Auteur Topic: Heart Beat 300B versterker  (gelezen 19327 keer)

Be Tweeter

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 2.913
    • ARJANKU.IT service
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #105 Gepost op: 02 december 2020, 18:23:36 »
De push en pull trafosecties dienen tegelijkertijd gewikkeld te worden om geen verschillen te krijgen in wikkellengte, er wordt ook primair en secundair om en om gewikkeld dus het is een complex gebeuren. Ik meen dat dit paper door een stagiair bij MacIntosh was geschreven.
An inability to grasp science is no argument against it....

KT88

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1.356
  • The cat's meow
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #106 Gepost op: 02 december 2020, 21:30:19 »
Ook een SE kun je gaan tegenkoppelen, dat is natuurlijk ook de bedoeling  ;)

Maar er is momenteel een heel simpele reden voor mij om me te beperken tot SE en dat is dat alleen voor een dergelijke trafo een model heb. De PP heb ik simpelweg nog niet gemaakt in mijn simulatie omgeving. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om beide technieken te beheersen.

OK, da's duidelijk. Ben benieuwd!
Onze transformatorman Menno vd. Veen schijnt in SE vervormingspercentages van minder dan 0.1 % te halen bij nominaal vermogen; het kan dus best.

De push en pull trafosecties dienen tegelijkertijd gewikkeld te worden om geen verschillen te krijgen in wikkellengte, er wordt ook primair en secundair om en om gewikkeld dus het is een complex gebeuren. Ik meen dat dit paper door een stagiair bij MacIntosh was geschreven.

Mwah, dat hebben we al wel zo'n halve eeuw onder de knie, dacht ik. ;)
McIntosh en Radford maakten nog veel complexer transformatoren (met kathode-wikkelingen), en die geven uitstekende resultaten in PP (en laten relatief veel tegenkoppeling toe).
- audiodidact -

dekkersj

  • Global Moderator
  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 16.159
  • Hop doet leven!
    • amorgignitamorem.nl
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #107 Gepost op: 02 december 2020, 22:12:06 »
Ook een SE kun je gaan tegenkoppelen, dat is natuurlijk ook de bedoeling  ;)

Maar er is momenteel een heel simpele reden voor mij om me te beperken tot SE en dat is dat alleen voor een dergelijke trafo een model heb. De PP heb ik simpelweg nog niet gemaakt in mijn simulatie omgeving. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om beide technieken te beheersen.

OK, da's duidelijk. Ben benieuwd!
Onze transformatorman Menno vd. Veen schijnt in SE vervormingspercentages van minder dan 0.1 % te halen bij nominaal vermogen; het kan dus best.

[...]
Dan ben ik benieuwd hoe die eruit zien. Lijkt me wat weinig, maar goed. Wellicht een slimme topologie.

Hier in ieder geval mijn eerste gepruts-in-elkaar-geflans-en-verder-niet-geoptimaliseerd resultaat. In 4 ohm levert het nu 1 watt en tegen 0,3% THD. Wat me opvalt, is dat de bandbreedte erg snel vergroot wordt met wat tegenkoppeling, want veel is het niet. Je ziet het nauwelijks terug in de vervormingscijfers.



Het begint alweer snel heul complex te worden.

Groet,
Jacco

mmuetst

  • Trade Count: (0)
  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 4.345
Re: Heart Beat 300B versterker
« Reactie #108 Gepost op: 22 januari 2022, 14:12:49 »
Wattje of 5-6?
Heb het een tijdje geleden even nagemeten met een 6 ohm weerstand als belasting. En inderdaad bij 6 watt komt de sinus er nog netjes uit. Daarna gaat de boet snel in hogere vervorming. Met mijn luidsprekers zal ik waarschijnlijk 1 a 2 watt uitsturen.