Auteur Topic: Heart Beat 300B versterker  (gelezen 19333 keer)

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #30 Gepost op: 26 november 2020, 09:33:12 »
Arjan of Jacco nog een idee over de spanning op de anode van de buis: 428 (die volgens de fabrikant van de versterker 390 volt moet zijn) als ik de stroom afregel op 67mA over de cathode weerstand (dus 0.67 volt)
Aan het grid staat -87 volt.
Vond deze calculator op internet en bij 429 volt zie ik een 80% Average stroom 67mA.
https://robrobinette.com/Tube_Bias_Calculator.htm
Het model zit in de buurt:



Bij 390 volt anodespanning en -80,2 volt voorspanning geeft 67 mA aan anodestroom.

Groet,
Jacco
Gaaf Jacco, maar zoals KT88 al aangaf is waarschijnlijk de voedingsspanning nu hoger gezien de versterker ooit ontwikkeld is met transformatoren die 220\230 volt verwachten uit het stopcontact (en op een zonnige dag zal mijn zonnepanelen ook een schepje er boven op doen) De anode spanning is nu niet 390 volt maar 420 volt. Ia is 67 mA en de grid spanning is -85 volt. Hoe komt de versterker in jou model er dan uit te zien met deze cijfers? Moet ik Ia dan misschien anders instellen?

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #31 Gepost op: 26 november 2020, 09:53:29 »
Dan kom ik op 82 mA aan anodestroom. Zit je in het model op ruim 34 watt aan anodedissipatie, en dat is wel fors ja.

Wil je terug naar 66 mA zegt de berekening dat je een voorspanning van -88V moet aanbieden. Het ligt allemaal vrij dicht bij elkaar en eventuele spreiding van de buisparameters kan grote gevolgen hebben. Met een dergelijke instelling komt het bij een 300B kennelijk vrij nauw.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #32 Gepost op: 26 november 2020, 10:04:31 »
Dan kom ik op 82 mA aan anodestroom. Zit je in het model op ruim 34 watt aan anodedissipatie, en dat is wel fors ja.

Wil je terug naar 66 mA zegt de berekening dat je een voorspanning van -88V moet aanbieden. Het ligt allemaal vrij dicht bij elkaar en eventuele spreiding van de buisparameters kan grote gevolgen hebben. Met een dergelijke instelling komt het bij een 300B kennelijk vrij nauw.

Groet,
Jacco
In jou model krijg je een anodestroom van 82 mA in de praktijk is die stroom bij deze spanningen 67 mA (0,67 volt gemeten over R3 10 ohm weerstand). Waar zit dan het verschil? 
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 10:06:36 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #33 Gepost op: 26 november 2020, 10:27:08 »
Zit er maar 3 volt naast op 85 volt, ik vind het wel meevallen. Dat zit hem in toleranties en verschillen in buizen onderling (die ook nog eens op het einde van de curves gebruikt worden), vandaar dat het de moeite loont om gematchte paren kiezen waar nodig. Je gaat dat nooit uit de losse pols gelijk krijgen. Of je moet dat automatiseren natuurlijk, maar dan krijg je weer de discussie waar je dan op moet automatiseren. Stroom, steilheid, THD generatie en wie weet zijn er nog wel meer zaken waar je op kan letten.

Gaat ook belangrijk worden als je twee eindtriodes parallel wilt gaan zetten, dan zul je ze ook moeten uitzoeken.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #34 Gepost op: 26 november 2020, 10:52:45 »
Zit er maar 3 volt naast op 85 volt, ik vind het wel meevallen. Dat zit hem in toleranties en verschillen in buizen onderling (die ook nog eens op het einde van de curves gebruikt worden), vandaar dat het de moeite loont om gematchte paren kiezen waar nodig. Je gaat dat nooit uit de losse pols gelijk krijgen. Of je moet dat automatiseren natuurlijk, maar dan krijg je weer de discussie waar je dan op moet automatiseren. Stroom, steilheid, THD generatie en wie weet zijn er nog wel meer zaken waar je op kan letten.

Gaat ook belangrijk worden als je twee eindtriodes parallel wilt gaan zetten, dan zul je ze ook moeten uitzoeken.

Groet,
Jacco
Duidelijk, maar is de versterker zo goed ingesteld?  De anode vermogen is nu 420x0.067=28,14 watt. Ik wil de versterker zeker niet op zijn max instellen, ook voor de levensduur van de buizen lijkt me dat niet bevordelijk.

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #35 Gepost op: 26 november 2020, 10:58:05 »
Volgens mij kan dat wel, je zit ver genoeg van die 40 watt af (ik zou niet verder gaan dan 31 watt). Bovendien is het common practise om de grens op te zoeken, want normaliter resulteert dat in een beter presterende schakeling. Hier net ook aan het speulen geweest met de instelling, maar hoger en harder geeft de mooiste THD cijfers (jaja, dat zit er ook allemaal in  ;D ).

Ben nu aan het spelen met de gedachte om de uitgangstransformator te parametriseren om zo tot de ultieme instelling te kunnen komen. Dan hoef ik niet te varen op vuistregels, maar kan ik het optimum rekenkundig bepalen.

Groet,
Jacco

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #36 Gepost op: 26 november 2020, 11:29:47 »
Dit is trouwens het rekenmodel:



Ik heb er ook de "kengetallen" bij gedaan om de autobias kathodeweerstand uit te rekenen en bij 420 volt komt daar in totaal 1410 ohm uit. Dan zou je die 10 ohm kunnen laten zitten, en dan 1400 ohm met een condensator ontkoppelen. Dat zie je ook vaak terug komen. Dan heb je dus een rooster dat op 0 volt zit.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #37 Gepost op: 26 november 2020, 12:02:40 »
Mag je eigenlijk die potmeter om de brom weg te halen verwaarlozen in de berekening van de bias instellingen. Voor mij was het even raar, maar heb nu door wat een direct verhitte kathode inhoud.

Deze manier van schakelen zie ik vaker langs komen. Maar als ik Arjan zijn verhaal goed begrijp heeft deze versterker geen lokale terugkoppeling gezien de kathode weerstand parallel staat aan een condensator.

« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 12:04:35 door mmuetst »

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #38 Gepost op: 26 november 2020, 12:46:04 »
Deze schakeling ziet er aardig uit en is inderdaad de autobias variant. Of dat wat er in de volksmond met autobias bedoeld wordt. Daar zit nog wel lokale tegenkoppeling en wel in de vorm van de potmeter van 100 ohm. Daar heb je dus zeg 50 ohm aan lokale feedback.

En blijkbaar is het een gewoonte om een trafo te kiezen die 3k of 3k5 primair is. Waarom dat precies is, zou ik wel eens willen weten.

Groet,
Jacco
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 12:48:29 door dekkersj »

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #39 Gepost op: 26 november 2020, 12:57:44 »
Die potmeter relateert toch nergens aan massa, is (net als het hele gloeicircuit) zwevend dus hoe koppelt dat tegen?
Ik dacht dat 300B ontwerpen juist leunden op het grote lineaire gedeelte van de buiskarakteristiek en eventueel op de combi met voorbuizen waarbij twee keer krom weer bijna recht kan zijn.
An inability to grasp science is no argument against it....

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #40 Gepost op: 26 november 2020, 13:07:25 »
De buitenpennen niet, zeg pin 1 en 4 van de buis. Dat is de kathode en voor het signaal kun je dat samenknijpen tot 1 aansluitpunt. Met de middenpoot van de potmeter zoekt het signaal zijn weg naar aarde. De weerstand die het daar ondervindt, is als de potmeter in het midden staat, 2 x 50 ohm parallel. Tegenkoppeling is 25 ohm.

Dat krom x krom = recht verhaal kende ik ook, ja. Maar ik vind het erg ver gezocht, het verklaart de doorgaans tenenkrommende toplogie overigens wel heel goed.

Groet,
Jacco

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.914
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #41 Gepost op: 26 november 2020, 13:31:49 »
Shit ja, ik denk weer niet door, thankx!
An inability to grasp science is no argument against it....

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #42 Gepost op: 26 november 2020, 16:32:45 »
Volgens mij kan dat wel, je zit ver genoeg van die 40 watt af (ik zou niet verder gaan dan 31 watt).
Bedankt voor je hulp Jacco, zeel leerzaam (en KT88 en Arjan niet te vergeten). Ik heb nu de bias zo ingesteld dat Ia = 75 mA Va = 414VPa =31,05 watt en Vg = -82,3V. PS die potmeter voor de brom is 50 ohm dus die zal samen met de kathode weerstand 20,5 ohm zijn (maar die moet je natuurlijk wel meerekenen in je model  ;) )
« Laatst bewerkt op: 26 november 2020, 16:46:25 door mmuetst »

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #43 Gepost op: 26 november 2020, 16:47:43 »
En blijkbaar is het een gewoonte om een trafo te kiezen die 3k of 3k5 primair is. Waarom dat precies is, zou ik wel eens willen weten.

Dat is een oude buizenwijsheid die oa. al in het RDH in de jaren '30 voorkwam.
Voor een optimale instelling (de minste harmonische vervorming) is een belastingweerstand van 5-10 maal de Ri van triodes het meest geschikt.
Bij penthode en tetrode eindbuizen is dat vrijwel omgekeerd (veel hogere Ri).
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #44 Gepost op: 26 november 2020, 16:51:56 »
Ja, tijdens mijn afstuderen (was ook met direct verhitte triodes...) heb ik het daar met menno vd veen en John natuurlijk wel over gehad. De een kwam met belastingslijnen en de ander bleef warrig praten,..., maar goed. Ik heb nu de technische mogelijkheden, mede dankzij 1 van voornoemde heren, om eea te berekenen. Wellicht zijn er nog meer optima te vinden.

Groet,
Jacco

Verstuurd vanaf mijn G3221 met Tapatalk