Auteur Topic: Heart Beat 300B versterker  (gelezen 19650 keer)

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #90 Gepost op: 29 november 2020, 16:46:13 »
Nee, ik moet de 300B gaan beschouwen als een stuurbuis.  ;D

Momenteel ben ik de triode aan het modelleren die ook gebruikt is bijn mijn afstudeeropdracht, de Svetlana SV572-10. Die moet het dan maar gaan worden, of de antieke 845...

Groet,
Jacco

Paul

  • Trade Count: (1)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 13.799
  • Doet mij maar buisjes
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #91 Gepost op: 29 november 2020, 17:11:09 »
Mijn gedachte, waarom niet met een KT88 of KT120 als je wilt vlammen.

Het wiel is toch al uitgevonden ?

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #92 Gepost op: 29 november 2020, 17:17:37 »
Mijn gedachte, waarom niet met een KT88 of KT120 als je wilt vlammen.

Het wiel is toch al uitgevonden ?
Dat zijn geen triodes.

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #93 Gepost op: 29 november 2020, 17:27:54 »
Die SV572-10 is wel een mooie buis om te zien. Zit meer “leven” in dan de 300B om maar te kijken.
Want ja, in deze donkere dagen is het ook mooi dat het buisje een beetje licht geeft.
Ik weet dat sommige Chinese merken gewoon een LED achter buis plaatsten om het nog wat meer spannend te maken  ;).

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #94 Gepost op: 29 november 2020, 17:31:17 »
Het doet me toch een beetje aan de stoommachine denken, even archaïsch en even economisch.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #95 Gepost op: 29 november 2020, 17:57:16 »
Het doet me toch een beetje aan de stoommachine denken, even archaïsch en even economisch.
Tja

Of

Stoommachines kunnen zo mooi zijn  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 november 2020, 18:02:16 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #96 Gepost op: 29 november 2020, 21:40:27 »
Het doet me toch een beetje aan de stoommachine denken, even archaïsch en even economisch.
We hebben die zonnepanelen niet voor niets. Bovendien gaat het in de toekomst een effectieve manier worden om je huis te verwarmen als we van het gas af gaan. Ik zie mogelijkheden.

Maar dat is nog niet alles. Overall tegenkoppeling om toch goede versterkers te krijgen en beter geregegelde bias instellingen en gloeispanningen horen er wat mij betreft ook bij. En een elegante manier, of toch met buizen en dan afwijkend qua ontwerp, om de koppeling te maken tussen stuur- en eindtrap. Zit volgens mij nog heel veel ontwikkelwerk in.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #97 Gepost op: 01 december 2020, 23:02:17 »
Nailed it.

12,5 watt in 8 ohm is inderdaad mogelijk met de twee SV572-10 triodes parallel en de VDV3025SE uitgangstrafo die ik voor mijn afstuderen ter beschikking had. Met een anodespanning van 1000V en een anodestroom van 100mA per buis (zij het net aan qua verzadigingstroom van de trafo) en slechts in klasse A1. Voorspelde THD iets van 0,6%. (!)

Zo had het dus moeten zijn... na al die jaren eindelijk het verlossende antwoord.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #98 Gepost op: 02 december 2020, 07:58:28 »
Dat zijn heel mooie vervormingscijfers.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #99 Gepost op: 02 december 2020, 09:29:56 »
Nailed it.

12,5 watt in 8 ohm is inderdaad mogelijk met de twee SV572-10 triodes parallel en de VDV3025SE uitgangstrafo die ik voor mijn afstuderen ter beschikking had. Met een anodespanning van 1000V en een anodestroom van 100mA per buis (zij het net aan qua verzadigingstroom van de trafo) en slechts in klasse A1. Voorspelde THD iets van 0,6%. (!)

Zo had het dus moeten zijn... na al die jaren eindelijk het verlossende antwoord.

Groet,
Jacco
Wat zou die aan vermogen leveren als je één eindbuis zou toepassen?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #100 Gepost op: 02 december 2020, 11:13:37 »
Nailed it.

12,5 watt in 8 ohm is inderdaad mogelijk met de twee SV572-10 triodes parallel en de VDV3025SE uitgangstrafo die ik voor mijn afstuderen ter beschikking had. Met een anodespanning van 1000V en een anodestroom van 100mA per buis (zij het net aan qua verzadigingstroom van de trafo) en slechts in klasse A1. Voorspelde THD iets van 0,6%. (!)

Zo had het dus moeten zijn... na al die jaren eindelijk het verlossende antwoord.

Groet,
Jacco
Wat zou die aan vermogen leveren als je één eindbuis zou toepassen?
Dat zou bij 0,6 THD uitkomen op 7 Watt. Het levert dan een maximaal vermogen van 10 watt en dat is dan aan 3% THD. Ook heel netjes.

Zoals destijds ook al gezien is het parallel schakelen van eindtriodes heel gunstig voor de vervormingscijfers. Je wikkelverhouding wordt lager, wat gunstig is voor de wikkelcapaciteit en dus het hoogfrequentgedrag. Dat was dus in principe het juiste pad.

Het grote voordeel van deze SV872-10 is dat ie ook heel ver in klasse A2 gedrukt kan worden en dan gaat er nog meer uit komen.

Groet,
Jacco

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #101 Gepost op: 02 december 2020, 15:06:42 »
Maar waarom geen push pull, Jacco?
Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van single ended eindtrappen; je moet er dan de geschikte speakers bij zoeken en dat is wat mij betreft de ongekeerde weg.
- audiodidact -

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.918
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #102 Gepost op: 02 december 2020, 15:28:58 »
 :popcorn:
Ik heb afgelopen vakantie een jaren '50 paper gelezen over het wikkelen van trafo's voor push-pull met taps voor UL en ik zou me kunnen voorstellen dat het wikkelen van een SE trafo sneller tot een werkend product leidt.
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.364
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #103 Gepost op: 02 december 2020, 16:02:51 »
Nog een mooie anekdote: Bert Fruitema (Alfi audio) wikkelde zijn transformatoren soms zelf. (hier een creatie van de man).

Maar hij had af en toe pech dat tijdens het wikkelen de tel kwijt was hoeveel omwentelingen hij had gemaakt.
"Ging de deurbel, deed ik open om een pakketje aan te nemen. Kwam ik terug bij mijn wikkelproces, wist ik het niet meer en kon overnieuw beginnen"
Hij liet ons bij Audio club Zwolle een foto zien van een wikkelmachine met een teller die normaal bij het wiel van een fiets geplaatst kon worden. Zo kon hij rustig de deur open doen zonder weer overnieuw te starten.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.223
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #104 Gepost op: 02 december 2020, 16:20:57 »
Maar waarom geen push pull, Jacco?
Ik ben nooit zo gecharmeerd geweest van single ended eindtrappen; je moet er dan de geschikte speakers bij zoeken en dat is wat mij betreft de ongekeerde weg.
Ook een SE kun je gaan tegenkoppelen, dat is natuurlijk ook de bedoeling  ;)

Maar er is momenteel een heel simpele reden voor mij om me te beperken tot SE en dat is dat alleen voor een dergelijke trafo een model heb. De PP heb ik simpelweg nog niet gemaakt in mijn simulatie omgeving. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om beide technieken te beheersen.

Groet,
Jacco