Auteur Topic: Accuphase vraag  (gelezen 9120 keer)

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Accuphase vraag
« Gepost op: 23 november 2020, 23:44:04 »
Hallo heren en dames (voor zover er hier dames zitten).

Ik ben al een tijdje aan het rondkijken om me in de nabije toekomst (3 tot 6 maand) een accuphase integrated amp aan te schaffen.

Nu zie ik natuurlijk het bos door de bomen niet meer.

Wat is het verschil in geluidskwaliteit/detail/soundstage/dynamiek tussen de 200/300/400 series? Buiten dat hoe hoger je gaat je meer wattage hebt?

Ikzelf heb b&w p5 speakers die ik op termijn wil upgraden naar een 804/803 s of d1/d2 om even de situatie te schetsen

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Accuphase vraag
« Reactie #1 Gepost op: 24 november 2020, 07:51:10 »
Forum lid Bloom heeft hier een mooi stuk over geschreven:
https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=32626.0
Het komt er op neer dat de luidsprekers bepalen hoe veel vermogen je nodig hebt.
Het enige wat lastig is dat niet alle Specs worden opgegeven bij luidsprekers zoals de minimale impedantie.
Ook is het belangrijk om te weten bij welke frequentie de laagste impedantie zit.
Bij hoge frequentie zal dit minder een aanslag doen op je versterker dan bij lage frequentie.
Hier zie je zo’n meting van luidsprekers:

https://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements

Verder zal er geen verschil zijn in geluidskwaliteit/detail/soundstage. Dynamiek vind ik lastig te beantwoorden. Misschien kan iemand anders wat over roepen?

« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 08:02:48 door mmuetst »

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Accuphase vraag
« Reactie #2 Gepost op: 24 november 2020, 08:36:56 »
Dynamiek is het verschil tussen de zachtste en de luidste passages in de muziek. Dat kan ook explosief zijn: als je van heel stil naar heel luid gaat in een oogwenk, bijvoorbeeld. Of omgekeerd: van heel luid naar heel zachtjes, ook in een oogwenk.
Alle luidsprekers kunnen dynamiek aan. Het gaat om de explosieve dynamiekwijzigingen waar zowel een versterker als een luidspreker moeite mee kan hebben. Het is heel moeilijk dat in een cijfer uit te drukken, maar de gevoeligheid van een luidspreker zegt wel iets: de fabrikant drukt dat uit in dB/W/m als zijn luidspreker een gemiddelde impedantie van 8 Ω heeft, en als dB / 2,83 V / 1 m als dat niet zo is. Hoe hoger dat getal, hoe minder moeite een luidspreker zal hebben met explosieve dynamiek juist omdat  hij dan weinig vermogen nodig heeft om dat te doen. En dat is dan ook vriendelijker voor de versterker.

De meeste versterkers sneuvelen omdat ze te weinig vermogen hebben, niet omwille van een teveel. Als een versterker plots heel veel vermogen moet leveren gedurende ettelijke seconden tot wellicht een minuut, terwijl hij dat vermogen niet heeft, dan klapt je hele muziekweergave als een pudding in elkaar. Als de eindtrappen sneuvelen, is de kans groot dat ze hoogfrequente of zelfs gelijkstoom naar je luidsprekers sturen. Afhankelijk van hoe hoe groot die waarde is, kan dat het crossoverfilter in je liudsprekers vernielen en neemt dan zeker ook de tweeters mee, mogelijk ook nog de midrange. Met een versterker die te krachtig is voor wat je nodig hebt, gebeurt je zoiets nooit. Daar is de vuistregel dat het volume omlaag moet zodra je vervorming hoort die niet in de muziek hoort te zitten.

Dat gezegd zijnde, is het ook weer niet nodig een versterker van honderden Watts per kanaal te gaan aansluiten op een hoornluidspreker van 115 dB/W/m: je volumeknop moet dan onder 1% blijven of je hebt een rotherrie. Dat is niet prettig werken. Gebruik dus de formule in de tekst die mmuetst je gaf (er is een spreadsheet waarmee je dat makkelijk kunt) om te bepalen welk volume je minimaal nodig hebt om nooit teleurgesteld te raken. Kan het met minder? Zeker: in veel situaties wordt er niet veel meer dan 10 W verbruikt tijdens de weergave. Maar je kunt er doorgaans niet op rekenen dat het daarbij blijft. En het gaat om de grootste vermogens die je luidsprekers ooit van je versterker zullen willen vragen: dáár is die formule voor. Enige nadeel: meer vermogen wil meestal ook zeggen dat het duurder is. En voor elke 3 dB extra aan geluidsdruk die je wil bekomen, heb je het dubbel van het vermogen nodig. Stel dat je een welbepaalde geluidsdruk bereikt met een vermogen van 20 W. Om dan 3 dB luider te spelen, heb je 40 W nodig. En voor elke verdubbeling van de luisterafstand kwadrateert het vermogen zelfs.
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 08:39:22 door Bloom »

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Accuphase vraag
« Reactie #3 Gepost op: 24 november 2020, 08:48:11 »
Ik ben geen techneut, maar wat ik zoal heb geleerd en aanvullend aan Bloom's stuk:

De output-impedantie van de versterker in verhouding tot de impedantie vd speaker bepaalt de zgn. 'dempingsfactor'.
Hoe hoger die is, dus hoe lager de outputimpedantie van de amp tov de impedantie van de luidspreker, hoe beter de 'demping'/controle over die luidspreker.
Hoe meer controle, hoe minder de fluctuerende impedantie van de luidspreker de weergave affecteert.
Hoe meer controle, hoe lineairder de weergave dus over het ganse frequentiespectrum.

Heb me laten vertellen dat de vuistregel zou zijn dat de outputimpedantie van de amp maximaal 10% van de minimale luidsprekerimpedantie mag bedragen

Dus voor een speaker zoals de b&w 804 d3, die volgens de metingen van stereophile een minimale impedantie van 3 Ohm kent (https://www.stereophile.com/content/bowers-amp-wilkins-804-diamond-loudspeaker-measurements), betekent dat dat je een versterker moet hebben met maximale uitgangsimpedantie van 0.3 ohm.

Of de Accuphases hieraan voldoen weet ik niet. Maar aan die prijs mag je het hopen.

Daarnaast: prijsverschil zit vaak in een combinatie van wattage, bouwkwaliteit en (veel) marketing.

 
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Accuphase vraag
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2020, 08:58:04 »


Wat is het verschil in geluidskwaliteit/detail/soundstage/dynamiek tussen de 200/300/400 series? Buiten dat hoe hoger je gaat je meer wattage hebt?



in mijn ervaring zijn die aspecten ook en vooral afhankelijk van je luisteromstandigheden.
Je kan, tot op zekere hoogte, met een goed opgestelde budgetinstallatie een betere klank krijgen dan met een slecht opgestelde high-end installatie. Alle marketing en reviews en verkoopspraatjes ten spijt.
Maw: selecteer een betrouwbare versterker die past bij je speakers (wattage, impedantie) en je budget, en spendeer voor de rest vooral veel tijd aan de positionering van je speakers, kamerakoestiek, enz...
« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 10:45:25 door Marleone »
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Accuphase vraag
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2020, 09:02:55 »
Nog een vraagje aan Bloom, stel je hebt een luidspreker die alleen in het hoog een dipje heeft in de impedantie. Laten we zeggen rond de 8khz gaat deze naar 4 ohm maar in het laag blijft de impedantie rond de 8 ohm. Welke waarde neem je dan in jou formule?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Accuphase vraag
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2020, 09:04:01 »
Hallo heren en dames (voor zover er hier dames zitten).
Mijn vrouw noemt me wel eens oud wijf...dank dat je daar rekening mee houdt ;)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Accuphase vraag
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2020, 09:11:31 »
De verdubbeling en kwadratering van het vermogen mogen heel verontrustend klinken maar die berekeningen zijn gebaseerd op bolvormige afstraling en in de meeste huiskamers is daar geen sprake van omdat de muren het golffront weerkaatsen waarmee de praktijkcijfers dus wat voordeliger uitvallen voor de portemonee.
Maar een beetje reserve is natuurlijk nooit weg. :)

An inability to grasp science is no argument against it....

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Accuphase vraag
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2020, 10:25:26 »
Nog een vraagje aan Bloom, stel je hebt een luidspreker die alleen in het hoog een dipje heeft in de impedantie. Laten we zeggen rond de 8khz gaat deze naar 4 ohm maar in het laag blijft de impedantie rond de 8 ohm. Welke waarde neem je dan in jou formule?
Op welke frequentie de impedantiedip gebeurt is niet van belang voor de formule, die werkt over het hele frequentiespectrum. In de formule wordt de impedantie verwerkt via 8/Z: omdat de gevoeligheid van een luidspreker normaal (maar niet altijd) vermeld bij 8 Ohm gemiddeld, kun je een afwijkende impedantie opgeven via die parameter Z. Verder kun je de formule meermaals toepassen: een keer voor de gemiddelde impedantie en een keer voor de minimumimpedantie, ongeacht aan welke frequentie die bereikt wordt. In de spreadsheet die je kunt downloaden van mijn artikelpagina, bereken ik effectief het benodigd vermogen in die twee impedanties. Kies een versterker altijd aan de hand van het vereist vermogen in die minimumimpedantie, dan weet je zeker dat je nooit problemen zult hebben. Als een luidsprekerfabrikant geen minimum opgeeft maar alleen een gemiddelde impedantie, dan hanteer ik vaak de helft als minimum.

Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Accuphase vraag
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2020, 10:26:45 »
De verdubbeling en kwadratering van het vermogen mogen heel verontrustend klinken maar die berekeningen zijn gebaseerd op bolvormige afstraling en in de meeste huiskamers is daar geen sprake van omdat de muren het golffront weerkaatsen waarmee de praktijkcijfers dus wat voordeliger uitvallen voor de portemonee.
Maar een beetje reserve is natuurlijk nooit weg. :)

In de formule hou ik rekening met 3 dB profijt voor de akoestiek van de kamer en nog eens 3 dB voor het stereo-effect (het feit dat er twee luidsprekers spelen). Met de opmerking dat als je veel muziek draait zonder sterk gecentraliseerd midden (zoals klassiek), dat je dan die 3 dB er weer bij moet optellen.

Marleone

  • Trade Count: (0)
  • Full Member
  • ***
  • Berichten: 232
Re: Accuphase vraag
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2020, 10:49:25 »
@Bloom,

even off-topic, ik volg ook het harbeth-forum. Daar zijn ze nogal fanatiek bezig met 'wetenschappelijke' audio.
Ik kan me voorstellen dat de formule die je voorstelt daar op enige interesse zal kunnen rekenen.
Bezwaar dat ik het daar deel?
Harbeth P3ESR40/Dali Oberon 1, Yamaha A-S1100/Marantz PM7004, Rega RP3/ Luxman PD282, Marantz CD6006, Paradigm PW Link/google CCA, Adire Audio sub

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl

Nostra

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 710
Re: Accuphase vraag
« Reactie #12 Gepost op: 24 november 2020, 14:20:29 »
Allemaal een zeer mooie uitleg allemaal maar dit is voor mij persoonlijk allemaal Chinees.

En heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen rechtstreeks.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk


Bloom

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.931
  • Bloom's music blooms!
    • What makes Bloom's music bloom?
Re: Accuphase vraag
« Reactie #13 Gepost op: 24 november 2020, 14:29:40 »
@Bloom,

even off-topic, ik volg ook het harbeth-forum. Daar zijn ze nogal fanatiek bezig met 'wetenschappelijke' audio.
Ik kan me voorstellen dat de formule die je voorstelt daar op enige interesse zal kunnen rekenen.
Bezwaar dat ik het daar deel?

Nee hoor, doe maar.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Accuphase vraag
« Reactie #14 Gepost op: 24 november 2020, 14:43:04 »
Allemaal een zeer mooie uitleg allemaal maar dit is voor mij persoonlijk allemaal Chinees.

En heb nog geen antwoord op mijn vraag gekregen rechtstreeks.

Verstuurd vanaf mijn H3113 met Tapatalk
(niet onvriendelijk bedoeld) Het antwoord is: hangt van je speakers af. Daarna kun je berekenen hoeveel vermogen je nodig hebt. Lijkt mij duidelijk toch?

In traditioneel Chinees is dat:

答案是:取決於您的揚聲器。 然後,您可以計算所需的電量。 對我來說似乎很清楚,對吧? ;)

Stap 1 bepaal welke speakers je uiteindelijk wilt kopen van die B&W serie.
Stap 2 bepaal hoeveel vermogen je nodig hebt.
Stap 3 kies een versterker uit die Accuphase serie die dit minimaal kan leveren of neem een duurdere met meer vermogen, gewoon omdat het kan.

« Laatst bewerkt op: 24 november 2020, 15:44:49 door mmuetst »