraan hangt.

Een dikke ringkern staat natuurlijk leuk en het is tof om te reppen over je versterker van 50 kilo, maar erg efficiënt is dat allemaal niet.
Verder sluit ik me aan bij Michael, Arjan en Jacco: ik kan geen technische voordelen bedenken voor een conventionele transformatorvoeding, en dus eigenlijk ook geen gehoormatige.
Kijk maar eens naar de uitstekende reputatie van de D-versterkers met switch mode voedingen merken als Hypex, B&O Ice Power enz.
Hoe de vele hedendaagse goedkope Chinese D-versterkers en SMPS-voedingen presteren weet ik niet, dar heb ik geen ervaring mee.
- audiodidact -

JanH

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #8 Gepost op: 06 december 2020, 19:54:03 »
Ah ok! Wauw wat een kennis hier, dank allemaal! Jullie zijn het er ook eigenlijk allemaal wel over eens, dus ik weet wel genoeg.

Het zou me eigenlijk ook verbazen als zo’n lineaire voeding echt beter zou zijn en een bedrijf als Lumin dat dan niet gewoon standaard zou toepassen. Ok, zou misschien iets duurder zijn maar dan nog.

Aan de andere kant: het zou misschien wel IETS kunnen doen. Ik heb een paar dagen een Silent Angel Bonn N8 switch met die Forester F1 voeding (samen € 800) op proef gehad. En die steeds vergeleken met mijn Netgear GS308. Ik moet eerlijk zeggen dat het geluid met die Silent Angel spullen hoorbaar beter was. Maar of het nou € 800 beter was... 🤔

Een Primare NP5 met Silent Angel Forester F1 voeding klonk ook iets beter dan met het voedinkje wat Primare met de NP5 mee levert. Maar dat is ook echt een soort speelgoed voedinkje. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Lumin en niet voor de NP5 met Forester F1.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #9 Gepost op: 06 december 2020, 20:27:44 »
Beste JanH, met alle liefde wil ik geloven dat je een beleving had dat het beter klonk met een een Silent Angel Bonn N8 dure audiofiele switch, als netwerkbeheerder zou ik geen enkele verklaring kunnen geven waarom een switch waar een netwerk signaal door gaat via het TCP protocol via de ene switch Anders zou moeten klinken dan via de andere switch. Het is op het moment dat het signaal door de switch gaat nog geen audio signaal, alleen data. Het zou de zelfde onzin zijn als ik zou zeggen dat TIDAL via Ziggo beter klinkt dan KPN. Om in jou straatje te blijven, als je als muzikant ging optreden vroeg je dan aan de zaal eigenaar of ie stroom van Eneco had of van Essent, want Eneco klinkt altijd beter al ik een optreden geef.
De enige factoren die een hele belangrijke rol spelen zijn de luidsprekers en de akoestiek. De rest zien we voornamelijk als hobby. Maar als mensen denken verschil te horen, wie zijn wij dan om dat genot hun te ontnemen. Maar als je onze mening vraagt, tja dan krijg je in de meeste gevallen het antwoord dat het voornamelijk tussen de oortjes zit.

Marcel Dali

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 11.083
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #10 Gepost op: 07 december 2020, 07:26:44 »
 Good Posting
Bluesound N130 - Qobuz - Lake People G111.
Sony CDP 920 QS - Lake People G103.
Beyerdynamic DT1990 pro.
Denon AH-D2000

chansig

  • Trade Count: (3)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3.995
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #11 Gepost op: 07 december 2020, 07:37:16 »
Ga naar het HTforum en jij krijgt de meest uiteenlopende ervaringen te lezen. Van geweldig en ja een andere voeding is per definitie beter want. Zelfs met metingen erbij. Ook over de switch voldoende te vinden op het net.

Enige advies mijnerzijds: Zelf proberen.

Gr. Hans
Uitdrukkingen zijn een bitch als iemand ze letterlijk gaat nemen..en alles wat ik zeg is mijn mening.

JBL 308, Macmini 2012, BACCH software

JanH

  • Trade Count: (0)
  • Newbie
  • *
  • Berichten: 5
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #12 Gepost op: 07 december 2020, 09:16:24 »
Nou, uit ervaring met muziekinstrumenten weet ik dat er eigenlijk altijd een zekere mate van logica of verklaarbaarheid achter een beter of slechter geluid zit. Dus ik wil er als beginnende audioliefhebber een beetje van weg blijven dat iets duur is en dus wel beter 'moet' klinken terwijl daar technisch helemaal geen reden voor is.

Ik snap nu ook dat het hele LAN gebeuren eigenlijk gewoon neer komt op een transportband die pakketjes data (of onderdelen daarvan) naar mijn streamer brengt. Als/zodra zo'n pakketje compleet is speelt mijn streamer het af. Dus qua geluidskwaliteit is het maar net hoe gedetailleerd dat pakketje is. Overigens wordt dat pakketje ook nog van de andere kant van de wereld over tig servers en switches geloodsd voordat het bij mij komt... Vraagje die ik dan nog heb aan jullie: doet mijn Lumin zelf de buffering? (of is dat een domme vraag...)

@ Voedingen: wat ik me wel voor kan stellen is dat sommige goedkope componenten wat ruis brengen. Dat is ook zo met slechte voedingen voor effectpedalen die gitaristen gebruiken, je hoort daar echt verschil. Maar dan vooral minder ruis, schoner signaal. Ik kan me ook voorstellen dat een schone, stabiele stroomtoevoer leidt tot een meer gebalanceerd geluid. Dat is ook de reden dat muziekstudio's (en ook veel muzikanten) werken met power conditioners. Al is dat trouwens ook ter bescherming van de vaak dure apparatuur..

Die Sbooster update voor mijn Lumin U1 Mini kan ik helaas niet even testen, je moet de Lumin er echt voor ombouwen.. Maar als ik jullie goed begrijp KAN een Sbooster geen merkbare verbetering voor mijn Lumin betekenen.


Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #13 Gepost op: 07 december 2020, 10:16:10 »
Oren zijn eigenlijk slechte meetinstrumenten om verschillen vast te stellen, of het nu gaat om het blind herkennen van een Stradivarius door experts (lukte slecht), het blind kiezen van muzikanten voor een symfonieorkest (leidde tot meer vrouwelijke muzikanten) of het horen van verschillen tussen audiocomponenten (lukt vrijwel alleen met voorkennis). We denken dat we een goede scherprechter zijn maar dat valt reuze tegen.
Studio's willen natuurlijk geen schakeltikken van de koelkast in een stille passage van een opname terughoren dus die hebben een punt als ze aandacht besteden aan een goede voedingsopzet temeer omdat er veel aplaratuur aan elkaar hangt met meters kabel en er eerder aarde/massalussen op de loer liggen.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Zin of onzin: Sbooster upgrade voor Lumin U1 Mini
« Reactie #14 Gepost op: 07 december 2020, 12:45:32 »
Ik snap nu ook dat het hele LAN gebeuren eigenlijk gewoon neer komt op een transportband die pakketjes data (of onderdelen daarvan) naar mijn streamer brengt. Als/zodra zo'n pakketje compleet is speelt mijn streamer het af. Dus qua geluidskwaliteit is het maar net hoe gedetailleerd dat pakketje is. Overigens wordt dat pakketje ook nog van de andere kant van de wereld over tig servers en switches geloodsd voordat het bij mij komt... Vraagje die ik dan nog heb aan jullie: doet mijn Lumin zelf de buffering? (of is dat een domme vraag...)
Dat is geen domme vraag, en het antwoord is ja. De streamer buffert de pakketjes die binnen komen. Dit kun je testen door de netwerkkabel er uit te trekken, je merkt dan dat de speler niet direct stopt met spelen maar eerst de buffer leeg speelt. Uiteindelijk zal de speler stoppen met spelen als de buffer leeg is en jij de kabel nog niet hebt aangesloten. Alle mooie argumenten die de makers van die audio netwerkapparatuur verzinnen zoals minder jitter is echt onzin.  Maar veel audiofielen kennen die term jitter en denken dan, hé das goed, dat moet ik hebben.
We lezen dan reviews van bladen over een donkere achtergrond, meer lucht tussen de instrumenten en minder poen in jou portemonnee  ;D

Ben wel nieuwsgierig welk instrument je zelf speelt. En je weet natuurlijk als muziekkant heel goed dat akoestiek belangrijk is. De ene concertzaal is de andere niet.
« Laatst bewerkt op: 07 december 2020, 13:39:34 door mmuetst »